Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      KOMENTÁŘ: Rallylegend – už se ucho utrhlo?

      5.11.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 2. DÍL

      16.10.2025

      KOMENTÁŘ: Barumka 2025 – lesk i bída z pod komína – 1. DÍL

      10.10.2025

      VIDEO: Preview RZ Kateřinice – Pržno / „Prženské paseky“

      14.8.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025
    • Lifestyle

      Vychází kniha o MG Metro 6R4 Group B

      7.6.2025

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024
    • For Sale

      AUKCE – Ford Escort WRC – kastle číslo „4“ po Sainzovi

      21.8.2025

      Lancia Delta HF Integrale Evoluzione „Repsol“ Gr.A

      15.7.2025

      Lancia Delta S4 Gr.B – Boudo, budko, kdo v tobě přebývá?

      16.6.2025

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024
    • Fotogalerie

      Polski Rajd Legend 2025

      9.10.2025

      Barum Czech Rally & Star Rally Zlín 2025

      11.9.2025

      SECTO Rally Finland 2025

      29.8.2025

      EKO Acropolis rally Greece 2025

      22.7.2025

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2025

      5.7.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

      31.7.2025

      Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

      13.7.2025

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Osobnosti»Richard Burns – 2001
    Richard Burns
    Osobnosti

    Richard Burns – 2001

    By Redakce RL.CZ24.11.20114 Mins Read

    25. listopadu 2005 zasáhla motoristický svět smutná zpráva. Po krátké nemoci zemřel mistr světa v rally, angličan Richard Burns. Před deseti lety se radoval z tituli mistra světa. Na svého dlouholetého kolegu zavzpomínal spolujezdec Robert Reid.


    V průběhu sezony se na čele vykrystalizovala čtveřice Richard Burns, Colin McRae, Carlos Sainz a Tommi Mäkinen. Všichni měli před startem Walesu 2001 teoretickou šanci na titul.

    Ale brzy se soutěž dostala do jiné fáze. Technika zradila Mäkinena, McRae měl těžkou havárii a následně nepokračoval ani Sainz. Jeho Ford se dostal mezi diváky a vzhledem ke zranění jednoho z nich se tým rozhodl stáhnout zbylé tovární speciály. Burns zůstal jediným „vojákem v poli“ a třetí příčka za dvojicí peugeotů Grönholma a Rovanperäho mu zajistila titul. O dva body přeskočil ostrovního rivala Colina McRae.

    Richard Burns Colin McRae
    Colin McRae / Richard Burns

    Sezóna 2010

    Už sezona 2010 byla pro Burnse s Reidem slibná. Brit získal s Imprezou WRC „S6″ čtyři vítězství, ale i přes triumf v domácí Britské rally se musel spokojit s postem vicemistra světa za Marcusem Grönholmem.

    „Do závěru sezony jsme dali opravdu maximum, ale Marcus byl rovněž výtečný a prvenství si podržel. Určitě jsme byli s Robertem zklamaní, na druhou stranu to byla motivace do další sezony,“ vzpomíná Reid.

    Nespolehlivé Subaru Impreza WRC S7

    Tým Subaru připravil na sezonu novou verzi Imprezy WRC „S7″, ale začátek roku se týmu nevyvedl. Burns poprvé zabodoval až při třetím závodě sezony (4. místo v Portugalsku). Po čtyřech podnicích figuroval ve světovém šampionátu až na 11. místě, do konce zbývalo deset závodů.

    „Začátek sezony byl strašný. Nový vůz nepřinesl to, co všichni očekávali. Spíše jsme se neustále potýkali s problémy. V Monte Carlu nejel po první etapě jediný vůz,“ popsal bývalý navigátor.

    Subaru Impreza WRC S7
    Subaru Impreza WRC S7

    Burns si následně připsal důležité body za druhá místa v Argentině a na Kypru, ale další dva výpadky na Akropolis a na Safari zpomalili jeho rozlet. Ve Finsku dokonce po první etapě vedl, ale nakonec byl nad jeho síly Grönholm. K desátému podniku sezony zamířily tovární týmy na Nový Zéland. Soutěž startovala jen devět dní po teroristickém útoku na New York 11. září.

