Srpnová Schneebergland Rallye se konala o stejném víkendu jako zlínská Barum rally a byla šestým podnikem letošního osmidílného mistrovství Rakouska v rally.

Dolnorakouská soutěž mohla předčasně rozhodnout o držiteli letošního rakouského titulu. Beppo Harrachovi stačilo v případě eventuálního Baumschlagerova vítězství čtvrté místo a stal by se jistým mistrem. „Mundl" mu situaci ještě ulehčil, když v týdnu před startem spadl z kola a kvůli zlomenému žebru musel start odvolat. Ani navzdory této „nahrávce" však definitivní slovo o držiteli titulu prozatím nepadlo.

Schneebergland Rallye se konala teprve podruhé a zavedla posádky na nádherné horské tratě v okolí malebného městečka Rohr im Gebirge. První den byly připraveny převážně asfaltové rychlostní zkoušky, v rámci úvodní RZ si však posádky musely poradit i s velmi náročným šotolinovým úsekem, který bylo nutné absolvovat na hladkých gumách. Ve druhé etapě přišly ke slovu šotolinové podvozky a malá kola, neboť podíl nezpevněných úseků se vyšplhal až k devadesáti procentům.

1. etapa

Do soutěže překvapivě nejlépe vstoupil Manfred Stohl, který se díky podpoře nového sponzora vrátil za volant devítkového Lanceru na zemní plyn. Na mezičasu po úvodních šesti kilometrech ještě zaostával za Harrachem o zhruba sedm sekund, na závěrečném šotolinovém úseku z kopce však ztrátu vylikvidoval a ještě čtyři desetiny hraběti nadělil. První pozice si ale příliš dlouho neužíval. Druhý test vedl celý po asfaltu, navíc z části do kopce, a zde se ihned projevila neohrabanost plynového auta. Do vedení šel s pětisekundovým náskokem Harrach a rychlejší než Stohl byl i místní dravec Gerwald Grössing s nadupaným „áčkovým" Lancerem Evo 7. V podobném duchu probíhaly i druhé a třetí průjezdy stejnými úseky. Stohl pokaždé exceloval na úvodním testu s míchaným povrchem, na druhém úseku však zaostával o více než sekundu na kilometr. Suma sumárum, v cíli první etapy ztrácel na Harracha již 29,7 sekundy. Grössingovi (netradičně s Aignerovou spolujezdkyní Danielou Ertl po boku) v šotolinovém sjezdu na páté RZ zhasl motor a ztracené sekundy znamenaly propad na průběžnou třetí příčku tři sekundy za Stohla.

2. etapa

Náročná druhá etapa, tvořená převážně úzkými lesními šotolinami, měla být vodou na mlýn Stohla. Jeho reálné šance na stáhnutí Harracha však zmizely už v cíli úvodního sobotního testu, kam se jeho bílomodrý Lancer doplížil bez odpovídajícího výkonu. Průběžná ztráta 48 sekund na první místo nebyla ničím povzbudivým, Stohl ale přesto nerezignoval a na jednotlivých zkouškách se nadále s Harrachem střídal v zajíždění nejrychlejších časů.

Skvělý sport byl k vidění i v boji o třetí místo. V pátek suverénní Gerwald Grössing měl v sobotu ráno problémy s diferenciálem, což jej stálo více než půldruhé minuty. Třetí pozici tak zaujal další pilot „áčkového" Lanceru Philipp Lietz, přestože jej limitoval nevhodný sortiment pneumatik. V polovině druhé etapy byl rozdíl mezi oběma Evo sedmičkami jen 2,1 sekundy a bylo jasné, že Grössing ještě bude tlačit. Duel o bronzový věnec nakonec rozhodla polookruhová RZ Schwarzau, na které Lietz pravým předním kolem trefil velký kámen, jenž na svou oběť číhal přímo v ideální stopě. Výsledkem bylo vylomené kolo a odstoupení za cílem RZ.

RZ Schwarzau úřadovala i v boji o celkové vítězství. Beppo Harrach měl k dispozici více než tři čtvrtě minutový náskok na Stohla, jenže za letmý cíl polookruhu dojelo jeho mitsubishi jen na třech použitelných kolech. Nouzová oprava, provedená na přejezdu k poslední RZ, nevyhnutelné odstoupení už jen oddálila. Situace byla o to více frustrující, že kvůli nulovému zisku bodů mohl mladý hrabě zapomenout na potvrzení mistrovského titulu. Další šanci bude mít na konci září na Baumschlagerově domácí půdě v Admontu.

Z vítězství (a nutno říci, že zaslouženého) se tak v okolí Rohr radoval navrátilec na domácí tratě Manfred Stohl se spolujezdkyní Ilkou Minor. Vídeňský pilot potvrdil, že pokud mu funguje auto, pak je na domácích šotolinách jen těžko k poražení. Ačkoliv disponoval o poznání méně kvalitní technikou než Harrach, dokázal s hrabětem zajíždět srovnatelné časy a pohled na jeho vyzrálou přesnou jízdu byl pro diváky kolem tratí úžasným zážitkem. Stohl se pak v cíli nechal slyšet, že by se měl zúčastnit i obou zbylých rakouských soutěží v okolí Admontu a Hornu.

Po Harrachově odstoupení se v deštivém závěru posunul na druhé místo Gerwald Grössing, jeden z duchovních otců celé soutěže. Senzační třetí příčku ukořistil Hannes Danzinger, který po celý závod předváděl velmi vyrovnaný duel s dalším kvalitním „dvoukolkařem" Hermannem Neubauerem. Neubauer měl navrch v pátek na asfaltu, kde se projevila síla jeho speciálu S1600. V sobotu na šotolině však zvítězilo jezdecké umění a dravý jezdecký projev pilota R-dvojkové Fiesty, který se tím výrazně přiblížil k vytouženému titulu ve své kategorii.

Zajímavostí byla účast Franze Wittmanna juniora, který byl po ztrátě hlavního sponzora v posledních měsících k vidění jen zřídka. Jeho start v roli předjezdce s „enkovým" mitsubishi šesté evoluce byl vítaným oživením soutěže, kvůli němuž si diváci k trati rádi pospíšili o několik minut dříve. Několik RZ sice trvalo, než si na možnosti staré Evo šestky zvykl, ve druhé etapě už ale jeho jízda nepostrádala tradiční náboj a dravost.

Video

Patříte-li k milovníkům širokých smyků a klouzání ze strany na stranu, pak by Vám nemělo ujít sedmiminutové video od Jana Olejníčka, které mapuje vše podstatné, co se na Schneebergland Rallye událo. Šotolinová soutěž na rozdíl od naší domácí barumky nabídla pro diváky naprosto ideální harmonogram, díky němuž se dala v pohodě stíhat minimálně polovina z celkového počtu 18 rychlostních zkoušek. Výběr míst byl opravdu pestrý: úzký šotolinový sjezd mezi stromy, asfaltové serpentiny, kterým dodaly šmrnc šotolinové pneumatiky, až po nádhernou „katovací" levou u startu polookruhu.

Přejeme jasný obraz i zvuk!

Share.

Člověk mnoha zájmů a koníčků, který si již vyzkoušel práci televizního redaktora i vyučujícího na vysoké škole. Celoživotní nadšenec pro rallysport, od roku 2007 redaktor časopisu Rally, občasný komentátor startovních a cílových ramp a příležitostný reportážní fotograf.

Leave A Reply