RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Osobnosti»Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou
    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou
    Osobnosti

    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser30.9.2012Updated:20.9.2019Žádné komentáře4 Mins Read

    Populární italská Rallylegend 2012 se kvapem blíží. I když si natěšení fanoušci z celé Evropy na startovní listinu ještě musí počkat, přítomnost některých špičkových jezdců už byla zveřejněna. K největším hvězdám bude bezpochyby patřit mistr světa z roku 1979 Švéd Waldegaard. Osmašedesátiletý jezdec se po více než 30 letech vrací za volant mohutného Mercedesu 500 SLC připraveného belgickým týmem Silver Arrows Racing.


    Waldegaard a Mercedes

    Ředitelská limuzína Mercedes 450 SLC nečekaně debutovala při jihoamerickém maratonu Vuelta America del Sud 1978, který měřil 30 000 km a trval celý měsíc. Z kvarteta vozů se tři exempláře umístily na prvních čtyřech místech a to motivovalo slavnou německou značku Mercedes-Benz k pravidelné účasti v automobilových soutěžích. Majestátný Mercedes 450 SLC s mohutným osmiválcovým vidlicovým pětilitrovým motorem a třístupňovou automatickou převodovkou. Obrovské dvoudveřové kupé bylo dlouhé 4750 mm, mělo impozantní rozvor 2815 mm a pyšnilo se výkonem 310 koní. Na všech kolech byly namontovány ventilované kotoučové brzdy, aby ubrzdily hmotnost 1430 kg.

    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou
    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou
    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou

    V roce 1979 byl vůz homologován ve skupině 4 a poslán na křest ohněm na Safari rally. Tovární tým Mercedes angažoval mimo jiné dva nejlepší skandinávské jezdce Björna Waldegaarda a Hannu Mikkolu. Švéd při své premiéře bojoval o vítězství, ačkoliv 27. ročník obávané soutěže provázela rozblácená trať, která nebyla pro téměř 1,5 tuny těžké vozy příliš vhodná. O přední příčky ho připravily problémy s uchycením zadní nápravy a musel se spokojit s 6. příčkou.

    Na sklonku sezony 1978 se tým Mercedes vypravil na druhou africkou soutěž v rámci MS – Rally Pobřeží slonoviny. Při podstatně nižší konkurenci obsadila německá flotila první čtyři místa v pořadí Mikkola, Waldegard, Cowan a Preston. Ve Stuttgartě začali vážně uvažovat o vstupu do světového šampionátu.


    Africké dobrodružství pokračuje

    Do sezony 1980 vstoupil oficiální tým Mercedesu na Portugalské rally. Waldegaard dojel při své nejlepší snaze až čtvrtý, protože se potvrdilo, že mohutné vozy se na členité a úzké evropské cesty nehodí.

    Do Keni na Rally Safari ovšem odjížděl německý tým v roli největšího favorita. Mechanici po zkušenostech z testovacích jízd provizorně vyztužili zadní nápravu a nevyzkoušená modifikace se při soutěži stala zdrojem fatálních komplikací. Celou kalvárii zahájil Mikkola, kterému praskla zadní náprava a upadlo mu kolo na dohled nejvyšší hory Afriky Kilimandžára. Na problém se přiletěl vrtulníkem podívat šef týmu Waxenberger a konstatoval hladkou prasklinu 2mm vedle svaru na rameni, které nese ložisko kola. Poslal pro náhradní nápravu a začal tušit, že to nebyla náhoda.

    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou

    30 hodin se nic nedělo. Vozy jsou v poslední etapě. Vede Waldegaard, triumf mercedesu jistí druhý Brit Andrew Cowan.

    Švéd má impozantní náskok 45 minut, ale při prašném sjezdu z Taita Hills nečekaně vylétá ze silnice a končí na střeše. Švédské posádce trvá skoro hodinu, než s pomocí domorodců postaví těžký koráb na kola a mohou pokračovat.

    Časová ztráta však znamená pád na 4. pozici. Na prvních čtyřech místech jedou dva Mercedesy 450 SLC 5.0 a dva lehké, ale méně výkonné Datsuny 160 J.

    Před závěrečnou sekcí nechá Waxenberger u všech zbývajících mercedesů preventivně vyměnit extrémně namáhané zadní nápravy. Zatímco japonští mechanici zvládají tuto operaci u jednoduchých datsunů za 10 minut, němečtí kolegové potřebují 45 minut. Navíc udělal šéf týmu fatální chybu. Sáhl po sérii vadných náprav, které vyřadili už Mikkolu. Ve vysílačce se brzy ozývá, že Waldegaard stojí s vadnou zadní nápravou. Vzápětí přichází stejná informace i od dosud vedoucího Cowana. Safari vyhrává potřetí Shekhar Mehta s Datsunem 160 J.

    Rallylegend: Waldegaard s třícípou hvězdou

    V Argentině tým vyrukoval s novou zbraní. Mercedes 500 SLC byl odlehčen téměř o 100 kg, objem motoru se mírně snížil pod hranici 5 litrů, ale jeho výkon zároveň vzrostl na 340 k. Vůz byl nyní homologován ve skupině 2. V Jižní Americe se Hannu Mikkola blýskl druhým místem, ovšem jeho kolegové museli odstoupit s prasklými poloosami.

    Posledním vystoupením třícípé hvězdy bylo Rally Pobřeží slonoviny. Björn Waldegaard se s Mercedesem konečně dočkal vítězství!

    Björn Waldegård jezdci Mercedes Rallylegend San Marino
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Rallye Pobřeží slonoviny 1982 – souboj o titul v království kakaa

    Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

    Žigulík v zebřím pyžamu pro Rudiho Stohla

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.