RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Star rally: Fiat 131 Abarth
    Soutěžáky

    Star rally: Fiat 131 Abarth

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser17.8.2011Updated:18.4.2018Žádné komentáře3 Mins Read

    NEJvětší hvězdou 4. ročníku Star rally 2011 je bezpochyby divoký Ital Paolo Diana se svým kanárkově žlutým Fiatem 131 Abarth.

    Fiat 131 Abarth – Vlk v beránčím rouše

    Paolo Diana

    Ve Zlíně startoval Diana už loni a potvrdil pověst, která ho předcházela. Čtyřiatřicetiletý jezdec, pocházející z Rimini, bavil svými divokými smyky početné publikum až do chvíle, kdy fiata neudržel na trati a skončil v lese. Zajímavé jsou nejen jeho atraktivní průjezdy, ale i jeho soutěžní zbraň, kterou fanoušci mohli sledovat také na letošní Rally Český Krumlov. Téměř pravidelně se Diana účastní Rallylegends v San Marinu, odkud je následující video:

    Fiat 131 Abarth

    Fiat 131 Abarth vznikl na bázi rodinné limuzíny Fiat 131 Mirafiori v roce 1976. Byl to vlk v rouše beránčím. Pod hranatou sériovou karoserií s rozšířenými blatníky a decentními spoilery je ukryta technika, která neměla s civilním vozem nic společného. Dvoulitrový šestnáctiventilový motor o výkonu 230 koňských sil pochází ze sportovní Lancie Beta, je osazen vstřikováním paliva Kugelfischer a má suchou olejovou skříň.

    Pětistupňová převodovka není synchronizována a přenáší výkon motoru pomocí kardanu na zadní nápravu. Díky závěsům McPherson na všech čtyřech kolech a nastavitelným stabilizátorům mohli turínští mechanici přestavět asfaltový podvozek na šotolinu v rekordně krátkém čase.

    Výbornému podvozku odpovídají předimenzované brzdy. Přední ventilované kotoučové brzdy mají na tehdejší dobu nezvykle velký průměr 300 mm.

    Další výhodou vozu je nízká hmotnost. Kapota motoru, nástavce blatníků a spoilery jsou z laminátu, dveřní panely jsou vyrobeny z hliníku. Díky tomu nepřekročila hmotnost vozu 1000 kg. Spolu s nízkým těžištěm to znamenalo na sklonku sedmdesátých let bezkonkurenční jízdní vlastnosti.

    Prvním úspěchem fiatu na světové scéně bylo vítězství Markku Alena na finské Rally 1000 jezer v roce 1976. Fiat 131 Abarth vybojoval celkem 18 vítězství na soutěžích MS, italská značka získala v letech 1977 – 1980 tři světové tituly a legendární Walter Röhrl s vozem dobyl svůj první jezdecký titul.

    Fiat 131 Abarth na Barum rally

    Fiaty 131 Abarth sice nefigurují v galerii vítězů Barum rally, ale ve čtyřicetileté historii soutěže zanechaly výraznou stopu.

    První turínský speciál se objevil v Gottwaldově v roce 1978, kdy s ním startoval Vanni Fussaro. Horkokrevný Ital při premiéře bojoval o vítězství s Šedivým na „stotřicítce“, avšak v závěru soutěže chyboval, poškodil stabilizátor a klesl na konečnou čtvrtou příčku.

    O rok později přijel jeho krajan „Lucky“ s půvabnou spolujezdkyní Fabrizií Ponsovou, která později navigovala Michéle Moutonovou. Ambiciozní jezdec před soutěží trénoval i spojovací úseky a už na úvodní vložce nadělil svému nejbližšímu pronásledovateli 20 sekund. Po páté vložce už měl neuvěřitelný dvouminutový náskok. V Kateřinicích však rychlý Ital chyboval, vylétl do příkopu a s poškozenou přední nápravou musel vzdát.

    Do třetice se s Fiatem 131 Abarth pokoušel o vítězství na barumce „Luckyho“ kolega z týmu 4 Rombi Corse Franco Ceccato. Vyhrál první dvě vložky, ale bani on neudržel vedoucí příčku a odstoupil. V roce 1981 přijeli Italové se „stojednatřicítkami“ naposled, vítězné ambice však už neměli.

    Technická specifikace FIatu 131 Abarth:

    Délka: 4190 mm
    Objem motoru: 1995 ccm
    Počet válců: 4
    Max. výkon: 102 kW při 6 400 ot./min.
    Točivý moment: 176.0 Nm při 3 800 ot./min
    Zrychlení 0-100 km/h: 8,2s


    "Lucky" Barum Czech Rally Zlín Fiat Fiat 131 Abarth historické automobily Paolo Diana Star rally historic Zlín závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Barum Czech Rally Zlín 2022

    Testovací den před BRCZ – Halenkovice 2022

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Únor
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    13141516171819
    20212223242526
    2728     
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák27.12.2022

    VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala22.11.2022

    Zemplén rally 2022

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala11.11.2022

    Rallye Kroměříž 2022

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.