Největší postavou startovní listiny Star rally je legendární slovenský jezdec Jožka Béreš starší. Veterán „Dedo“ Béreš je nestorem slovenských automobilových soutěží.

Audi Quattro Coupé – „Malé quattro“

Jozef Béreš st. – (startovní číslo 3)

Na vrcholu své jezdecké kariéry byl Jozef Béreš starší v polovině devadesátých let, kdy získal dva slovenské tituly. S vozem Nissan Sunny GTI-R dojel v roce 1994 třetí na Barum rally. Před pěti lety přestoupil na historické vozy a stal se miláčkem publika pro svoji atraktivní jízdu. Opel Ascona 400, se kterým letos pojede ve Zlíně jeho syn „Dodi“, vyměnil v roce 2009 za čtyřkolku Audi Quattro Coupé. S ní se mezi soudobými vozy pravidelně umísťuje v první desítce slovenského šampionátu.

Historie vozu Audi Quattro Coupé

Po zániku skupiny B musely soutěžní týmy přezbrojit na mnohem střízlivější vozy skupiny A. Německá automobilka Audi byla na přechod na skupinu A poměrně dobře připravena. V polovině osmdesátých let měla homologovány hned tři soutěžní vozy, všechny samozřejmě s pohonem všech kol. ¨

portovní ambice a úspěchy „velkého“ Quattra A2 nebo S1 nejlépe evokovalo Audi Coupé Quattro postavené na bázi modelu Coupé GT na sklonku roku 1984. Po mechanické stránce bylo shodné s „limuzínou Audi 90 Quattro včetně řadového pětiválce 2,2 litru se vstřikováním paliva Bosch K-Jetronic, který v sériové verzi nabízel 138 koňských sil. Parametry soutěžní verze byly 197 k a 240 Nm.

Výhodou dvoudveřové karoserie s nízkým aerodynamickým koeficientem 0,36 byla především nižší hmotnost 1080 kg. Podvozek vycházel z osvědčené koncepce Quattro A1 z počátku osmdesátých let. Lišil se jen odstupňováním pětistupňové převodovky a stálého převodu zadního diferenciálu, menší kotoučové brzdy měly průměr 280 mm. Jiné byly tlumiče pérování a pružiny. K navázání na úspěchy legendárního předchůdce chybělo jediné – turbodmychadlo. Když se konečně objevil perspektivní model Coupé Quattro S2 s přeplňovaným motorem, značka Audi už o rally nejevila zájem…

Coupé Quattro debutovalo na Švédské rally 1986. Domácí jezdec Gunnar Pettersson těsně prohrál souboj o vítězství ve sk. A s Mikaelem Erikssonem s těžším čtyřdveřovým modelem Audi 90 Quattro. Vůz se stal rychle oblíbeným a úspěšným sportovním nářadím soukromých týmů nejen ve Skandinávii. Dokladem jsou výsledky z obou našich nejvýznamnějších soutěží v následujícím roce. Na bohemce obsadily vozy Coupé Quattro kompletní stupně vítězů v pořadí Ferjancz, Pavlík a Munster. Ve světovém měřítku dosáhli v roce 1988 nejvýše na třetí místo švédský talent Lars – Erik Torph (Švédská rally) a americký veterán John Buffum (Olympus rally).

Audi Quattro Coupé na Barum rally

V roce 1987 ovládly světové soutěže vozy skupiny A a okamžitě se to projevilo i ve startovní listině Barum rally. Leo Pavlík přijel obhájit své loňské prvenství s Audi Quattro Coupé, stejně jako jeho největší rival Attila Ferjancz. Vinou technických problémů Pavlíkova „malého quattra“ byl od počátku Maďar Ferjancz, který nakonec zvítězil s více než minutovým náskokem. Nové vozy získaly hned při své premiéře první dvě příčky.

O rok později se oba soupeři do Gottwaldova vrátili, aby si bitvu o vítězství zopakovali. Rybník jim však vypálil Rakušan Franz Wittmann s italskou Lancií Delta Integrale. Ferjancz a Pavlík s quattry obsadili zbývající místa na stupních vítězů. „Létající Chod“ Leo Pavlík startoval s vozem Audi Quattro Coupé na barumce do třetice ještě v roce 1989. Ani tentokrát nedosáhl na vítězství a musel se znovu spokojit s bronzovou příčkou.

Audi Quattro Coupé sk. A (1987) – technické parametry

Motor:
Řadový pětiválec o objemu 2226 ccm uložený vpředu podélně. Nejvyšší výkon 197 k při 6500 ot/min. Největší krouticí moment 240 Nm při 5250 ot/min. Vstřikování paliva Bosch K-Jetronic.
Převodové ústrojí:
Pohon všech kol. Pětistupňová převodovka.
Podvozek:
Vpředu i vzadu závěsy typu McPherson, plynokapalinové tlumiče pérování, a vinuté pružiny. Na všech kolech ventilované kotoučové brzdy průměru 280 mm.
Rozměry a hmotnost:
Dvoudveřová samonosná ocelová karoserie. Délka 4421 mm, šířka 1682 mm, výška 1350 mm, rozvor 2525 mm, rozchod kol 1405/ 1410 mm. Homologační hmotnost 1080 kg.

Sdílet

O autorovi

Komentáře