Roman Odložilík s Martinem Turečkem zvítězili ve Slušovicích na druhém podniku Ecosun Mistrovství České republiky ve sprintrally.
Roman Odložilík po napínavém závěru vítězí na 19. Impromat Rallysprintu Kopná
Slunečné počasí přálo posádkám ve Slušovicích. Závod se stal kořistí domácích borců. Skvěle rozjetého Pavla Valouška se Zdeňkem Hrůzou zastavila technická závada na RZ4. Do té doby s fabií WRC dominovali. Vyrovnané boje sváděli piloti na vozech Škoda Fabia S2000, Antonín Tlusťák a Roman Odložilík. V závěrečné bitvě prokázal pevnější nervy Roman Odložilík a stal se vítězem letošního ročníku Kopné. Bronz na slušovickém sprintu patří posádce Jaromír Tarabus – Igor Norek s vozem Fiat Grande Punto S2000, kterým pomohla chyba Grzegorze Grzyba na RZ6, kde polský jezdec neprojel správně retardér a „vyfasoval“ penalizaci 30s.
Posádka Roman Odložilík, Martin Tureček na voze Škoda Fabia S2000 se stala absolutními vítězi XIX. Impromat Rallysprint Kopná ve Slušovicích, který byl druhým dílem osmidílného seriálu Ecosun Mistrovství České republiky ve sprintrally 2011.
Na druhém místě skončili Antonín Tlusťák, Jan Škaloud (Škoda Fabia S2000) s minimálním odstupem 4,3 vteřiny, třetí příčku obsadili Jaromír Tarabus, Igor Norek (Fiat Grande Punto S2000).
Jeden z největších favoritů Pavel Valoušek odstoupil z vedoucího místa pro poruchu turba na voze Škoda Fabia WRC po čtvrté rychlostní zkoušce.
Již devatenáctý ročník nejpopulárnějšího a nejtěžšího českého rallysprintu se vydařil. Soutěži přálo slunečné počasí a avizovaný déšť se spustil ve Slušovicích a okolí až během dojezdu soutěžních posádek na cílovou rampu.
Agilní pořadatelé z Rallysprint Klubu v AČR v Podkopné Lhotě připravili náročnou trať v délce 166 km, která obsahovala 8 rychlostních zkoušek na čtyřech úsecích v celkové délce 78 km.
Hned na úvodní erzetě s názvem Kameňák zajel nejrychlejší čas Valoušek, který na své konkurenty najel více než čtyři sekundy. Na dalších místech se seřadili Roman Odložilík, Antonín Tlusťák, Jaromír Tarabus, Grzegorz Grzyb a Miroslav Jakeš. Právě posledně jmenovaný měl velkou smůlu. Lídr rallysprintového šampionátu odstoupil hned po úvodních kilometrech, neboť mu začala stávkovat po dojetí do cíle 1. RZ převodovka.
Dvaatřicetiletý Valoušek byl nejrychlejší i na dalších rychlostních zkouškách Kopná a Raková. Po druhé zkoušce se prodral na třetí místo před Tlusťáka o jednu desetinu Tarabus, ale zádveřický jezdec mu to vzápětí vrátil. Tlusťák v populárním vracáku v Podkopné Lhotě byl dlouhý na brzdy a ztratil pár vteřinek. Tarabus si stěžoval na špatné nastavení podvozku, z čehož pramenily jezdecké chyby. Pátý jel Polák Grzyb, jenž byl později penalizován za neprojetí retardéru třiceti vteřinami a prakticky přišel o umístění na medailových stupních.
Druhá porce tří rychlostních zkoušek přinesla odstoupení Valouška pro technickou závadu.Otrokovický rodák při úvodním průjezdu úsekem Hvozdná zvolnil, čehož následkem byl až desátý čas na erzetě a následné odstoupení kvůli poruše turba. Ke skvělým výkonům se rozjel Tlusťák, Dvě erzety vyhrál a pouze při druhém průjezdu Kameňákem byl o pouhou desetinu rychlejší Grzyb. Po Valouškově odstoupení sváděli tuhý boj o prvenství právě Tlusťák s Odložilíkem. Oba jezdce na fabiích dělil od sebe nepatrný časový rozdíl, před poslední erzetou pouhých 2,5 vteřiny! Rozluštění tajenky o vítězi rozhodla až závěrečná rychlostní zkouška, kterou nakonec vyhrál Odložilík a na své konto si připsal první vítězství na Kopné.