    Rally New Zealand

    „Před startem už jsme figurovali na páté příčce průběžného pořadí šampionátu. Novozélandská rally patřila k nejoblíbenějším závodům Richarda i mě. A pro vývoj šampionátu jsme potřebovali zvítězit. Na Novém Zélandu jsme uspěli už v roce 1996, kdy to nebyl plnohodnotný závod MS (startovali s Mitsubishi – pozn. red.). Tentokrát jsme cítili, pokud to tam nevyjde, naše sezonní ambice mohou zůstat nenaplněny. Richardovi však podobné tratě vždy seděly, miloval i tamní krajinu. Otázkou ale bylo, jak dopadne taktizování ohledně startovní pozice s vidinou ztráty způsobené čištěním trati. Před startem se vedly velké diskuse, co bude nejvýhodnější.“

    Burns Reid 1
    Richard Burns – Robert Reid

    První na trati Mäkinen dokonce pronesl, že ztratil šanci na úspěch už před startem. A po prvním dnu vévodil výsledkové listině Kenneth Eriksson s Hyundaiem. Burnsovi patřila devátá příčka.

    „Začínali jsme jako pátí na trati. To nebyla špatná pozice, ale také bylo brzy někam se hnát. Spíše jsme začali pomaleji, abychom se propadli níže. Do druhého dne jsme nechtěli jen ze špice. Vsadili jsme na náš plán a drželi se ho. V úvodním a nejdelším testu první dne jsme zajeli 13. čas, půlminuty za lídrem závodu. Měli jsme porovnání, taktická bitva manažerů odstartovala.

    Burns Reid
    Richard Burns – Robert Reid

    O pořadí se pak rozhodovalo na reprezentativní novozélandské vložce Te Papatapu v blízkosti Raglanu. Blízko cíle nám ukázali čas, kterého máme dosáhnout, ale moc se mi nezamlouval. Proto jsem přidal nějaké sekundy a nakonec z toho byla devátá příčka. Výsledky byly hodně vyrovnané (+ 47.7 za Erikssonem). Mezi druhým a devátým místem bylo přesně půl minuty. Společně s dalšími čtyřmi dvojicemi nás však dělily neuvěřitelné 4.5 sekundy!“ vzpomíná Robert Reid.

    „Tehdejší kalkulace byly hodně vzdáleny současnosti, dalo by se napsat, že byly hodně primitivní. „Nebylo to jako dnes, kdy všichni mají mezičasy a přesně vidí polohu auta na trati. I to, že těsně před cílem na nějaký čas zastavil. Tehdy jsme měli jednoho člověka v erzetě, druhého pět set metrů před cílem a třetího ve stopce. Všichni byli spojeni vysílačkami. Rychle se kalkulovalo, předpovídalo, taktizovalo, co by mohlo být nejlepší. Bylo to docela komplikované, téměř bez jistoty konečného výsledku.

    Richard Burns Michael Schumacher
    Richard Burns / Michael Schumacher

    V těchto fázích zřejmě chybovali u Peugeotu, neboť Marcus Grönholm určitě nechtěl jít do druhého dne z druhé pozice. Naopak u Hyundaie se netaktizovalo a tým si užíval premiérové vedení v soutěži světového šampionátu.“

    Richard Burns článek RALLY

    jezdci Peugeot Richard Burns Subaru Velká Británie vzpomínka
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Redakce RL.CZ

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák31.7.2025

    VIDEO: Pavel Valoušek jun. – vzpomínka na projekt BF Goodrich Drivers Team 2008

    Ivo Nowi Novák13.7.2025

    Ciao, capo! Odešel Claudio Bortoletto, “velký šéf” Jolly Clubu

    Ivo Nowi Novák29.12.2024

    Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

    Leave A Reply Cancel Reply

    Nadcházející události

    Lis 29
    Celý den

    Mikuláš rally Slušovice 2025

    Pro 6
    Celý den

    Pražský rallysprint 2025

    Zobrazit kalendář
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.