RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?
    • Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023
    • Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton
    • Blaufränkischland rallye 2023
    • Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design
    • Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus
    • Moravian Wallachia Classic si bere oddechový čas
    • Rallye de Portugal 1993 – Král Francois I. Portský
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      Recent
      By Ivo Nowi Novák23.3.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      By Ivo Nowi Novák12.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      By Ivo Nowi Novák1.3.2023

      Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      Recent
      By Ivo Nowi Novák22.3.2023

      Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

      By Jakub Skýpala12.3.2023

      Blaufränkischland rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák4.3.2023

      Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»HISTORIE: Renault 5 slaví 40 let vzniku (1. díl)
    Soutěžáky

    HISTORIE: Renault 5 slaví 40 let vzniku (1. díl)

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser14.11.2012Updated:20.3.2018Žádné komentáře3 Mins Read

    V současné době zahájila francouzská automobilka Renault masivní reklamní kampaň na novou generaci modelu Clio. Málokdo si přitom vzpomene, že předchůdcem těchto vozů byl kompaktní Renault 5, který se začal vyrábět v roce 1972. Populární „pětka“ byla překvapivě úspěšná nejen na automobilových trzích, ale i v rallye.

    Populární „pětka“

    Renault byl na počátku sedmdesátých let průkopníkem vozů s předním pohonem. Potřeboval však nahradit zastaralé modely (spartánský Renault 4 i větší a lépe vybavený Renault 6) a reagovat na konkurenční kompaktní automobil Peugeot 104. Výsledkem byl krátký třídveřový hatchback s koncovými svítilnami umístěnými v zadním C sloupku.

    Novinkou byly například i plastové nárazníky. Na rozdíl od předchůdců byla karoserie samonosná, pohonné jednotky a nezávislé závěsy kol však kvůli úspoře nákladů pocházely z portfolia automobilky.

    Nejlevnější verze měla pod přední kapotou slabý motor o objemu 0,8 litru a výkonu pouhých 35 koní. K dispozici byla nejdříve čtyřstupňová převodovka nebo třístupňový automat. Díky nízké hmotnosti těsně přes 700 kg se dokázal 3,5 m krátký vůz svižně pohybovat po městě a zvládl i cestu na dovolenou. Nadčasová konstrukce si v průběhu 25 let výroby (1972 – 1996) našla 5,5 milionu zákazníků po celém světě.

    Renault 5 Alpine

    Prodejní úspěch VW Golf GTI inspiroval i francouzské marketingové stratégy a do výroby se dostala verze Renault 5 Alpine. Koncem roku 1977 francouzská značka současně radikálně změnila svoji sportovní politiku a po nasazování sportovních vozů Alpine A 110 a A 310 překvapivě sáhla na opačný konec své modelové řady. Do hledáčku se dostal lidový městský vůz Renault 5. Nejsilnější verze R5 Alpine disponovala zastaralým osmiventilovým motorem s rozvodem OHV o objemu pouhých 1397 ccm.

    V sérii nabízel kompaktní vůz výkon 93 koňských sil. V úpravě pro skupinu 2 se díky zvýšenému stupni komprese a dvěma dvojitým karburátorům Weber 45 tato hodnota zvýšila na 137 k. Podélně uložený motor poháněl prostřednictvím pětistupňové převodovky přední kola. Miniaturní rozměry vozu, nízká hmotnost a malá kola připomínaly moderní obdobu legendárního Mini Cooperu S. Renault měl navíc podstatně lepší podvozek a kotoučové brzdy na všech kolech.

    Překvapivé úspěchy v rally

    Tovární tým nasazoval „pětky“ pouze na vybraných soutěžích podle marketingových zájmů. Jezdci Jean Ragnotti a Guy Frequelin dokázali s handicapovaným vozem vybojovat neuvěřitelné výsledky na zcela odlišných tratích. Vrcholem krátké kariéry R5 Alpine byl senzační triumf na slavné Rallye Monte Carlo 1978 (foto), kde oba jezdci obsadili druhou a třetí příčku. Na silnicích byla tehdy záplava sněhu a malé renaulty doslova deklasovaly tovární tým Fiat v čele s Walterem Röhrlem.

    Nebyla to však žádná náhoda. „Erpětky“ se prosadily i v bahně africké Rally Bandama (3. místo, foto), kamení řecké Rally Acropolis (4. místo) nebo zatáčkovitém asfaltu Korsické rally (2. místo).

    Úspěchy Renaultů 5 Alpine se pokusily následovat také konkurenční značky. Peugeot s modelem 104 ZS, Fiat s ritmem, Ford s první generací fiesty nebo VW s Golfem GTI. Nikomu se to však nepodařilo. Francouzi navíc provozovali velmi chytrou klientskou politiku, díky které vozy R5 Alpine vyhrávaly v řadě evropských zemí, především v tzv. Východního bloku. V Polsku exceloval Blažej Krupa, v Maďarsku vládl Attila Ferjáncz, v Bulharsku kraloval Ilja Čubrikov a u nás udával tón Leo Pavlík (druhá místa na Rally Škoda i Barum 1979).

    Video ze stavby R5ky „Calberson“

    historici historické automobily Renault Renault 5 Turbo technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Festival “Mythical Cars Rally” 2023 – od skupiny A až po WRC Plus

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Březen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
      12345
    6789101112
    131415161718
    • Testování soutěžních automobilů – Zlín Malenovice

      Celý den
      18/03/2023
      Testování Zlín

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      tř. 3. května 850, 763 02 Zlín, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-zlin-malenovice/2023-03-18/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Zlín Malenovice
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    19
    2021222324
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      24/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    25
    • Testování soutěžních automobilů – Praha Chodovec

      Celý den
      25/03/2023-25/03/2023
      Testování Praha

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      Türkova 1001/9, 149 00 Praha 11-Chodov, Česko

      https://www.rallylife.cz/event/testovani-souteznich-automobilu-praha-chodovec/2023-03-24/

      Testování soutěžních automobilů 2018

      Testování soutěžních automobilů Praha Chodovec
      Každoroční předsezónní testování soutěžních …[Read more]

    26
    2728293031
    • KOWAX Valašská rally ValMez 2023

      Celý den
      31/03/2023-02/04/2023
      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko

      Náměstí 4-6, 757 01 Valašské Meziříčí, Česko
      http://www.valasskarally.cz

      Kowax Valašská rally ValMez 2023
      Středobodem „Valašky“ se i letos stane město Valašské …[Read more]

      
    FOTOGALERIE
    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák22.3.2023

    Testování sportovních vozidel Zlín Malenovice 2023

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.3.2023

    Blaufränkischland rallye 2023

    Galerie Rally
    By Ivo Nowi Novák4.3.2023

    Dominik Stříteský 2023 by Rallye Design

    Galerie Rally
    By Jakub Skýpala12.1.2023

    Jänner rallye 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.