Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Unikátní sbírka vozů Saab zachráněna!
    Soutěžáky

    Unikátní sbírka vozů Saab zachráněna!

    By Zdeněk Weiser22.1.20124 Mins Read

    Švédský výrobce automobilů Saab definitivně zkrachoval. Konkurzní správce započal rozprodávat vše, co se dalo. V ohrožení se octlo také muzeum v Trollhättanu, kde se mezi 123 exponáty celé historie značky nacházejí i originální soutěžní vozy. 26. 1. byla zveřejněna zpráva, že sbírku zachránilo město Trollhättan!

    Aktualizováno: Muzeum historických Saabů zachráněno. Koupilo jej město Trollhättan!

    123 historických aut Saab mapujících celou éru této značky zachránilo město. Rozprodávání muzea Saabu nesli špatně hlavně příznivci značky. V jeho sbírce bylo 123 vozů včetně prvního modelu Ursaab. Nechyběla ani řada prototypů z minulého století i z poslední doby, které jsou jedinými exempláři na světě.

    Pokud by se jednotlivé vozy rozprodaly v dražbě soukromým zájemcům, přestala by existovat jediná ucelená sbírka vozů Saab na světě. A tomu se rozhodlo jeho rodné město Trollhättan zabránit.

    Radnici se spolu se společností SAAB AB a Wallenbergovou nadací podařilo získat v přepočtu sumu přesahující 80 milionů korun. Ta byla potřebná pro odkup všech modelů. Muzeum tak zřejmě zůstane zachováno a zůstane atrakcí pro návštěvníky tohoto města.

    Zdroj: www.ihned.cz (celý článek a další k tématu ZDE)


    SAAB rozprodává svoji historii

    Švédský výrobce automobilů Saab definitivně zkrachoval. Konkurzní správce rozprodává co se dá. Zbytek vybavení automobilky i neprodané vozy na skladech čeká šrotace. Nejhorší však je, že se ruší i firemní muzeum v Trollhättanu, kde se mezi 120 exponáty celé historie značky nacházejí i originální soutěžní vozy.

    V muzeu je vystaveno 60 vozů, a stejný počet je uložený v depozitu. Jelikož se nepodařilo prodat ojedinělou sbírku vcelku, jsou nyní rozprodávány jednotlivé exempláře. Nejstarším je prototyp UrSaab 92001 z roku 1946, který původně letecká továrna vyvinula těsně po druhé světové válce. Mezi nejhodnotnější kusy patří také dva prototypy roadsteru Saab Sonett 1 z roku 1956, která byly určeny pro italský závod Mille Miglia. Pilířem sbírky je Carlssonův legendární rudý soutěžní Saab 96 Sport se startovním číslem 283, se kterým vyhrál Rallye Monte Carlo 1963.

    Saab 92/96

    Značka Saab se zapsala zlatým písmem i do historie rallyesportu. První model Saab 92 měl dvoudobý motor o objemu 764 ccm a výkon pouhých 35 koňských sil. Díky tomu, že byl velmi lehký a snadno ovladatelný, dokázal se prosadit i mezi mnohem silnější konkurencí. Převodovka s volnoběžkou umožňovala podřazovat bez použití spojky a tak se zrodil severský styl brzdění levou nohou.

    Počátkem šedesátých let se na scéně objevil Saab 96 s tříválcovým motorem převrtaným na 850 ccm. Tovární jezdec Erik Carlsson dokázal v letech 1962 a 63 dvakrát po sobě vyhrát slavnou Rallye Monte Carlo. I když možnosti dvoudobého agregátu byly značně omezené, švédští technici úspěšný vůz neustále vylepšovali. Zvýšili kompresi, použili trojité karburátory a na přední nápravu namontovali kotoučové brzdy. Přesto byly saaby stále Davidy mezi Goliáši. Na popularitě jim přidaly i legendární kotrmelce, po kterých se kulaté vozy většinou přetočily zpět na kola a mohly pokračovat v jízdě.

    V roce 1967 značka rezignovala na překonané dvoudobé pohonné jednotky a do inovovaného modelu 96 implantovala čtyřdobý vidlicový čtyřválec z Fordu Taunus. Soutěžní Saab 96 V4 s šestnáctistovkou o výkonu 95 koní pod kapotou a Carlssonem za volantem vyhrál v témže roce československou Rallye Vltava. Začátkem sedmdesátých let konstruktéři použili ještě silnější motor s objemem téměř 2litry. Se vstřikováním paliva disponoval vůz výkonem 175 koní. Na scéně se objevila nová generace skandinávských jezdců Stig Blomqvist, Per Eklund a Simo Lampinen. Posledním triumfem vozu bylo vítězství na Švédské rally 1976.

    Saab 99/99 Turbo

    Ve stejném roce měl premiéru Saab 99 EMS, který převzal štafetu po svém úspěšném předchůdci. Vedle zcela odlišné karosérie byl hlavní novinkou dvoulitrový motor vlastní konstrukce s šestnáctiventilovou hlavou. Výkon stoupl na solidních 225 k, se kterým se už mohl měřit s konkurenčními Fiaty 131 Abarth a Fordy Escorty RS. Stig Blomqvist dokázal vyhrát domácí Švédskou rally.

    Další novinku přinesla sezona 1978. Saab se začal orientovat na přeplňované agregáty a homologoval soutěžní verzi Saabu 99 Turbo. Výkon se vyšplhal na hodnotu 270 koňských sil, ale s mohutným krouticím momentem se nedokázaly vyrovnat poloosy. Technici Saabu problém přes zimu vyřešili a Stig Blomqvist vyhrál v únoru 1979 Švédskou rally. Bylo to historicky první vítězství vozu s přeplňovaným motorem v soutěži MS. Zároveň to byla labutí píseň značky, která na počátku osmdesátých let své sportovní oddělení rozpustila. Až donedávna však hájil její barvy Per Eklund v rallyekrosu.

    historické automobily Saab Švédsko závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák21.5.2024

    Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

    Ivo Nowi Novák20.4.2023

    Diamantový jednorožec míří do Plzně

    Ivo Nowi Novák10.8.2022

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.