Rallyshow Hradec Králové 2011
Hradecký Czechring má za sebou první ostrou. Bez předchozí zkušenosti, tréninku či generálky. Těžko dopředu odhadnete ideální stav. Pokud však organizátoři poslouchají ohlasy a mají chuť do dalšího pokračování, myslím, že získali dostatečnou zpětnou vazbu pro potřebná vylepšení. Na Rallyshow bylo opravdu krásně, z pohledu diváka však mohlo být ještě líp.
I když se jednalo již o čtvrté pokračování tradice hradecké Rallyshow, z pohledu změny místa konání lze hovořit o premiéře. Fotbalový stadion vyhovoval, vždyť loni našlo cestu „pod lízátka“ více než 6000 diváků, nicméně tu pravou závodní kulisu vytvořit nemohl.
Jen pár dní před konáním letošního ročníku byla přestřižena páska nového stánku pro motoristy, který dostal vznešený název Czechring. Byli jsme pochopitelně zvědavi, co že to vyrostlo v areálu hradeckého letiště. Sbalili jsme vercajk, Silvera, svačinu a vyrazili k soutoku Labe s Orlicí.
Festival Park – 70%
Ale je tam krásně… Vypomůžu si slovy klasika. Areál Festival parku na letišti nemohl poskytnout akci podobného charakteru lepší kulisu. Relikvie dnes již osiřelých armádních bunkrů, hangárů a dalších staveb získaly díky konání Hip Hop Campu fantastickou patinu. Nevybavuji si, kde by u nás bylo něco podobného k vidění. Za tohle by se nemuseli stydět ani Clarkson, Hammond a May z populárního pořadu britské BBC TopGear.
Výraznou měrou ke skvělému zážitku přispělo počasí. Pravda, za deště by zelená louka v areálu dala vzpomenou na hudební festivaly z minulosti, nicméně není právě přírodní travnatý park jeden z charakteristických rysů festivalů, jaké známe z Velké Británie?
Z doslechu vím, že se nepovedlo zajištění stánků s občerstvením, kterých bylo na osmitisícovou návštěvu jako šafránu. Nevím, sám jsem byl natolik zaneprázdněn odhalováním tajů Festival parku, že mi na jejich návštěvu nezůstal čas. Nakonec, svačina v batohu to jistila.
Technika – 100%
Jedno z největších překvapení pro mě osobně. Podotýkám velmi příjemných. Na přelomu února a března jsem měl možnost navštívit festival Race Retro v anglickém Coventry. A hradecká Rallyshow mi zážitek z jara velmi silně připomněla.
Již při hledání naší základny, zázemí týmu Profiko Karla Trněného, jsme měli možnost okusili tu správnou atmosféru . Za vše hovoří úsměvná situace. Řidič našeho vozu, Silvero Mikuláštík, se při hledání správného směru octl v houfu historických formulových monopostů. Načež byl upozorněn starším pánem v dobové závodní kombinéze, že zde se svou příliš moderní oktávií zabírá místo dalšímu krasavci.
Silvero stáhnul okýnko a zeptal se: „Nevíte prosím, kde bychom našli WRCéčka?“ Onen pán, u kterého již evidentně ten den proběhl návrat do minulosti, chvíli přemýšlel , načež odpověděl: „Nevím chlapci, tyto vozy neznám…“
Paradoxně malou výtku nacházím k samotnému názvu akce. Fakt, že rallyové vozy tvoří menší polovinu účastníku show, může vyvolávat zkreslující a u dalších posádek lehce diskriminační dojem. Mít v názvu slůvko Race by jistě mnohem více odpovídalo pestrému startovnímu poli.
Okruh „Czechring“ – 70%
Jediné co jsem nezkusil. Má jízda vzala za své poté, co ze Silverovy octavie WRC vyšlehly plameny a ten den bylo vymalováno. Mnohem více štěstí měli výherci naší soutěže, kteří si jízdu ve „véercéčku“ náležitě užili. Ostatně ohlas Petry Hejkalové si můžete přečíst ZDE.
O tom, že se rallyoví jezdci nepřišli pouze sklouznout a splnit své povinnosti, svědčí předvedené skoky a hlavně „performance“ Jarriho Tomaštíka. Jarda využil dobrých vztahů s Budai Teamem a přivezl do Hradce Subaru Impreza WRC. Stejné auto se kterým startuje v letošním seriálu ECOSUN sprintrally MČR. Jedna z prvních jízd, obuté měkké gumy, které se dojížděly po Německé rally a … PRÁSK! Gravitaci neporučíš. Měkká směs na novém asfaltu neudržela WRCo v ideální stopě a Jarda vyzkoušel tvrdost betonových obrubníků. Neověřoval jsem to, ale s největší pravděpodobností se jednalo o první CRASH na zdejší trati. Takže Jardo, trval bych na pamětní desce! Naštěstí se nejednalo o žádné vážné poškození, jak ukazují fotky.
Hodnocení jezdců dopadlo veskrze pozitivně. Aktéři sobotního představení zmiňovali pouze dvě problematická místa. Prvním byla malá šířka nových úseků, nedovolující především silným vozům WRC, naplno využít vlastní potenciál a předvést dotažený power slide. Atraktivnímu skok u následovaném obtížným odbočením patřila druhá výtka. Oč by někteří déle podrželi plyn, nebát příliš krátkého „doskočiště“, za kterým následovala okamžitě obtížná levá zatáčka. Podotýkám, nemám osobní zkušenost. Přesto bych si dovolil namítnout, že zdejší „sportoviště“ má sloužit především k testování a pro začínající jezdce. Show podobného ražení se svými nároky je přidanou hodnotou, třešinka na pověstném dortu. O to víc se těším na akce, které dovolí naplno využít zdejších komunikací, cest a cestiček. Včetně těch šotolinových. Přesto v rámci objektivity srážím za každý zmíněný nedostatek deset procent.
Závažnějším problémem se ukázaly být betonové zábrany a vzdálenost diváků od některých míst na trati. Musím uznat, že v některých místech skutečně zakrývaly to podstatné, co se dělo na trati. Inu pořadatel to nemá v tomto směru vůbec jednoduché. Z řad jezdců naopak zaznělo, že někde naopak bariéry chyběly. Především při paralelních jízdách. Tak si vyberte…
Tak a pojďme sčítat, dělit hodnotit. Výsledný verdikt – 80%