Zatímco v našich luzích a hájích je ještě klid před bouří a závodní auta si zavrčí maximálně na testech, u našich rakouských sousedů se kola sezóny 2017 roztáčí naplno. První soutěž „malého mistráku“ (Austrian Rallye Challenge) – Schneerosen rallye – si můžeme odškrtnout jako odjetou. Úvodní podnik Österreichische Rallye-Staatsmeisterschaft, kterým je Rebenland rallye, náš čeká již o tomto víkendu.
Nutno podotknout, že po mnoha hubených letech, co se týče kvality rakouského startovního pole, je viditelný posun směrem vzhůru. Tomuto faktu napomáhá skutečnost, že Rebenland (stejně jako další soutěž v pořadí – Lavanttal rallye), jsou zařazená mimo jiné do seriálu Mitropa Cupu. Ten obohacuje startovku zajímavými jmény v poli soudobých i historických automobilů. Jinými slovy – seznam přihlášených čítá 94 posádek.
Koncept soutěže je již několik let neměnný. Start v pátek po obídku, kávičce a nějakém dobrém pišingru, cíl v sobotu před večeří, šestnáct rychlostních zkoušek, z toho jedna polookruhová. V pátek posádky určitě provětrají světelné rampy.
Rakousko a WRC = plus jeden kus
V roce 2016 jsme mohli na rakouských tratích vídat dva vozy královské kategorie „wéercé“. Ledy se hnuly a v roce 2017 můžeme přičíst jeden exemplář navíc.
Hermann Neubauer – loňský mistr Rakouska, zůstává věrný Fordu Fiesta RS WRC od týmu ZM Racing. Je opět nejžhavějším kandidátem na obhajobu titulu.
Gerwald Grössing – Ford Fiesta WRC. Dle jeho slov mu nejde až tak o výsledek, jako spíš o to se závoděním bavit. Velezkušeného mitfáru Sigiho Schwarze (pro přílišné pracovní vytížení) střídá letos Němka Josefine Corinn Beinke. Ani ona není žádné „ořezávátko“, na spolujezdeckém sedadle se objevuje již mnoho sezón a noty četla například Fabianu Kreimovi při jeho učinkování v Opel Motorsport. Auto bude opět zapůjčeno z Itálie od týmu Step Five Motorsport.
Gerhard Aigner – Ford Fiesta WRC. Dříve pilot produkční Imprezy s nijak oslnivými výsledky. V sezóně 2017 chce odjet méně soutěží, ale všechny s „wrcem“. S ohledem na to, že s autem této kategorie neujel ještě ani jeden ostrý kilometr, je tip na konečný výsledek jistý asi jako předpověď meteorologů na zítřejší počasí. I jeho Fiesta přicestuje z Itálie.
Armáda R5
Na Rebenland rallye je přihlášeno 12 posádek s „erpětkami“. Rozpočítáno na jednotlivé pluky – Škoda Fabia R5 – 5x, Ford Fiesta R5 – 5x, Peugeot 208 R5 – 1x a Hyundai i20 R5 – 1x.
Škodováci
Raimund Baumschlager – nejzkušenějšího rakouského pilota je asi zbytečné představovat. Zapišme si u něj dvě novinky – jeho Fabie bude oblečena do nové livreje a změna nastává i na sedačce spolujezdce. Thomas Zeltner pověsil svoji kombinézu na hřebík a vedle „lišáka“ Baumschlagera usedne Pirmin Winklhofer. Oba spolu epizodně startovali již v roce 2015 na Wechselland rallye. Baumschlager nemá letos v plánu absolvovat všechny závody – je totiž hlavně majitelem týmu BRR Racing – úspěšného pronajímatele Fábií a v případě zájmu dostanou přednost zákazníci před startem jeho samotného.
Christian Schuberth-Mrlik – poprvé se Škodou specifikace R5 startoval na podzimní Waldviertel rally a bylo z toho skvělé druhé místo absolutně. S top technikou právě od BRR Racing a spolujezdkyní Jasmin Kramer (dříve Jasmin Noll) se může ve výsledcích vyšvihnout hodně vysoko.
Marian Griebel – jeho prioritou je letos šampionát Mistrovství Evropy, rakouskou soutěž bere jako předsezónní přípravu a sžití se s novým vozem. I jeho Fabie pochází z dílen Raimunda Baumschlagera.
Andreas Aigner – vrací se do závodní „sicny“ po delší době. Minulý rok epizodně startoval se Škodou Fabia S2000. Dokázal být vždy velmi rychlý, uvidí se, jak se na jeho výkonu projeví pauzírování. Na horké sedadlo usedne dnes již legendární Ilka Minor.
Pátou Fabii představí na štýrských tratích Němec Thomas Wallenwein.
eR-pětky od Fordu
Niki Mayr-Melnhof – i přesto, že je tento přeběhlík z okruhů v rally ještě relativním nováčkem, dokázal už zajet několik pěkných výsledků. Tím posledním je první místo ze Slovinské INA Rally Kumrovec 2017. Techniku mu připravuje tým Beppo Harracha.
Jeho pronásledovateli budou Maďaři Andras Hadik a Laszlo Bodolai či Slovák Vlastimil Majerčák.
