Dvě generace rally speciálů Ford dělící bezmále třicet let se utkaly ve speciálním testu. Řízení se ujali bývalí britští rally šampioni, otec a syn, Gwyndaf a Elfyn Evansovi.
Britský šampion z roku 1996 Gwyndaf Evans a jeho syn, juniorský šampion Velké Británie z roku 2010, se postavili proti sobě v projektu, organizovaném v rámci výroční Ford Centenary Tour. Z otce a syna se na krátký čas stali rivalové, kteří si to spolu rozdali na téměř dvoukilomterovém úseku v lokalitě Snowdonia National Park.
Starší z dvojice, otec Gwyndaf, usedl za volant Fordu Escort Mark 2 z roku 1980 v barvách Viking Motorsport. Tento vůz patřil na přelomu sedmdesátých a osmdesátých let ke špičkovému rally nářadí, s nímž spojili jméno mnozí legendární jezdci z Británie i ze světa. Mimo jiné Roger Clark a Colin McRae. „Mladý“ Evans nastoupil k měření sil s vozem Ford Fiesta R2, se kterým startují letos účastníci WRC Academy.
Oba piloti měli možnost vystřídat se při řízení a především mladý Elfyn, jeden z největších současných talentů ve Velké Británii, přiznal, jak velký a silný dojem na něj udělalo řízení dvoulitrového, téměř 285 koňového Fordu Escort Mark 2.
„Tohle auto je určeno skutečným mistrům volantu. Zadek vás neustále předbíhá a bez posilovače řízení to byla dřina, jakou jsem ještě nezažil.“ Pronesl nadšeně Evans junior. „To s fiestou je rízení pohoda. Auto se chová mnohem předvídavěji a dá se říct, že jede přesně tam, kam jej namíříte,“ dodal Elfyn.
Fiesta, kterou připravuje Gwyndaf Evans ve svém týmu GEMotorsport, disponuje ve srovnání s Escortem „pouhými“ 165 koňmi. Přesto si moderní nářadí s modrým oválem vysloužilo pochvalu z úst bývalého britského šampiona. „
Fiesta je mnohem jednodušší ve srovnání s „brutalitou“ Escortu,“ uvedl Gwyndaf. „Rozdíl je prakticky ve všem, v technologii, řízení, brzdách, podvozku a mohl bych pokrčovat. Oba jsou to vozy, které představují vrchol techniky své doby a kategoriie. Přesto, pokaždé když opouštím kokpit Escortu, mám na tváři blažený výraz, který hovoří za vše…,“ přiznal Gwyndaf.