Přední domácí soutěžní jezdce známe všichni docela dobře. Trochu opomíjení jsou ale ti, kdo jsou součásti úspěšné posádky. Řeč je o spolujezdcích, navigátorech a mitfárách. Jednoho z nich jsme si vzali na mušku a důkladně jej proklepli. Daniel Trunkát vzpomínal, hodnotil, ale také tipoval letošní mistry.
Představ se nám prosím na úvod našeho povídání. Jaký je Daniel Trunkát ? (práce, rodina, co považuješ za své přednosti a naopak zápory)
„Určitě jsem hodně cílevědomý, přiměřeně věku opotřebovaný, podruhé ženatý, otec syna Lukáše (12), dcery Kláry (19) a juniora Daniela na cestě (červen 2011) (smích). Největší mojí předností je zmíněná cílevědomost a tah na branku, záporem z toho občas plynoucí zbrklost. Již nějaký ten rok bydlím v Brně a v práci jsem sám svým pánem (smích)."
Co děláš ve volném čase?
„Pokud zrovna nepracuji nebo nezávodím, tak se snažím hodně na sobě makat. Fyzickou kondici naháním hlavně v posilovně a na horském kole. Dále se snažím věnovat synovi a jeho koníčkům a ženě. V tom mám podle ní ale určitě rezervy (smích)."
Poslední dobou se hodně šušká o tom, že dvojice T&T, tedy Tarabus – Trunkát se rozchází. Můžeš nám to prosím vysvětlit?
„Určitě se T&T nerozchází. Na druhou stranu dojde pro část nadcházející sezóny k nějakým změnám spojených s příchodem dalšího člena naší rodiny. Vybírám si prostě do konce října rodičovskou dovolenou (smích)."
Znamená to, že českou rally opouštíš definitivně, nebo se jedná pouze o dočasný odpočinek?
„Pevně doufám, že v listopadu se objevím na jedné níže zmíněné soutěži. Podléhá to ještě ale schválení mé drahé polovičky (smích)."
Nebudou tě tzv. svrbět ruce?
„Kluky samozřejmě budu v roli šéfa týmu na závody doprovázet. Dále mne čeká pár konkrétních výzev na biku a jedna slušná běžečka ve Vysokých Tatrách. Takže to uteče jako voda (smích)."
Tvé poslední sezony jsou spojené s Jaromírem Tarabusem. Jaký je to jezdec z pohledu Daniela Trunkáta? Má nějaké chyby?
„Míra je jezdec od boha. Dnes už je naprosto komplexní a vyzrálý. Jedinou jeho slabinou je angličtina, na té ovšem pilně maká. Takže doufám, že ji bude mít možnost na Kypru 2011 předvést (smích)."
Právě s Jaromírem jsi se dostal i na světové soutěže. Jak na tyto starty vzpomínáš?
„Byl to vždycky neskutečný zážitek. Tyto soutěže zpravidla začínaly pondělním testem, takže většinou jsme makali celý týden. Měli jsme obrovské štěstí, neboť všechny naše starty ve světě jsme vždy dokončili (smích). Jedna světová soutěž, vydá asi za tři české mistráky. Vše má ale svůj rub i líc, tak jako všude jinde a tady to platí stejně. Po návratu domů ze světa jsem se pak týden dával dohromady. Ale rozhodně to stojí to za to!"
Měl jsi možnost startovat s nejlepší technikou poslední doby, tedy vozy S2000 (Škoda, Fiat, Ford). Který z těchto vozů ti nejvíce přirostl k srdci?
„Fiat Abarth Grande Punto byl první S2000. Italské auto bylo vždy neskutečně elegantní a s námi si zažil učňovská léta. Fabie je pro mě klidná síla. Máš pocit, že jedeš v dálkovém autobusu a přitom ty časy tam jsou (smích). Ford, respektive Fiona, jak říká Martin Prokop je prostě princezna se vším všudy. Její podvozek prostě nemá chybu a skákat s ní, je jak do peřin…(smích)"
Jak hodnotí Daniel Trunkát českou rally? Co třeba porovnání české rally s ostatními okolními zeměmi?
„Ve světě panuje větší pohoda mezi pořadateli. Je vidět, že si váží toho, že tam jsi a dávají ti všude najevo, že tam jsou právě kvůli tobě. To u nás občas bohužel chybí a obávám se, že to ještě nějaký čas vezme, než se po této stránce vyrovnáme světu."
Vidíš u nás nějaké mladé talenty?