V hodnocení K4 Poháru České republiky v rally si mezi 39 startujícími vedli nejlépe Pavel Dohnal a Andrij Chepil z Ukrajiny (oba Mitsubishi Lancer EVO IX). Nakonec zvítězil s nákokem 24,6 vteřiny český jezdec. Třetí skončil vsetínský Jiří Daněk na obstarožním favoritu. Do letošní Kopné odstartovalo celkem 116 posádek z šesti evropských států, cílovou rampu spatřilo 80 vozů. Rallysprintový šampionát pokračuje v polovině června další soutěží, kterou je Rally Krkonoše v Trutnově (17. – 18. června 2011).
Hlasy nejlepších jezdců v cíli rallysprintu:
Roman Odložilík (Škoda Fabia S2000): „Na Kopné jsem startoval už několikrát, ale teprve letos jsem vyhrál v domácím prostředí. Byl to krásný závod s dramatickým průběhem až do posledního metru rychlostní zkoušky. Tonda Tlusťák byl výborný soupeř a jsem rád, že jsem po tuhém boji zvítězil. Navíc jsme auto dovezli na cílovou rampu bez šrámu, neboť již příští týden tato fabia jede slovenský mistrák.“
Antonín Tlusťák (Škoda Fabia S2000): „Druhé místo je pro nás skvělým výsledkem. Před startem jsem předpokládal umístění kolem pátého místa. Nakonec je z toho parádní druhá příčka. Od úvodní rychlostní zkoušky se jelo v rychlém tempu. Rovněž my jsem rádi, že auto je celé, neboť příští týden nás čekají reprezentační povinnosti v Chorvatsku.“
Jaromír Tarabus (Fiat Grande Punto S2000): „Pro nás je konečný výsledek lepší než předvedený výkon. Od úvodních kilometrů se nám nepodařilo najít optinální nastavení podvozku, což vedlo k drobným jezdeckým chybám a ztratili jsme hodně vteřinek. Nakonec jsem se třetím místem spokojen, i když osobně cítím značné rezervy.“
Jan Dohnal (Peugeot 207 S2000): „Těžký rallysprint na hodně náročné trati. V dopolední sekci jsem měl pomalejší rozjezd, do tempa jsem se dostal až postupem času. S konečným umístěním jsem spokojen. V letošní sezoně kromě rallysprintů chceme jet bojemku a poté ještě ve velkém mistráku Příbram.“
Grzegorz Grzyb (Peugeot 207 S2000): „Kopná nám posloužila jako skvělý test před další soutěží polského mistráku za tři týdny. Nebýt penalizace, mohli jsme skončit třetí. V předešlých startech jsem byl tady vždy do třetího místa, letos to bohužel nevyšlo. Ale nasbírali jsme spousta dat a poznatků.“
Jan Jelínek (Mitsubishi Lancer EVO IX): „Jsme maximálně spokojeni. Kopná opět nezklamala a jsme rádi, že se nám podařilo na těžkých tratích v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty dorazit na cílovou rampu. Navíc ještě k tomu s velmi slušným umístěním.“
Vyhrané RZ: 3 – Tlusťák, Valoušek, 1 – Odložilík, Grzyb
Vedení v soutěži: RZ 1 – 4: Valoušek, 5 – 8: Odložilík
Průběžné pořadí rallysprintového šampionátu po 2. podniku: 1. Tarabus 39, 2. Sýkora 36, 3. Jakeš, R. Odložilík oba 30, 5. J. Dohnal 29, 6. Tomaštík 27, 7. Bujáček 19, 8. Firla 17, 9. Jelínek 15, 10. Cvrček 12 atd.
Výsledky:
Konečné výsledky po RZ8:
1. Odložilík / Odložilík, Škoda Fabia S2000, 45:39.9
2. Tlusťák / Škaloud, Škoda Fabia S2000, + 4.3
3. Tarabus / Norek, Škoda Fabia S2000, + 37.2
4. Dohnal / Grega, Peugeot 207 S2000, + 50.4
5. Grzyb / Bacigál, Peugeot 207 S2000, + 53.3
6. Jelínek / Kotěna, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 55.4
7. Sýkora/ Škardová, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1:00.0
8. Bujáček / Omelka, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1:21.5
9. Firla / Dresler, Mitsubishi Lancer Evo IX, + 1:39.2
10. Tomaštík / Vrečka, Subaru Impreza WRC, + 1:47.1
RUFA na Kopnej nesklamala
Počas uplynulej soboty odštartovalo u našich západných susedov na Morave už druhé podujatie šampionátu v rally sprinte. Medzi štartujúcimi posádkami boli aj Grzegorz Grzyb – Igor Bacigál jazdiaci na Peugeote 207 S2000 vo farbách slovenského RUFA Clubu.
