Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Star rally: Fiat 131 Abarth
    Soutěžáky

    Star rally: Fiat 131 Abarth

    By Zdeněk Weiser17.8.20113 Mins Read

    [dropcap]NEJ[/dropcap]větší hvězdou 4. ročníku Star rally 2011 je bezpochyby divoký Ital Paolo Diana se svým kanárkově žlutým Fiatem 131 Abarth.

    Fiat 131 Abarth – Vlk v beránčím rouše

    Paolo Diana

    Ve Zlíně startoval Diana už loni a potvrdil pověst, která ho předcházela. Čtyřiatřicetiletý jezdec, pocházející z Rimini, bavil svými divokými smyky početné publikum až do chvíle, kdy fiata neudržel na trati a skončil v lese. Zajímavé jsou nejen jeho atraktivní průjezdy, ale i jeho soutěžní zbraň, kterou fanoušci mohli sledovat také na letošní Rally Český Krumlov. Téměř pravidelně se Diana účastní Rallylegends v San Marinu, odkud je následující video:

    Fiat 131 Abarth

    Fiat 131 Abarth vznikl na bázi rodinné limuzíny Fiat 131 Mirafiori v roce 1976. Byl to vlk v rouše beránčím. Pod hranatou sériovou karoserií s rozšířenými blatníky a decentními spoilery je ukryta technika, která neměla s civilním vozem nic společného. Dvoulitrový šestnáctiventilový motor o výkonu 230 koňských sil pochází ze sportovní Lancie Beta, je osazen vstřikováním paliva Kugelfischer a má suchou olejovou skříň.

    Pětistupňová převodovka není synchronizována a přenáší výkon motoru pomocí kardanu na zadní nápravu. Díky závěsům McPherson na všech čtyřech kolech a nastavitelným stabilizátorům mohli turínští mechanici přestavět asfaltový podvozek na šotolinu v rekordně krátkém čase.

    Výbornému podvozku odpovídají předimenzované brzdy. Přední ventilované kotoučové brzdy mají na tehdejší dobu nezvykle velký průměr 300 mm.

    Další výhodou vozu je nízká hmotnost. Kapota motoru, nástavce blatníků a spoilery jsou z laminátu, dveřní panely jsou vyrobeny z hliníku. Díky tomu nepřekročila hmotnost vozu 1000 kg. Spolu s nízkým těžištěm to znamenalo na sklonku sedmdesátých let bezkonkurenční jízdní vlastnosti.

    Prvním úspěchem fiatu na světové scéně bylo vítězství Markku Alena na finské Rally 1000 jezer v roce 1976. Fiat 131 Abarth vybojoval celkem 18 vítězství na soutěžích MS, italská značka získala v letech 1977 – 1980 tři světové tituly a legendární Walter Röhrl s vozem dobyl svůj první jezdecký titul.

    Fiat 131 Abarth na Barum rally

    Fiaty 131 Abarth sice nefigurují v galerii vítězů Barum rally, ale ve čtyřicetileté historii soutěže zanechaly výraznou stopu.

    První turínský speciál se objevil v Gottwaldově v roce 1978, kdy s ním startoval Vanni Fussaro. Horkokrevný Ital při premiéře bojoval o vítězství s Šedivým na „stotřicítce“, avšak v závěru soutěže chyboval, poškodil stabilizátor a klesl na konečnou čtvrtou příčku.

    O rok později přijel jeho krajan „Lucky“ s půvabnou spolujezdkyní Fabrizií Ponsovou, která později navigovala Michéle Moutonovou. Ambiciozní jezdec před soutěží trénoval i spojovací úseky a už na úvodní vložce nadělil svému nejbližšímu pronásledovateli 20 sekund. Po páté vložce už měl neuvěřitelný dvouminutový náskok. V Kateřinicích však rychlý Ital chyboval, vylétl do příkopu a s poškozenou přední nápravou musel vzdát.

    Do třetice se s Fiatem 131 Abarth pokoušel o vítězství na barumce „Luckyho“ kolega z týmu 4 Rombi Corse Franco Ceccato. Vyhrál první dvě vložky, ale bani on neudržel vedoucí příčku a odstoupil. V roce 1981 přijeli Italové se „stojednatřicítkami“ naposled, vítězné ambice však už neměli.

    Technická specifikace FIatu 131 Abarth:

    Délka: 4190 mm
    Objem motoru: 1995 ccm
    Počet válců: 4
    Max. výkon: 102 kW při 6 400 ot./min.
    Točivý moment: 176.0 Nm při 3 800 ot./min
    Zrychlení 0-100 km/h: 8,2s


    "Lucky" Barum Czech Rally Zlín Fiat Fiat 131 Abarth historické automobily Paolo Diana Star rally historic Zlín závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.5.2024

    Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

    Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Ivo Nowi Novák10.8.2022

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.