Beppe Volta připravil na jubilejní X. Rallylegend další ze svých technických skvostů. Společně s Claudiem Lombardim představí unikát hybridní Lancii 037 Rally 4WD-H.
Jedním z klíčových vozů historie automobilových soutěží je bezesporu Lancia 037 Rally. Lehký vůz s motorem přeplňovaným kompresorem přinesl do světa rally na počátku osmdesátých let techniku Formule 1. Jeho jedinou nevýhodou byl pohon pouze zadní nápravy. V době nástupu čtyřkolek skupiny B nedokázal na nezpevněném povrchu držet krok s konkurencí a jeho úspěšná kariéra skončila.
Volta znovu na scéně
Neúnavný Beppe Volta představí na letošních Legendách projekt, který „nulatřicetsedmičku“ zmodernizoval. Ve spolupráci s konstruktérem soutěžního týmu Lancia/ Abarth Claudio Lombardim doplnil legendární soutěžní vůz o elektrický pohon předních kol. Z vozu se díky tomu stala hybridní čtyřkolka. Vůz bude představen v pátek na stánku výrobce elektropříslušenství Magneti Marelli.
Pro Voltu to není první technické dobrodružství. Před dvěma lety prezentoval na Rally Legend prototyp vozu Lancia Delta ECV1 EVO 87, který byl původně určen pro soutěžní skupinu S. Po tragických haváriích byly speciály skupiny B zakázány a nová skupina zůstala jen na papíře. Prototyp postavený na podvozku úspěšné Lancie S4 s revolučním motorem Triflux zachránil, zrenovoval a už se s ním pochlubil i u nás.
První hybrid pro rally
Pionýrem hybridních pohonů je Toyota Prius, ale v dnešní době už nabízí podobný vůz celá řada automobilek. Hybridy už našly uplatnění i v automobilovém sportu. Příkladem jsou sportovní prototypy Audi a Toyota pro slavný vytrvalostní závod 24h Le Mans.
Transformace Lancie 037 Rally 4WD-H začala v květnu. Skupina „veteránů – techniků“ se rozhodla oprášit slavnou éru Lancie a současně dokázat, že mají co říci i k současným pokrokovým technologiím.
Projekt je rozdělen do dvou kroků. Step 1, který bude k vidění v pátek v San Marinu, zahrnuje samostatný pohon předních kol, který je nezávislý na pohonu zadních kol. Systém transaxle obsahuje reverzní elektromotor, převodovku a speciální diferenciál, schopný přenést na kola 2000 Nm. Nezbytnou součástí vozu jsou nyní pochopitelně i akumulátory. Rozdělení točivého momentu mezi obě nápravy je řízeno řídicí jednotkou v závislosti na akceleraci/ brzdění, řízení a tlaku v sacím potrubí a kompresoru.
Ve druhé fázi (Step 2) projektu budou oba motory propojeny. Elektromotor bude fungovat jako generátor, který bude dobíjet baterie nebo zvýší výkon pohonné jednotky.