[dropcap]NEJ[/dropcap]větší hvězdou 4. ročníku Star rally 2011 je bezpochyby divoký Ital Paolo Diana se svým kanárkově žlutým Fiatem 131 Abarth.
Fiat 131 Abarth – Vlk v beránčím rouše
Paolo Diana
Ve Zlíně startoval Diana už loni a potvrdil pověst, která ho předcházela. Čtyřiatřicetiletý jezdec, pocházející z Rimini, bavil svými divokými smyky početné publikum až do chvíle, kdy fiata neudržel na trati a skončil v lese. Zajímavé jsou nejen jeho atraktivní průjezdy, ale i jeho soutěžní zbraň, kterou fanoušci mohli sledovat také na letošní Rally Český Krumlov. Téměř pravidelně se Diana účastní Rallylegends v San Marinu, odkud je následující video:
Fiat 131 Abarth
Fiat 131 Abarth vznikl na bázi rodinné limuzíny Fiat 131 Mirafiori v roce 1976. Byl to vlk v rouše beránčím. Pod hranatou sériovou karoserií s rozšířenými blatníky a decentními spoilery je ukryta technika, která neměla s civilním vozem nic společného. Dvoulitrový šestnáctiventilový motor o výkonu 230 koňských sil pochází ze sportovní Lancie Beta, je osazen vstřikováním paliva Kugelfischer a má suchou olejovou skříň.
Pětistupňová převodovka není synchronizována a přenáší výkon motoru pomocí kardanu na zadní nápravu. Díky závěsům McPherson na všech čtyřech kolech a nastavitelným stabilizátorům mohli turínští mechanici přestavět asfaltový podvozek na šotolinu v rekordně krátkém čase.
Výbornému podvozku odpovídají předimenzované brzdy. Přední ventilované kotoučové brzdy mají na tehdejší dobu nezvykle velký průměr 300 mm.
Další výhodou vozu je nízká hmotnost. Kapota motoru, nástavce blatníků a spoilery jsou z laminátu, dveřní panely jsou vyrobeny z hliníku. Díky tomu nepřekročila hmotnost vozu 1000 kg. Spolu s nízkým těžištěm to znamenalo na sklonku sedmdesátých let bezkonkurenční jízdní vlastnosti.
Prvním úspěchem fiatu na světové scéně bylo vítězství Markku Alena na finské Rally 1000 jezer v roce 1976. Fiat 131 Abarth vybojoval celkem 18 vítězství na soutěžích MS, italská značka získala v letech 1977 – 1980 tři světové tituly a legendární Walter Röhrl s vozem dobyl svůj první jezdecký titul.
Fiat 131 Abarth na Barum rally
Fiaty 131 Abarth sice nefigurují v galerii vítězů Barum rally, ale ve čtyřicetileté historii soutěže zanechaly výraznou stopu.
První turínský speciál se objevil v Gottwaldově v roce 1978, kdy s ním startoval Vanni Fussaro. Horkokrevný Ital při premiéře bojoval o vítězství s Šedivým na „stotřicítce“, avšak v závěru soutěže chyboval, poškodil stabilizátor a klesl na konečnou čtvrtou příčku.
O rok později přijel jeho krajan „Lucky“ s půvabnou spolujezdkyní Fabrizií Ponsovou, která později navigovala Michéle Moutonovou. Ambiciozní jezdec před soutěží trénoval i spojovací úseky a už na úvodní vložce nadělil svému nejbližšímu pronásledovateli 20 sekund. Po páté vložce už měl neuvěřitelný dvouminutový náskok. V Kateřinicích však rychlý Ital chyboval, vylétl do příkopu a s poškozenou přední nápravou musel vzdát.
Do třetice se s Fiatem 131 Abarth pokoušel o vítězství na barumce „Luckyho“ kolega z týmu 4 Rombi Corse Franco Ceccato. Vyhrál první dvě vložky, ale bani on neudržel vedoucí příčku a odstoupil. V roce 1981 přijeli Italové se „stojednatřicítkami“ naposled, vítězné ambice však už neměli.
Technická specifikace FIatu 131 Abarth:
Délka: 4190 mm
Objem motoru: 1995 ccm
Počet válců: 4
Max. výkon: 102 kW při 6 400 ot./min.
Točivý moment: 176.0 Nm při 3 800 ot./min
Zrychlení 0-100 km/h: 8,2s