RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023
    • Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      Recent
      By Redakce RL.CZ26.3.2023

      Valašská rally Valmez 2023 se šesti desítkami posádek

      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák26.3.2023

      Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Zápisky z Stoneleigh parku – BMC Comp. Dpt I
    Soutěžáky

    Zápisky z Stoneleigh parku – BMC Comp. Dpt I

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser9.4.2016Updated:14.2.2017Žádné komentáře3 Mins Read

    Mezinárodní výstava Race Retro je jednou z mála příležitostí, kdy si člověk může připomenout bohatou tradicí britského motoristického sportu. V rozlehlém areálu Stoneleigh parku, poblíž bašty výroby sportovních vozů Coventry, se dá chodit celé hodiny a nasávat atmosféru minulého století, kdy byly Britské ostrovy Mekkou rallysportu.

    BMC Competitions Department

    Za pionýra profesionálního rallysportu je právem považováno sportovní oddělení BMC (British Motor Corporation), které bylo založeno na sklonku roku 1954 Marcusem Chambersem. Dílna byla součástí továrny v Abingdonu několik mil jižně od Oxfordu, kde se montovaly sportovní vozy MG. Tým připravoval ve druhé polovině 50.let pro tehdejší automobilové soutěže celou řadu vozů z širokého portfolia BMC – Austiny A90, Morrisy Minory, Austiny A40, Rileye 1,5 a MG TF a Magnette. Jednalo se o však vozy nevhodné ke sportovnímu nasazení nebo o auta se slabými motory.
    BMC Competitions Department - nejúspěšnější vozy

    Tým se žádných velkých úspěchů nedočkal až do doby, než se pod jeho křídly objevil Austin Healey 100 – Six se silným šestiválcovým motorem o objemu 2,6 litru. Následovala slavná éra sportovního Austinu Healey 3000, který posléze sesadil z trůnu legendární miniaturní Austin Mini Cooper S. Vozy nesly typický design – sytě červenou barvu doplňovala bílá střecha. V roce 1968 převzal BMC British Lleyland. „Miníky“ v Abingdonu vystřídaly neperspektivní sedany Austin 1800 a Triumph 2.5 P, které se dokázaly prosadit pouze v dálkových maratonech. Na sklonku roku 1970 bylo sportovní oddělení zrušeno.

    Austin Healey 3000

    V roce 1959 se na scéně objevil dvousedadlový Austin Healey 3000 s řadovým šestiválcem o objemu 2912 ccm a pohonem zadních kol. „Big Healey“ byl prvním vozem, který byl upraven speciálně pro rally a homologován ve skupině 3 (kategorie GT). Výkon motoru se díky trojici dvojitých karburátorů Weber a upravené hliníkové hlavě motoru postupně zvedl ze 160 k až na 210 koní při 6000 ot/min. Na všech kolech byly namontovány kotoučové brzdy, zadní náprava dostala zesílená listová pera a prodloužená ramena. Ke čtyřstupňové převodovce tým BMC nechal homologovat různé stálé převody podle charakteru soutěže, novinkou byl i samosvorný diferenciál. Přední kapota byla vyrobena z hliníkového plechu, odnímatelná střecha z laminátu. Není divu, že hmotnost vozu činila pouze 1100 kg. Healey měl typický brutální zvuk motoru a problematické jízdní vlastnosti.l

    O premiérové senzační vítězství se postarala Pat Mossová, která v roce 1960 triumfovala v proslulém evropském maratonu Liége – Rome – Liége. Na 5300 km dlouhou náročnou trať přes Francii, Německo, Rakousko, Itálii a Jugoslávii měly posádky pouze čtyři dny a čtyři noci. Jelo se prakticky bez odpočinku. Pat Mossová řídila 90 hodin, jen na 6 hodin přenechala volant své spolujezdkyni. Na její úspěch navázal o čtyři roky později Fin Rauno Aaltonen, který vyhrál Liége – Sofia – Liége 1964. Labutí písní jedinečného vozu byla domácí RAC Rally 1965. Timo Mäkinen vedl, ale v noci napadl sníh a v prudkém stoupání Cropton Forest zapadl a musel se potupně nechat předjet od týmového kolegy Aaltonena s mnohem slabším, ale lehčím Mini Cooperem S s progresivním pohonem předních kol.

    Austin Healey 3000 - motor Austin Healey 3000 logo
    Austin Healey 3000 interier

    Legendární Austin Healey 3000 Mk. II několikrát startoval i na našich tratích. Němec Peter Hinderer je s nádhernou replikou továrního vozu přihlášen také na letošní jubilejní 25. ročník Historic Vltava Rallye.

    Další informace o obrázky najdete v dříve publikovaném článku o Austinu Healey 3000 ZDE.

    Austin BMC Competition Department historické automobily legendy Race Retro Velká Británie výstavy a srazy závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

    Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák26.3.2023

    Škoda 130 LR – Multi-S Racing 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.