XIX. Impromat Rally Sprint Kopná bola v podaní RUFA už tretím podujatím v tohtoročnej rally sezóne. Zatiaľ čo na prvých dvoch podujatiach zaradených do slovenského šampionátu DMACK Tyres Rally 2011 sme mali možnosť posádku Grzyb – Hundla sledovať v spolupráci s vozidlami špecifikácie WRC, tu na Kopnej tím uprednostnil vozidlo špecifikácie S2000. Druhou zmenou bol spolujazdec, keď pre temto prípad Roberta Hundlu vymenil Komárňan Igor Bacigál. Napriek faktu, že Grzegorza Igor ešte nikdy nenavigoval posádka sa zaradila už od prvej rýchlostnej skúšky v nesmierne ťažkej konkurencii medzi najrýchlejšiu päticu súťažiacich posádok. V druhom teste sa však podarilo Grzegorzovi neskoro dobrzdiť do retardéru, čoho následkom bola penalizácia vo forme tridsiatich trestných sekúnd. Napriek tomu sa už spomínaná dvojica počas súťaže nevzdávala a snažila sa dohnať stratu, čoho dôkazom bolo aj víťazstvo v piatom teste. Napriek ich snahe to však nakoniec stačilo v cieli „iba“ na piate miesto. Ak vezmeme v úvahu fakt, že Grzegorz s Igorom na Kopnú sa išli vlastne iba poriadne rozjazdiť pred nadchádzjúcou Rally Tríbeč, na súťaži nesklamali a ich umiestnenie bolo v konkurencii troch vozidiel špecifikácie WRC, ale aj pätice S2000-cok a kope veľkých N-iek viac ako dobré.
„S výkonom som spokojný, je pravda, že nebyť penalizácie za rozrazený retadér mohli sme sa postaviť na „bedňu“, ale na Kopnú sme išli s cieľom rozjazdiť sa pred budúco týždňovou Rally Tríbeč. Na tomto podujatí ma však už opäť bude navigovať Robert, ktorý sa na Kopnej nemohol zúčastniť. S Igorom nám to v aute perfektne klapalo a ďakujem mu za spoluprácu,“ povedal v cieli vždy usmiaty Grzegorz Grzyb.
Statistika podle seznamu přihlášených posádek
Do XIX. ročníku IMPROMAT Rallysprint Kopná (13. – 14. května 2011) se přihlásilo celkem 131 posádek z šesti států – České republiky, Polska, Ukrajiny, Francie, Slovenska a Rakouska. Diváckým lákadlem v okolí Slušovic a Podkopné Lhoty bude souboj tří jezdců za volantem vozů specifikace WRC (Pavel Valoušek, Jaromír Tomaštík, Karel Trněný) a sedmi pilotů na vozech kategorie Super 2000 (mj. Antonín Tlusťák, Roman Odložilík, Jaromír Tarabus, polský jezdec Grzegorz Grzyb, Jan Dohnal). Čeřit vodu na čelních příčkách budou i jezdci na vozech Mitsubishi Lancer EVO IX, a to lídr rallysprintového šampionátu Miroslav Jakeš, dále Jan Sýkora, Martin Bujáček, Jan Jelínek a další. Za volantem dvou fabií R2 z dílen Impromat Motorsport se objeví Jan Černý a Dušan Kouřil.
Nejpočetněji obsazena je třída 3 (dříve N4), kde najdeme celkem 23 vozů. Do ECOSUN Mistrovství České republiky ve sprintrally může bodovat celkem 89 posádek, zatímco do K4 Poháru České republiky v rally 2010 se přihlásilo 42 soutěžících. Z vozového parku 14 značek jsou nejpočetněji zastoupeny automobilky Škoda, Mitsubishi a Honda. Zajímavostí seznamu přihlášených letošní Kopné jsou vedle sedmnácti smíšených posádek i dvě vyloženě dámské dvojice ve složení Eva Vykydalová – Ivona Vyštějnová a Pavlína Tydlačková – Eva Žaludková, přičemž za volantem se představí ještě třetí žena Martina Daňhelová.
