Gordini bylo po více než dvě desetiletí symbolem ostrých vozů s diamantem ve znaku, z nichž nejpopulárnější byl model R8 Gordini.
Renault R8 Gordini nese jméno po konstruktérovi Amédéem Gordinim. Ten se narodil v roce 1899 a začínal jako mechanik. Své jméno proslavil jako konstruktér závodních vozů, když po druhé světové válce představil subtilní monoposty s technikou značky Simca.
V druhé polovině padesátých let zahájil spolupráci s automobilkou Renault, pro niž navrhl řadu sportovních verzí běžných modelů. Nejúspěšnějším a zároveň nejpopulárnějším vozem se stal Renault R8 Gordini.
Premiéra tohoto modelu se odehrála v květnu roku 1964. Doslova přes noc se stal modrý sedan s bílými pruhy přes karoserii miláčkem veřejnosti. Tehdejší domácí tisk jej nazval „meteorem na francouzské modři“.
Při svém uvedení na trh měl R8 Gordini za zadní nápravou uložený motor o objemu 1108 cm3 s výkonem 57 kW. Za několik týdnů po svém představení naprosto deklasoval konkurenci na slavné Tour de Corse. Renaulty 8 Gordini zde obsadily první, třetí, čtvrté a páté místo. Nikoli ve své třídě, nýbrž v absolutním pořadí. R8 Gordini zopakovaly vítězství v této soutěži také v následujících dvou letech. Pro modernizované vozy s výkonnějšími motory 1,3 litru byl od roku 1966 vypisován značkový pohár.
Renault R8 Gordini se proháněl i po filmovém plátně s Alainem Delonem, Linem Venturou nebo Romy Schneider.