Rallye Praha Revival se blíží. Již za tři týdny přivátá nejprve Praha a poté Plzeň soutěžácké legendy z Česka i zahraničí. Mezi přihlášenými nechybí bratři Bolšikové.
Ruské legendy se vrací do Prahy
Pokud se nic zvláštního nepřihodí, potěší Nikolai a Igor Bolšikovi opět svou účastí fanoušky a pořadatele této motoristické akce. Loni se prezentovali jízdou ve žluté Ladě 1600.
Pamětníci jistě vzpomenou na dvojici, která se v tehdejším Československu prezentovala za volantem ruských vozů LADA. Tuhé souboje s českou špičkou svedli například v roce 1979 na Rallye Tatry, kde předvedli perfektní výkon. V cíli se museli sklonit pouze před Leo Pavlíkem s Renaultem 5 Alpine. Přičemž za sebou nechali stotřicítky Svatopluka Kvaizara, Jiřího Šedivého, Václava Pecha či Jana Trajbolda.
Již málo se ví o startech bratrů Bolšikových na soutěžích mistrovství světa. Společně se Stasim Brundzou, šéfem Vilniuské továrny dopravních prostředků (VFTS), startovali na vybraných podnicích, převážně v Řecku, Finsku a Velké Británii. V roce 1984 vybojovali s „béčkovou“ Ladou VFTS 2105 na finské Rally 1000 Lakes 21. místo. Přičemž známější Stasi Brundza skončil 22. a se třetí Ladou startující Fin Harri Väänänen obsadil 26. příčku.
Vrcholem možností ruského vozu a nejlepším výsledkem modelu 2105 VFTS v mistrovství světa bylo 18. místo absolutně na Finské rally 1986. Tento záznam do kroniky světové rally měli na svědomí právě Nikolai a Igor Bolšikovi…
Jakého úspěchu si v kariéře nejvíce ceníte?
„K největším úspěchům řadíme druhé místo ve skupině A při Finské rally a třetí místo ve skupině A při Irské rally. Oboje s vozem BMW M3. Opravdu hodně vysoko si považujeme druhé místo ve skupině B s Ladou VFTS při Rally 1000 lakes.“
A při startech v ČSSR nějaký úspěch byl?
„V Československu se nám opravdu dařilo na krásných erzetách pod Tatrami. V roce 1979 jsme byli druzí absolutně a první v PMP (Pohár míru a přátelství pozn. red.). A taktéž v ročníku 81 jsme byli druzí absolutně.“
U nás se traduje, že v sovětském týmu byl vždy přísný režim, že Vám vlastně bylo dovoleno pouze pít, jíst a jet rychle:-), jak to bylo ve skutečnosti?
„Žádné speciální nařízení či nějaké zákazy nebyly. Co se týče osobních kontaktů, hlavní problém byl v neznalosti řeči.“
Máte nějakou vzpomínku z dob PMP na české posádky?
„Československé soutěžní posádky vždy byly velmi težkým soupeřem… Řekl bych, naším hlavním soupeřem. Co já pamatuji, tak mezi námi a Čechy vládla přátelská atmosféra. Ovšem ve větším kamarádství bránila již zmíněná jazyková bariéra.“
Patříte spolu s Brundzou k nejznámějším posádkám z bývalého SSSR, ale málokdo ví, že jste startovali i s továrním BMW M3, jaké to bylo přestoupit z Lady a jak jste se k tomu dostali?
„Když u nás začala přestavba, otevřely se nové možnosti co se techniky týče. Naši přátelé dokázali zajistit silného sponzora a to nám umožnilo začít spolupráci s anglickou firmou PRODRIVE, která se v té době zabývala vozy BMW M3. Samozřejmě to byl kvalitativně velký krok vpřed.“
Jaký byl Váš pocit ze vzpomínkové Rallye Praha Revival 2012?
„Bylo to příjemné zjištění, že nás lidé v ČR znají a pamatují si na nás. Při příjezdu na Václavské náměstí nás vítalo mnoho našich krajanů, kteří se o akci dozvěděli díky avízu v ruských novinách vycházejících v Praze. Velmi se nám líbilo jak všichni účastníci a vrstevníci zapomněli na všechny nemoce a stařecké bolístky a alespoň na chvíli se vrátili do nejlepších a nezapomenutelných let (smích).“