Tomáš Kostka s Miroslavem Houštěm se po vítězství na Vrchovině a na Lužických horách představili na domácí Kopné. Zlínská posádka startovala opět s osvědčeným Citroënem C4 WRC, poprvé ale pod hlavičkou týmu Rufa Sport.
Tom Kostka o Kopné
Tomáš Kostka před startem nic neponechal náhodě a absolvoval nezbytné testování, kde se uskutečnilo finální nastavení vozu na Kopnou. Tým si dokonce vyzkoušel, jak se CéČtyřka bude chovat na zdejším povrchu za mokra. Do závodu tak Tomáš s Mirkem nastoupili připraveni a natěšeni. Všichni fanoušci automobilových soutěží byli zvědavi především na souboj s Romanem Krestou, který startoval s Fordem Focus WRC. Od první rychlostní zkoušky se předstartovní předpověď Tomáše Kostky ale nevyplnila.
Posádka bílého Citroënu dokázala s Romanem Krestou držet krok, a tak obě posádky dělilo po pěti odjetých RZ jen 2,7 vteřiny. Třetí v pořadí Roman Odložilík, který startoval na Kopné poprvé také s Citroënem C4 WRC ztrácel na první místo již minutu. „Kopná se až do osudné sedmé rychlostní zkoušky výborně. Před závodem bych ani ve snu nečekal, že bychom mohli s Romanem držet krok. Mysleli jsme, že bude na každé rychlostní zkoušce ujíždět o pět a více vteřin," zhodnotil úvodní dvě sekce Tomáš Kostka.
Na šesté rychlostní zkoušce zajeli Kostka s Houštěm druhý nejrychlejší čas a vše nasvědčovalo tomu, že si z domácích tratí odvezou body za druhé místo, čímž by si upevnili vedoucí postavení v rallysprintovém šampionátu. „Potěšilo mě, že jsme se opět dokázali od Lužických hor zrychlit. Před závěrečnou sekcí jsme se ale spolu s týmem Rufa Sport rozhodli, že poslední tři měřené úseky pojedeme v klidu, nebudeme zbytečně riskovat. Roman úvodní dva sprinty neabsolvoval, a tak i druhé místo by pro nás mělo cenu zlata. Ze začátku jsme si dokázali, že s ním jsme schopni jet a to nám udělalo nejvíc radost. Na Rakové také vše probíhalo dle plánu. Nemohu říci, že by tomu bylo jinak i na Májové. Bohužel potom přišly poslední metry této rychlostní zkoušky," vysvětlil týmovou strategii jezdec.
Jak nehodu viděl pilot
Jen několik desítek metrů před cílem rychlostní zkoušky Májová ale Kostka s Houštěm nečekaně havarovali. Posádka naštěstí vyvázla bez zranění, ale škody na voze jsou velké. Jak tuto nehodu viděl samotný jezdec?
⇥
„Následovala předposlední pravá katovací zatáčka. Věděli jsme, že po prvních průjezdech tady bude vytaháno hodně nečistot. Navíc předtím pršelo, takže jsme očekávali velké množství bláta i mimo krajnici. Do zatáčky jsme přijeli pod plynem a ve stejném duchu pokračovali i při jejím průjezdu. Do teď si nejsem vědom, že bych udělal nějakou jezdeckou chybu. Přijde mi, jako by něco nezafungovalo tak, jak mělo. Vypadalo to, jako kdyby při výjezdu zabrala pouze přední kola. Zadní část CéČtyřky ulítla a když jsem dal pod plynem kontra, tak to dost nepochopitelně hodilo auto úplně na druhou stranu, než by mělo. Je to dost nepochopitelné.
⇥
Kdybych udělal nějakou chybu, tak řeknu, přehnal jsem to, byl jsem až moc rychlý. Takhle jsem z toho poněkud nervózní. Uvidíme, co zjistí inženýři z dat vozu a podle toho vyhodnotíme situaci. Na jednu stranu jsem smutný, ale na druhou rád, že se nikomu nic nestalo. Z vozu jsme vylezli v pořádku. Hlavně jsem rád, že se nic nestalo mému spolujezdci Mirkovi a že nikde v zakázaném prostoru nestáli diváci. To je hlavní.
⇥
Při nehodě se mi podařilo nějakým záhadným způsobem utrhnout volant. Týmový inženýr mi následně řekl, že tohle viděl u CéČtyřky vůbec poprvé. Plechy se opraví, ale zdraví nikoliv. V neděli jsme si zašli spravit s Mirkem chuť na závodní motokáry. Protáhnout svaly a zapomenout na smolné sobotní odpoledne. Ale takové jsou závody." T. K.
Možné příčiny havárie
Nedalo se mi tak nezeptat, jestli posádka v průběhu soutěže nezaznamenala možné příčiny, které mohly nehodě předcházet.