Celkem přihlášeno: 131 posádek
Počet států: 6
(Česká republika – 124, Polsko – 4, Ukrajina – 2, Francie – 1, Slovensko, spolujezdec – 1, Rakousko, spolujezdec – 1)
Prioritní jezdci: 6
FIA B: 1 (Antonín Tlusťák)
ASN: 5 (Pavel Valoušek, Roman Odložilík, Jaromír Tarabus, Miroslav Jakeš, Jan Černý)
Zahraniční jezdci: 7
Grzegorz Grzyb, Marcin Beltowski, Andrzej Lipski, Szymon Kornicki – PL, Oleksij Tamrazov, Andrij Čepil – UA, Dominique Laurent – F)
ECOSUN Mistrovství České republiky ve sprintrally (89 posádek)
Rozdělení podle skupin:
Super 2000 (třída 2): 7 vozů
Skupina A (třída 5, 6, 7, 11): 30 vozů
Skupina N (třída 3, 8, 9, 10): 46 vozů
Skupina S (třída 12, 13): 6 vozů
Rozdělení podle objemových tříd:
Třída 2 (S2000-Rally: 2.0 atmosférický, R4): 7 vozů
Třída 5 (A přes 1600 cm3 a do 2000 cm3, Super 1600, R2C – přes 1600 cm3 a do 2000 cm3, R3C – přes 1600 cm3 a do 2000 cm3, R3T – do 1600 cm3/nominální): 6 vozů
Třída 6 (A přes 1400 cm3 a do 1600 cm3, R2B – přes 1400 cm3 a do 1600 cm3, Kit-car přes 1400 cm3 a do 1600 cm3): 11 vozů
Třída 7 (A do 1400 cm3, Kit-car do 1400 cm3): 7 vozů
Třída 11 (A nebo N s přeplňovaným motorem Diesel do 2000 cm3, R3D – do 2000 cm3/nominální): 6 vozů
Třída 3 (N nad 2000 cm3 – dříve N4): 23 vozů
Třída 8 (N přes 1600 cm3 a do 2000 cm3): 12 vozů
Třída 9 (N přes 1400 cm3 a do 1600 cm3, R1B – přes 1400 cm3 a do 1600 cm3): 11 vozů
Třída 13 (S nad 2000 cm3): 6 vozů
K4 Pohár České republiky v rally (celkem 42 posádek)
Rozdělení podle skupin:
Skupina SA (soudobé automobily (bez S2000 atm, 1.6 turbo, R4, RGT a WRC): 25 vozů
Skupina HA (historické automobily): 6 vozů
Skupina V (upravené automobily): 11 vozů
Rozdělení podle objemových tříd
SA – třída 1: do 1400 ccm: 13
SA – třída 2: nad 1400 do 2000 ccm: 10
SA – třída 3: nad 2000 ccm: 2
HA – třída 1: do 1 000 ccm: 0
HA – třída 2: nad 1000 do 1300 ccm: 4
HA – třída 3: nad 1300 ccm: 2
Pohár mládeže (vozy třídy 10 (N do 1400 cm3, R1A do 1400 cm3): žádný vůz
Počet značek: 14
Škoda – 51, Mitsubishi – 20, Honda – 16, Renault – 11, Peugeot – 6, Subaru – 6, Ford – 5, Citroen – 5, Suzuki – 3, Opel – 3, Volkswagen – 2, Fiat – 1, BMW – 1, Toyota – 1
Vozy specifikace WRC: 3
Škoda Fabia WRC – 2, Subaru Impreza WRC – 1
Vozy kategorie Super 2000: 7
Škoda Fabia S2000 – 2, Peugeot 207 S2000 – 2, Fiat Grande Punto S2000 – 1, Ford Fiesta S2000 – 1, Toyota Corolla S2000 – 1
Smíšené posádky: 17
Jan Sýkora – Martina Škardová, Andrej Lipski – Magda Lukasová, Josef Bartončík – Soňa Hrubá, Zdeněk Pokorný – Veronika Teplá, Karel Macek – Pavla Fričová, Robert Nešpor – Zdeňka Nešporová, David Štefan – Iva Víchová, Zbyněk Krestýn – Jana Krestýnová, Dalibor Slivka – Martina Picková, Martina Daňhelová – Vlastimil Daňhel, Vladimír Mandík – Michaela Mandíková, Jiří Sojka – Pavlína Hrušková, Jiří Havelka – Michaela Bublová, Dalibor Mach – Kateřina Machová, Jiří Pavelka – Monika Hýbnerová, Martin Hrachovec – Hana Vránska Sichová, Roman Vaněk – Diana Vaňková
Dámské posádky: 2
Eva Vykydalová – Ivona Vyštejnová, Pavlína Tydlačková – Eva Žaludková