RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    NOVINKY/NEWS
    • Podorlická rally 2023
    • Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023
    • Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037
    • Rallye Králíky 2023
    • Síť21 Rallysprint Kopná 2023
    • Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.
    • Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů
    • WRC Croatia rally 2023
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Historie
      2. Lifestyle
      3. Závody
      4. Osobnosti
      5. Soutěžáky
      6. Komentáře/Recenze
      7. Časopis Rally
      8. View All

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      29.12.2022

      GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?

      23.10.2022

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023

      Jubilejní Rallye Český Krumlov 2023 přivítá opravdové legendy

      19.4.2023

      Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

      17.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021

      Rally Nový Zéland 1987- Wittmannův jediný triumf v MS

      7.4.2021

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
      9.0

      KOMENTÁŘ: Rallysprint Kopná 2021 – Slušovický zázrak

      27.5.2021
      9.3

      KOMENTÁŘ: Rallye Šumava & Vltava 2021: Jak to jede?

      13.5.2021
      6.5

      KOMENTÁŘ: Valašská rally – soutěž, CO VIDěli fanoušci on-line

      2.4.2021
      8.0

      KOMENTÁŘ: Schneerosen rallye 2019 v rytmu vína

      1.3.2019

      RALLY magazín 03 / 2021

      1.5.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      23.3.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

      1.2.2021

      RALLY magazín 10 / 2020

      1.12.2020

      Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

      16.5.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Originální body kit FORD RS200 na prodej! Má to však malý háček.

      26.4.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 láká na zvučná jména a nové erzety

      25.4.2023
    • FlatOut
    • Fotogalerie

      Podorlická rally 2023

      29.5.2023

      Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

      16.5.2023

      Rallye Králíky 2023

      9.5.2023

      Síť21 Rallysprint Kopná 2023

      8.5.2023

      WRC Croatia rally 2023

      1.5.2023
    • Kalendář
    Facebook Twitter Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Soutěžáky»Renault 5 slaví 40 let vzniku, 2. díl
    Soutěžáky

    Renault 5 slaví 40 let vzniku, 2. díl

    By Zdeněk Weiser4.12.20125 Mins Read

    V prvním díle jsme si připomněli historii populárního kompaktního francouzského vozu Renault 5 a zejména překvapivé úspěchy sportovní verze Renault 5 Alpine. Polostátní automobilka se rozhodla vytvořit na bázi „pětky“ i soutěžní speciál, který by dokázal bojovat o vítězství na nejprestižnějších rally.

     Renault 5 slaví 40 let vzniku, 1. díl

    Renault 5 Turbo

    Zatímco klasická R5 měla slabý atmosférický motor pohánějící přední kola umístěn vpředu, u modelu R5 Turbo bylo všechno jinak. Motor byl osazen turbodmychadlem, přestěhoval se za přední sedadla a poháněl zadní nápravu. Pohonná jednotka zabrala nejen prostor pro zadní sedadla, ale i původní zavazadlový prostor. Z lidového mini vozu zůstal prakticky jen skelet karoserie.

    Díky rozšířeným blatníkům vzrostl rozchod zadních kol na 1474 cm. Přitom byla téměř zachována extrémně krátká délka vozu a nízká hmotnost. Pohonná jednotka o objemu 1,4 litru byla osazena vstřikováním paliva Bosch Injection a turbodmychadlem Garrett. Výrazně zvýšený výkon si vyžádal přepracování mazací soustavy, namísto olejové vany technici použili mazání se suchou skříní. Krouticí moment se přenášel na pětistupňovou převodovku prostřednictvím dvoukotoučové spojky.

    První prototyp, který se objevil na Rally Giro d’Italia 1979 disponoval výkonem 250 koní. Vzbudil obrovskou pozornost a automobilka se rozhodla pro homologaci ve skupině 4. V letech 1980 – 84 bylo dokonce vyrobeno celkem přes 3500 kusů, které v sérii disponovaly výkonem 160 k a maximálním točivým momentem 210 Nm. Zrychlení z 0 – 100 km/h pod 7 sekund stavělo „lidově“ vyhlížející vůz na úroveň Porsche 911 SC. V té době se jednalo o nejrychlejší produkční francouzský vůz a jeho výroba probíhala u firmy Alpine v Dieppe.

    Vítězství v Monte Carlu

    Mezinárodní soutěžní premiéra se odehrála na podzim roku 1980 na Tour de Corse. Ragnotti musel odstoupit pro poruchu alternátoru, Bruno Saby se potýkal s přehřívajícím se motorem a dojel až čtvrtý. O tři měsíce později se Jeanu Ragnottimu podařil další husarský kousek. V konkurenci zbrusu nového Audi Quattra s Hannu Mikkolou za volantem vyhrál Rallye Monte Carlo 1981!

    Úspěchy „malé bomby“ ovšem nebyly tak přímočaré, jak by se mohlo zdát. Hlavním technickým problémem byl nespolehlivý motor, který se díky svému umístění od horkého turbodmychadla přehříval. Na Korsice Renault nasadil čtyři exempláře R5 Turbo a všechny zůstaly stát na trati v souvislosti s poruchami motorů. O rok později se karta obrátila a populární Ragnotti zaznamenal na ostrovní soutěži další slavné prvenství.

    V roce 1983 byla na Korsice nasazena inovovaná verze vozu s výkonem motoru zvýšeným na 295 koní. Konverze do skupiny B dostala přívlastek „Tour de Corse“, vedle pohonné jednotky byla přepracována přední náprava. Mezitím se automobilka soustředila na Formuli 1 a podpora automobilových soutěží výrazně poklesla. Ragnotti opět vystoupal na stupně vítězů na oblíbené Korsice. K úspěchům je potřeba ještě připočítat jeho vítězství na prestižní Tour de France Auto.Na kontě vozu jsou dva francouzské národní tituly (Thérier a Ragnotti).