⇥
„Na některých úsecích jsme menší problémy měli. CéČtyřka není příliš stavěná na české, dosti specifické tratě. Hodně hrbolatý uskákaný asfalt ji příliš nesvědčí. I tak musím říct, že se vůz choval skvěle. Podařilo se nám dobré nastavení, takže i na tomto typu tratí byly jízdní vlastnosti výborné. I když už jsme se do nějaké krize dostali, věděli jsme, co auto udělá, co od něho můžeme čekat. V servisu jsme dokonce přenastavili podvozek s techniky na mokro. Nic jsme nechtěli podcenit. Proto je mi záhadou, co se v ten osudný moment vůbec stalo. Holt musíme analyzovat možné příčiny a poučit se z toho." T.K.
Nejen Tomáš s Mirkem, ale také exLoebova CéČtyřka tak má za sebou největší havárii v kariéře. Posádka, jak jsme se již dozvěděli, vyvázla z nehody naštěstí nezraněná. Otázka tedy směřuje směrem k vozu. Vyjede ještě na tratě automobilových soutěží?
⇥
„Škody jsou značné. Vypadá to, že skelet bude muset do Francie. V Citroënu ale ještě nějaké další karosérie mají, takže při nejhorším bude zapotřebí postavit zcela nový vůz. Do Krkonoš ale zbývá měsíc, a tak je dostatek času. Chceme s týmem pokračovat i dál, a tak věříme, že budeme na další závod nachystáni. V žádném případě by to naše další starty v rallysprintech nemělo ohrozit. Máme to skvěle rozjeté a chceme to dotáhnout až do konce." T.K.
Nezbývá tedy nic jiného, než týmu držet všechny palce, aby se jim podařilo opravit, nebo postavit co nejrychleji nový vůz, aby mohl Tomáš s Mirkem sjet ze startovní rampy v rámci Rally Krkonoše.
Hodnocení RUFA Šport Teamu
Už pred štartom podujatia Autogames Rallysprint Kopná bolo všetkým divákom jasné, že ak sa nevyskytne nejaká technická porucha, slovenský RUFA Šport Team bude bojovať o najvyššie priečky. Realita ukázala, že predpovede trafili do čierneho a nebyť v závere súťaže havárie posádky Tomáš Kostka – Miroslav Houšť, bol by sa RUFA Šport tešil na Kopnej zo striebornej priečky.
Nepredbiehajme však a poďme sa pekne po poriadku pozrieť na to, ako táto súťaž prebiehala. Už od prvej rýchlostnej skúšky začala tempo súťaže udávať dvojica posádok. Jednou z nich bola posádka slovenského RUFA Šport Teamu, za volantom vozidla Citroën C4 WRC, okruhový šampión, Tomáš Kostka, na sedadle spolujazdca, majiteľ JM Engineering, Miroslav Houšť. Na druhej strane proti nim bojoval Tomášov švagor, niekoľkonásobný český majster Roman Kresta s Tomášom Kašpárkom a vozidlom Ford Focus WRC.
V prvom teste mali, aj keď iba o tri desatiny, navrch Tomáš Kostka s Mirom Houšťom. V druhom, treťom a štvrtom teste to však bol Roman Kresta s Tomášom Kašpárkom. Stále sa však jednalo iba o nejaké drobné sekundy, či ich desatiny, čo v polovici tejto krátkej súťaže, znamenalo necelých sedem sekúnd stratu v neprospech posádky slovenského tímu. Zvyšok štartového pola bol však už v tomto momente za spomínanou dvojicou v takmer minútovej strate. V piatom teste bol opäť rýchlejší Tomáš Kostka a k Romanovi Krestovi sa po tomto teste priblížil na dva celých sedem desatín sekundy, čo bolo už naozaj veľmi blízko. Šiestu rýchlostnú skúšku vyhral Roman Kresta a od cieľa všetkých súťažiacich delili iba dve posledné rýchlostné skúšky.
Prišiel však siedmy test a v ňom, v predposlednej zákrute pred cieľom, Tomášovi Citroën C4 WRC na blate „ustrelil", čoho výsledkom bol následný čelný náraz do betónového stĺpu, po ňom dvojité hodiny a koniec všetkým pódiovým nádejam.
⇥
„Bola to naozaj pekná súťaž. Prvýkrát náš tím štartoval s vozidlom Citroën C4 WRC a prvýkrát aj v spojení Tomáša Kostku s Mirom Houšťom, ktorý sa v tomto roku vrátil do rally auta. Chlapci podávali počas celej súťaže perfektný výkon. To čo predvádzali divákom Tomáš a Roman bolo až neskutočné. V podstate si tu išli vlastnú ligu a nikoho medzi seba nepustili. Škoda tej havárie, ale to sa v rally pri takýchto súbojoch, keď jazdci veľakrát idú cez hranu stáva často. Som rád, že sa nikomu z nich nič nestalo. Napriek takémuto nečakanému záveru by som im rád za ich výkon poďakoval." Ľubomír Kleman, manažér RUFA Šport Teamu