Článek „Slovensko před startem“, publikovaný ve druhém letošním čísle časopisu Rally, měl dát čtenářům přehled o novinkách, které se letos chystají v rok od roku atraktivnějším slovenském šampionátu. Jenže člověk míní, život mění. Krátce po vydání tohoto článku došlo na Slovensku k sérii jednání, po nichž se vozový park favorizované sestavy jezdců poněkud pozměnil. A jaké jsou tedy vyhlídky jednotlivých bojovníků o titul v týdnu před startem prvního podniku?
Nic se nemění u obhájců předešlých čtyř titulů Jozefa Béreše juniora a Róberta Müllera. Opět nastoupí s Fabií S2000 týmu Romana Odložilíka (pravděpodobně se stejným exemplářem jako loni), se kterou se zúčastní kompletního seriálu. Zkušenost, rychlost a tradiční vyrovnanost výkonů bude i letos velmi silnou zbraní této posádky, která sice v loňském roce nebyla vždy nejrychlejší, v celkovém součtu se však dopustila nejméně chyb.
Na většině soutěží nejrychlejší, ale také velmi často chybující – to je loňská vizitka Bérešova dlouholetého soupeře Grzegorze Grzyba. Polský dravec si i v letošní sezoně oblékne kombinézu stáje Rufa, a to s jediným cílem: prolomit léta kralování Béreše a jeho domovské stáje Styllex. Posloužit by mu k tomu měla poslední specifikace Peugeotu 207 S2000, ve které se s jistotou objeví v Prešově, v Košicích a doma v Rzeszowě. Na svižnějších podnicích šampionátu, kde vozy S2000 zpravidla nestíhají, by pak polský jezdec rád usedl do špičkového vozu kategorie WRC (pravděpodobně jiné značky než loni).
Velké tajnosti o svém soutěžním náčiní pro novou sezonu dělal třetí muž předešlých dvou ročníků seriálu – Jaroslav Melichárek. Když už se schylovalo k dohodě o zapůjčení špičkové Imprezy WRC S12 od týmu Jaromíra Tomaštíka, na přání nového sponzora došlo ke změně a v Prešově se topoľčanský pilot objeví s osvědčeným Lancerem WRC 05. K velmi překvapivé rošádě naopak došlo na postu po jeho pravé ruce. Stáj Melico Racing se po tříleté spolupráci rozchází se zkušeným Richardem Lasevičem a na „horkou“ sedačku Lanceru WRC usedne Jarův bratr Erik Melichárek, dosud působící ve funkci manažera týmu. Při Erikových minimálních zkušenostech (roli spolujezdce si „na ostro“ vyzkoušel jen při loňském setkání mistrů na Slovakiaringu) přinejmenším hodně odvážný krok…
Další slovenská stálice, Igor Drotár, se rozhodl upustit od souboje o mistrovskou korunu a objeví se s vozem, který sice podle papírových předpokladů není na vyhrávání, ale slovenské rallyové dění určitě výrazně oživí. Tovární Lotus Exige kategorie GTR, připravován v dílně stáje Semerád Racing, však bude nachystán do boje až v polovině roku a prešovský mazák proto na úvodní soutěže seriálu (Prešov, Tríbeč) musel hledat optimální náhradu. Teoreticky mohl vybírat z trojice soutěžních vozů, a třebaže po úvodních jednáních lehce „vedlo“ Mini S2000, doma v Prešově se oblíbená posádka nakonec posadí do Škody Fabia WRC týmu Karla Trněného.
Z předních slovenských jezdců se letos chystá do boje i zkušený Radovan Mozner, který se objeví za volantem špičkového lanceru deváté evoluce z dílny Semerád Racing a na sedadle spolujezdce bude zaučovat svého syna. Do stejného typu vozu usedne mladý dravec Tomáš Ondrej, jehož talent bude možné obdivovat nejen na slovenských tratích, ale i na dvou nejvýznamnějších českých soutěžích – na Bohemii a na Barum rally. V kategorii dvoukolek je zajímavostí návrat Michala Ballaye, který chudé pole „áčkových“ kitů rozšíří o Renault Clio R3 od Luboše Minaříka. Poprvé od tvrdé havárie na vsetínském sprintu 2004, kde mu totálně shořel jeho lancer třetí evoluce, se na rally objeví i prešovský dravec Róbert Horák (Lancer Evo 9).
Z českých posádek plánují pravidelnou účast v šampionátu Jaroslav Orsák s Martinem Bujáčkem na produkčních lancerech. Oba však vynechají zeměpisně nejbližší podnik seriálu v Topoľčanech, který se kříží s českokrumlovskou rally. Když k tomu připočteme Poláka Chuchalu, Maďara Hadika s Imprezou R4 či Jozefa Béreše s atraktivním Audi Quattro, není pochyb o tom, že naše východní sousedy čeká další velmi zajímavý rok.