„Určitě je u nás spousta šikovných mladých kluků. Bohužel alfou a omegou je dostatečný finanční budget. Z tohoto pohledu si myslím, že největší šanci má určitě Máca Semerád. Určitě ale ještě více uslyšíme v blízké budoucnosti i o Honzovi Černém a doufám, že také o Mirkovi Jakešovi."
Pojďme trochu zavzpomínat. Připomeň nám prosím tvou první rally a jezdce, respektive vozy se kterými jsi startoval.
„Mojí první soutěž jsem jel v roce 2004, na dnes již neexistující Autotec Rally Brno s Josefem Bartončíkem a Hondou Civic ve třídě N2. Premiérový start dopadl velmi dobře.V cíli jsme dosáhli parádního třetího místa ve třídě a já jsem byl z toho ztracen (smích)."
Kterého výsledku si nejvíce ceníš?
„Dobrých a kvalitních výsledků je více. Nejvíce pyšný jsem ovšem na dva úspěchy z loňského roku. Jeden se váže k světové soutěži a druhý k domácímu mistrovství. Ti fanoušci rally, kteří pravidelně sledují dění v automobilových soutěžích už ví. Je to čtvrté místo z Rally Cyprus a vítězství v poslední soutěži domácího mezinárodního mistrovství v Příbrami."
Jaká je tvá nejoblíbenější soutěž?
„Pokud mám zvolit rally, která mne nejvíce chytne u srdce, tak musím vyslovit hned dvě soutěže. Jelikož jsem slušovický rodák, tak je první soutěž jasná. Je to Rallysprint Kopná. Druhou soutěží, kterou jsem si okamžitě zamiloval je Rally Cypru. Na ostrově ve Středozemním moři jsou famózní kombinace brutální dech beroucí šotoliny a asfaltu zasazené do nádherných hor. Na šotolinových gumách to potom funguje jako na ledu. Prostě skvělý zážitek, který si rád v budoucnu zopakuji."
Nelákalo tě někdy usednout přímo za volant soutěžního vozu?
„Upřímně vím, že na rally jezdecky naprosto nemám a vzhledem k mé ctižádostivosti (smích) jsem už historicky pochopil, že mám šanci jedině jako spolujezdec (smích)."
Jaký je tvůj spolujezdecký vzor?
„Já jsem si v podstatě vždy šel vlastní cestou a snažil se pochytit od každého něco. Z českých spolujezdců mají rozhodně můj největší obdiv Petr Gross s Jendou Tománkem."
Máš nějaký rituál před soutěží?
„Máme s Mirou zažité věty před startem erzety, které nás uklidňují. K tomu patří i to, že většinou před startem závodu sdělím Mirovi kolikátí budeme v cíli. Až na výjimky se trefuji (smích)."
Při rally se přihodí spousta zážitků. Na které ty nejraději vzpomínáš?
„Jsou to tisíce drobných střípků, které mi utkvěly v paměti. Mezi nejhezčí patří samozřejmě pódiové umístění. Hodně důstojný byl například večírek po vítězství v Příbrami. I po těch letech mi dost zábavné přijde, když po cestě z domažlické nemocnice po havárii na Šumavě jsme diskutovali po telefonu s Mirou. On hospitalizovaný s otřesem mozku a naraženými žebry a já tříštivá zlomenina ruky. Téma hovoru bylo, zda příští den nastoupíme do superraly. Naštěstí nás z toho pořadatelé rychle vyvedli (smích)."
A na které naopak vzpomínáš nerad?
„Nejhorší jsou samozřejmě bolavé havárie. Něco tě bolí, je ti blbě, letí pro tebe sanitka, auto je z prominutím na s…y a tví blízcí mají o tebe strach. My jsme měli dva takové nepříjemné momenty. Hustopeče 2009 a Šumava 2007."
Zahrajme si na Sibylu. Jak bude podle tebe vypadat letošní velký a malý mistrák a kdo si myslíš, že se bude bít o titul a koho tipuješ na mistra?
„Velký mistrák bude určitě soubojem obvyklých jmen z minulé sezóny. Bohužel se k nim asi nikdo další nepřidá. Titul bych nejvíce přál Romanu Krestovi, což je současně i můj tip na šampióna mezinárodního mistráku roku 2011 (smích). V rallysprintovém mistrovství bude stejně jako v loňské sezoně daleko větší počet posádek. To je samozřejmě hodně atraktivní pro diváky i samotné souboje mezi posádkami. Já bych byl moc rád aby se nový mistr na konci sezony jmenoval Jaromír Tarabus (smích)."
A na závěr vzkaz fanouškům rally od Daniela Trunkáta.
„Díky za to, že jste a zachovejte tomuto krásnému sportu přízeň!"
Díky za rozhovor
Miroslav Vebr