Pátým do hry je rakouský „divočák“ Gerald Rigler. Ten má za sebou druhé místo z letošní Schneerosen rallye, kde startoval s Fiestou R5 poprvé. Pohledově to byl chvílemi boj, ve kterém občas technika vyhrávala nad jezdcem a občas jezdec nad technikou, ale jeho styl je pro divákovo oko velmi atraktivní.
… a zbytek
Walter Mayer – bývalý testovací jezdec Audi Sport – ve svých devětašedesátiletech rozhodně nezahálí a pokud se neučastní nějakého revivalu, je možno jej často vidět v kokpitu Peugeotu 208 R5.
Až po uzávěrce přihlášek přiskočila zajímavá R5 z Maďarska. Je jím v Rakousku premiérově Hyundai i20 R5 s Lovászem Pálem za volantem.
„Předohraby“
Rakouská „dvoukolková“ rally scéna přišla na začátku roku o hvězdu z největších. Michael Böhm oznámil, že především z pracovních důvodů letošní rok vynechává a co bude dál, je tak trochu ve hvězdách.
Mezi favority tedy bude jistě patřit Němec Mark Wallenwein (s ne-německým mitfárou Hugo Magalháesem) – Citroen DS3 R3 Max, Julian Wagner s Opelem Adam (jeho bratr Simon letos absolvuje seriál MMČR s Peugeotem 208 R2) nebo Christoph Zellhofer.
V jeho případě jablko daleko od stromu nespadlo (jeho otec Martin – majitel týmu ZM Racing – býval v minulosti velmi úspěšným jezdcem 2WD) a na soutěžích, kde startoval, se rozhodně neztratil. K dobrým výsledkům i atraktivnímu stylu přispívá nemalou měrou i nářadí, které má k dispozici. Pro letošní rok přeskládal Suzuki Swift S1600 do nejnovější faceliftované„budky“ a když se tahle japonská vosa rozlobí, umí být pěkně zlá!
Češi, do toho
Své zástupce v Leutschachu bude mít i český rallysport.
Josef Deneš s Pavlem Zalabákem (Mitsubishi Lancer Evo IX) znají nástrahy Rebenland rally už z minulého roku. Mohou doufat, že se jim pro letošek vyhnou problémy technického rázu a že pořadatelé umístili některé stromy dále od cesty. Snaha o úpravu Evo Devítky na verzi Colt v roce „dvašestnáct“ o jeden z nich, nebyla totiž příliš úspěšná.
Nováčky ve Štýrsku budou Jiří Pertlíček s Radimem Oravou. Plzeňský tým zakoupil Mitsubishi Lancer EVO X od Pavla Červenky.
Posledním bojovníkem v barvách české trikolóry bude rodinná posádka Aleš Jirátko senior a junior. Ti budou honit vteřiny v rámci „historiků“ s modrým BMW 2002 TI…
… apropó, historici
Největším a nejznámějším jménem mezi piloty automobilů staršího data výroby je jistě Kris Rosenberger. Naposledy seděl v ostrém závodním voze v roce 2014 a bylo to právě Porsche 911, se kterým odstartuje i zde.
Dalším atraktivním autem je Lancia Delta Integrale 16V Burgharda Brinka.
Na účast v roce 2016 nemá jezdec dobré vzpomínky. V průběhu první ranní sobotní „erzety“ italskou krásku nepěkně „zahodil“ do hluboké strže (na střechu Renaulta Mégane, který tam zaparkoval chvíli před ní). Šrámy to zanechalo na Lancii, ale hlavně na bankovním kontě.
Dívatelné budou dva italské Fordy Sierra Cosworth, smečka Porsche různých typů a mnoho dalších krásných „teheránů“ (čti veteránů).
Trocha místopisu nikoho nezabije
Je tak trochu nepsaným pravidlem, že centry závodů „velkého mistráku“ bývají velká města. To u Rebenlad rally neplatí – Leutschach je městečko, nebo lépe – vesnička má, středisková. Průměrný počet zde žíjících obyvatel je něco málo přes pět set.
Není zde ani dostačně velká plocha pro servis – vše je řešeno více než desítkou pořadateli určených míst rozesetých po celé obci, kde je možné rozložit servisní zázemí. Na jedné straně Leutschachu je vjezd do ČK před servisem, na druhé výjezd. Jak jednoduché…
Okolní krajinu bych nazval rakouským Toskánskem. Úseky rychlostních zkoušek vedou často mezi vinicemi, kterých je tu nepočítaně. V těsné blízkosti městečka je také velká koncentrace chmelnic, odkud odebírá výpěstky především pivní gigant Gösser. Takže nešoférující fans si zde co se týče výběru tekutých pochutin s „volty“ přijdou na své.
Když k tomu připočtu nádherné rychlostní zkoušky, kde lze najít místa technická i rychlá, navíc v členitém terénu s velkou spoustou zimního posypu a velmi přívětivé pořadatele, stala se z Rebenland rallye jedna z mých nejoblíbenějších soutěží.
Od nás z Moravy je to do Štýrska lehce přes 400km a celá cesta probíhá víceméně po dálnici. Tedy na pohodu.
Při plánování letošních výletů za rally byla má účast zde jistá jako to, že již klasicky chytnu s končící zimou rýmu jako trám. A ve čtvrtek před odjezdem mě doufám navíc zachvátí také správná rallyová horečka. A na tu je jen jedna „meducína“.