Švédský výrobce automobilů Saab definitivně zkrachoval. Konkurzní správce započal rozprodávat vše, co se dalo. V ohrožení se octlo také muzeum v Trollhättanu, kde se mezi 123 exponáty celé historie značky nacházejí i originální soutěžní vozy. 26. 1. byla zveřejněna zpráva, že sbírku zachránilo město Trollhättan!
Aktualizováno: Muzeum historických Saabů zachráněno. Koupilo jej město Trollhättan!
123 historických aut Saab mapujících celou éru této značky zachránilo město. Rozprodávání muzea Saabu nesli špatně hlavně příznivci značky. V jeho sbírce bylo 123 vozů včetně prvního modelu Ursaab. Nechyběla ani řada prototypů z minulého století i z poslední doby, které jsou jedinými exempláři na světě.
Pokud by se jednotlivé vozy rozprodaly v dražbě soukromým zájemcům, přestala by existovat jediná ucelená sbírka vozů Saab na světě. A tomu se rozhodlo jeho rodné město Trollhättan zabránit.
Radnici se spolu se společností SAAB AB a Wallenbergovou nadací podařilo získat v přepočtu sumu přesahující 80 milionů korun. Ta byla potřebná pro odkup všech modelů. Muzeum tak zřejmě zůstane zachováno a zůstane atrakcí pro návštěvníky tohoto města.
Zdroj: www.ihned.cz (celý článek a další k tématu ZDE)
SAAB rozprodává svoji historii
Švédský výrobce automobilů Saab definitivně zkrachoval. Konkurzní správce rozprodává co se dá. Zbytek vybavení automobilky i neprodané vozy na skladech čeká šrotace. Nejhorší však je, že se ruší i firemní muzeum v Trollhättanu, kde se mezi 120 exponáty celé historie značky nacházejí i originální soutěžní vozy.
V muzeu je vystaveno 60 vozů, a stejný počet je uložený v depozitu. Jelikož se nepodařilo prodat ojedinělou sbírku vcelku, jsou nyní rozprodávány jednotlivé exempláře. Nejstarším je prototyp UrSaab 92001 z roku 1946, který původně letecká továrna vyvinula těsně po druhé světové válce. Mezi nejhodnotnější kusy patří také dva prototypy roadsteru Saab Sonett 1 z roku 1956, která byly určeny pro italský závod Mille Miglia. Pilířem sbírky je Carlssonův legendární rudý soutěžní Saab 96 Sport se startovním číslem 283, se kterým vyhrál Rallye Monte Carlo 1963.
Saab 92/96
Značka Saab se zapsala zlatým písmem i do historie rallyesportu. První model Saab 92 měl dvoudobý motor o objemu 764 ccm a výkon pouhých 35 koňských sil. Díky tomu, že byl velmi lehký a snadno ovladatelný, dokázal se prosadit i mezi mnohem silnější konkurencí. Převodovka s volnoběžkou umožňovala podřazovat bez použití spojky a tak se zrodil severský styl brzdění levou nohou.
Počátkem šedesátých let se na scéně objevil Saab 96 s tříválcovým motorem převrtaným na 850 ccm. Tovární jezdec Erik Carlsson dokázal v letech 1962 a 63 dvakrát po sobě vyhrát slavnou Rallye Monte Carlo. I když možnosti dvoudobého agregátu byly značně omezené, švédští technici úspěšný vůz neustále vylepšovali. Zvýšili kompresi, použili trojité karburátory a na přední nápravu namontovali kotoučové brzdy. Přesto byly saaby stále Davidy mezi Goliáši. Na popularitě jim přidaly i legendární kotrmelce, po kterých se kulaté vozy většinou přetočily zpět na kola a mohly pokračovat v jízdě.
V roce 1967 značka rezignovala na překonané dvoudobé pohonné jednotky a do inovovaného modelu 96 implantovala čtyřdobý vidlicový čtyřválec z Fordu Taunus. Soutěžní Saab 96 V4 s šestnáctistovkou o výkonu 95 koní pod kapotou a Carlssonem za volantem vyhrál v témže roce československou Rallye Vltava. Začátkem sedmdesátých let konstruktéři použili ještě silnější motor s objemem téměř 2litry. Se vstřikováním paliva disponoval vůz výkonem 175 koní. Na scéně se objevila nová generace skandinávských jezdců Stig Blomqvist, Per Eklund a Simo Lampinen. Posledním triumfem vozu bylo vítězství na Švédské rally 1976.
Saab 99/99 Turbo
Ve stejném roce měl premiéru Saab 99 EMS, který převzal štafetu po svém úspěšném předchůdci. Vedle zcela odlišné karosérie byl hlavní novinkou dvoulitrový motor vlastní konstrukce s šestnáctiventilovou hlavou. Výkon stoupl na solidních 225 k, se kterým se už mohl měřit s konkurenčními Fiaty 131 Abarth a Fordy Escorty RS. Stig Blomqvist dokázal vyhrát domácí Švédskou rally.
Další novinku přinesla sezona 1978. Saab se začal orientovat na přeplňované agregáty a homologoval soutěžní verzi Saabu 99 Turbo. Výkon se vyšplhal na hodnotu 270 koňských sil, ale s mohutným krouticím momentem se nedokázaly vyrovnat poloosy. Technici Saabu problém přes zimu vyřešili a Stig Blomqvist vyhrál v únoru 1979 Švédskou rally. Bylo to historicky první vítězství vozu s přeplňovaným motorem v soutěži MS. Zároveň to byla labutí píseň značky, která na počátku osmdesátých let své sportovní oddělení rozpustila. Až donedávna však hájil její barvy Per Eklund v rallyekrosu.