Rallye Praha Revival 2013 bude svědkem premiéry zrestaurované Škody 160 RS MTX. Unikátní vůz dává vzpomenout na zlatou éru slušovického Agroteamu.
Už tento pátek startuje na Václavském náměstí Rallye Praha Revival 2013. I když většina posádek jede s víceméně sériovými vozy, ve startovní listině se najde i několik zajímavých automobilů z historie rallyesportu. Po technické i historické stránce je bezesporu nejhodnotnější Škoda 160 RS MTX se startovním číslem 29 posádky Karel Kašpárek – Karel Horník. Jedná se o kompletně zrenovovaný originální prototyp, se kterým v sezoně 1984 několikrát slušovický jezdec Kašpárek startoval.
Představení / Škoda 160 RS MTX
Karoserie
Výrazně odlehčená a vyztužená karoserie pochází ze sportovní Škody Garde. Součástí skeletu je trubková klec, která slouží nejen jako bezpečnostní, ale i jako nosný prvek pro ukotvení náprav a motoru. Výrazně rozšířené přinýtované nástavce blatníků umožňují širší rozchod kol. Chladič vody je podobně jako u legendární „stotřicítky“ umístěn vpředu. Vzduch je odváděn mohutným laminátovým tunelem přes rozměrné otvory v přední kapotě mimo vůz. Pod víkem kufru moc místa není.
Omezený prostor zabírají objemné hasicí přístroje, akumulátor a nalévací hrdlo zmenšené palivové nádrže na 30 litrů. Přídi vozu dominuje baterie čtyř přídavných světlometů a rozměrný spoiler. Zadní víko motoru je vyrobené z laminátu, je opatřeno průduchy pro přívod vzduchu do vzduchových filtrů a velké přítlačné křídlo. Po původních náraznících zbyly jen prolisy v zadních blatnících.
Motor a převodové ústrojí
Koncepce motoru vzadu a pohonu zadních kol zůstala zachována. Jelikož mladoboleslavský automobilka neměla k dispozici žádný výkonný motor, je prototyp Š 160 RS opatřen pohonnou jednotkou z Lady 1600. Úprava odpovídá tehdejší skupině A2, se kterou měl Metalex bohaté zkušenosti.
Motor o objemu 1568 ccm dosahuje výkonu téměř 160 koní při 7000 ot/min. Samozřejmostí jsou dva dvojité horizontální karburátory Weber 45 DCOE, bez kterých se v sedmdesátých a osmdesátých letech neobešel takřka žádný závodní vůz. Upravený ruský agregát, který váží o 25 kg víc než škodovácký motor, je pomocí muzikusu spojen s osvědčenou čtyřstupňovou převodovkou ze „stotřicítky“.
Podvozek
Rozšířená přední náprava s hřebenovým řízením vychází z modelové řady „M“. Zadní náprava s vlečnými kyvnými rameny pochází z dílen Metalexu a vzhledem k lepšímu rozložení hmotnosti byla posunuta o 100 mm dozadu.
Na všech kolech jsou namontovány kotoučové brzdy ze Škody 130 RS. Brzdový systém využívá podtlakový posilovač a rozdělení brzdného účinku na zadní nápravu se dá seřizovat vahadlem.
Z Metalexu pochází i dělená osmipalcová kola z hliníkové slitiny. Pneumatiky mají rozměr 185/60-13″. Hmotnost prototypu s kompletní soutěžní výstrojí činí cca 1000 kg.