    Také Renault 5 Turbo byl v bývalém socialistickém táboře „vyhrávacím vozem“. Maďar Ferjáncz dominoval na Rallye Škoda 1982, o rok dříve obsadil v Mladé Boleslavi stříbrnou příčku. Jugoslávec Brane Kuzmič dojel druhý na Barum rally 1985. Leo Pavlíkovi naopak tento vůz příliš radosti nepřinesl.

    Renault 5 Maxi Turbo

    Přizpůsobení vozu technickým předpisům skupiny B znamenalo pro R5 Turbo krok zpátky. Vinou nízkého objemu motoru musely vozy začít používat užší kola a podvozek. To se nepříznivě projevilo na jízdních vlastnostech. Technici naštěstí brzy našli cestu, jak využít pravidla ve svůj prospěch. Na jaře 1985 se na scéně objevil evoluční model s označením Maxi osazený motorem s prodlouženým zdvihem o objemu 1527 ccm. Po znásobení koeficientem pro přeplňované motory se vůz dostal do třídy nad dva litry a mohl zase používat širší kola. Výkon motoru vzrostl na 350 koní, po vzoru konkurenčních speciálů dostal R5 Maxi Turbo impozantní přední spoiler a zadní křídlo. Celková hmotnost přitom dokonce ještě klesla na 905 kg.

    Premiéra na Tour de Corse 1985 skončila triumfálním vítězstvím Jeana Ragnottiho. Legendární jezdec vyhrál 17 měřených úseků, vedl od startu až do cíle a porazil o neuvěřitelných 12,5 minuty Sabyho ve favorizovaném Peugeotu 205 T16 Evo 2. Ani tento úspěch však nepřivedl francouzskou značku k pravidelné účasti v MS. O rok později vybojoval Francois Chatriot na Korsice druhou příčku. Ve francouzském šampionátu však prohrál souboj o titul s Auriolem na MG Metro 6R4. Značka Renault se mezitím opět vrátila k vozům vycházejícím ze sériové produkce.

    Renault 5 GT Turbo

    Špičkovým prodejním modelem druhé generace byla verze R5 GT Turbo doplněná mezichladičem stlačeného vzduchu. Zastaralý motor s rozvodem OHV 1,4 disponoval díky přeplňování v sérii 120 koní. V úpravě pro skupinu N hodnota výkonu vzrostla až na 190 k. Při hmotnosti pouhých 775 kg vážil podstatně méně než konkurenční vozy a ve druhé polovině osmdesátých let ovládl ve své kategorii asfaltové soutěže ve Francii, Španělsku a Itálii. Alain Oreille vybojoval s Renaultem 5 GT Turbo v letech 1989 a 1990 v rámci mistrovství světa FIA Cup sk. N.

    V roce 1990 začala výroba nástupnického modelu Clio a dny populární „pětky“ byly sečteny.

    historici historické automobily Renault Renault 5 Turbo technika závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Zdeněk Weiser

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák16.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – oslava triumfů Alpine a Lancie 037

    By Ivo Nowi Novák2.5.2023

    Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

    By Ivo Nowi Novák26.4.2023

    Rallye Šumava & Historic Vltava rallye 2023

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Červen
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
       123
    • Lak Racing Rallye Plzeň

      Celý den
      03/06/2023
      Rallye Plzeň

      M7C8+RH Dobřany, Česko

      M7C8+RH Dobřany, Česko
      https://www.arkp.cz

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Výsledky/Results
      Předpověď počasí – …[Read more]

    4
    567891011
    1213141516
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      16/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    17
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      17/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    18
    • Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023

      Celý den
      18/06/2023-18/06/2023
      Rally Hustopeče

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko

      Husova 28/1, 693 01 Hustopeče, Česko
      http://www.agrotecrally.cz/

      Agrotec Petronas Rally Hustopeče 2023 – soutěž mezi vinicemi
      Rally Hustopeče je nejmladší a …[Read more]

    1920212223
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      23/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    24
    • Radouňská rallye – ČMPR

      Celý den
      24/06/2023-24/06/2023
      Radouňská rally

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko

      Okrouhlá Radouň 89, 378 42 Okrouhlá Radouň, Česko
      http://www.radounmotorsport.cz
      Radouňská rally 2020

      Radouňská rallye 20232 – ČMPR

    25
    2627282930  
    FOTOGALERIE
    Fotogalerie rally
    29.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Podorlická rally 2023

    Fotogalerie rally
    16.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Škoda 130 LR – Josef & Jaroslav Urbanovi – sezóna 2023

    Fotogalerie rally
    9.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Rallye Králíky 2023

    Fotogalerie rally
    8.5.2023By Ivo Nowi Novák1 Min Read

    Síť21 Rallysprint Kopná 2023

    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) 40 let MS (31) Audi (210) Barum Czech Rally Zlín (72) cestovní automobily (90) design (34) Eifel Rallye Festival (45) ERC (78) fanoušci (50) Ford (42) Group B (62) historici (173) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (76) Jan Kopecký (32) jezdci (488) Lancia (165) legendy (32) Německo (45) Peugeot (357) Porsche (38) Rakousko (80) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (33) seriál (42) Slovensko (43) spolujezdci (40) Subaru (335) technika (71) technika WRC (46) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Volkswagen (31) Walter Röhrl (40) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (579) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (39)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.