Britské sestry Leena a Teena Gade mají jedno z nejdůležitějších zaměstnání v motorsportu.

Leena Gade zastává funkci hlavního inženýra zodpovědného při letošním Le Mans 24 Hour za vítězný speciál Audi R18 TDI. Zatímco mladší ze sester, Teena, má ve stejné pozici na starost MINI John Cooper Works WRC Krise Meeka v seriálu WRC. Ačkoli se oba závodní vozy za běžných okolností nemůžou potkat na trati, Leena s Teenou zařídily výjimku při letošním Festival of Speed v Goodwoodu.

Leena (35) se letos zapsala do historie motorsportu jako první žena-inženýrka, která stála za vítězstvím na legendární dvacetičtyřhodinovce v Le Mans. Zároveň se jednalo o jubilejní desátý triumf značky Audi při tomto vytrvalostním měření sil.

Mladší Teena (31) zatím na podobném úspěchu pracuje. V letošním „ořezaném“ programu MINI ve WRC má za úkol po dlouhých letech získat první vítězství s MINI John Cooper Works WRC v podniku MS.

„Byl to fantastický úspěch pro Leenu. Le Mans patří k nejtěžším závodům na světě,“ vzdala hold své sestře Teena. „Když si uvědomíte, že musela zůstat v naprosté koncentraci po dobu 24 hodin, sledovat každý detail na autě a nakonec, po náročném dni vyhraje o pouhých 13s, pak její strategie musela být naprosto bez chyby. Mám k ní neskonalý respekt a divím se, že na konci měla na rukou včechny nehty…“

Je pravdou, že v průběhu závodu nastaly chvíle, se kterými Leena rozhodně nepočítala a stejně jako šéfové týmu, viděla nerada. Především hloupý crash Allana McNishe z úvodu maratonu.

I když obě divy zastávají stejné funkce, „koně“ které mají ve stáji, představují dva naprosto odlišné světy.

„Jsem ráda, že „mé“ závody trvají pouhých 24 hodin, v lepším případě 6. Chudák Teena začne obvykle ve čtvrtek a končí o tři dny později. Navíc musí připravit auto na různé typy povrchů, kde rychlosti velmi často přesahují 150km/h,“ vyjmenovává Leena.

Sestry vyrůstaly ve Wembley v Západním Londýně. Svou náklonost k vůni benzínu rozvíjela Leena při studiu leteckého inženýrství na Univerzitě v Manchesteru. Teena promovala na Imperial College.

Teena pracuje u Prodrive již tři roky, Leena podepsala kontrakt s Audi Sport Team Joest v roce 2006. Hříčkou osudu slavily letos oba vozy slavnostní premiéru ve stejný květnový víkend.

Srovnání vozů, jež mají sestry „na povel“:

Audi R18 TDI (Leena) MINI JCW WRC (Teena)
Karoserie kompozitní z uhlíkových vláken s „honeycomb“ hliníkovým jádrem MINI Countryman s ocelovým rámem
Pohon motor vzadu, zadní hnaná náprava motor vpředu, 4×4
Motor 3.7 l V6 turbodiesel 1.6 l čtyřválec turbo
Výkon > 540 PS > 300bhp
Transmise 6ti rychlostní, sekvenční, elektronické 6ti rychlostní, sekvenční, manuální
Pnaumatiky Michelin Michelin
Brzdy karbon / keramické disky ocelové disky
Hmotnost 900 kg 1200 kg
Share.

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Leave A Reply