Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

      14.1.2025

      Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

      12.2.2024

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023
    • Story

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 2. díl „Přítomnost“

      14.5.2025

      Rallylegend 2024 – Král je mrtev? / 1. díl „Návraty“

      24.4.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 2. díl – Na vlně nostalgie a naděje

      10.3.2025

      Benzínem vonící večer v depozitu INVELT – 1. díl – Do Plzně se šampionem

      5.2.2025

      TROJÁK – tady rallyový poutníče zastav kroky své a pomni…

      9.12.2024
    • Lifestyle

      Mazej za pásku, Velký bratr Tě vidí!

      23.4.2025

      Dvě knižní publikace nejen pro fanoušky Subaru

      26.9.2024

      PREVIEW – RZ Bunč – „Svatební cesta“ – Barum Czech Rally Zlín 2024

      14.8.2024

      Na Barumce vyjde kniha o historii týmu Styllex

      25.7.2024

      Nový film „RACE FOR GLORY: Audi vs. Lancia“. Příběh o rivalitě dvou nesmiřitelných týmů v sezóně MS 1983

      5.12.2023
    • For Sale

      Tři turínské grácie Lancia Delta Integrale

      20.7.2024

      MG Metro 6R4 Group B – Machři jezdí do šichty Metrem!

      2.7.2024

      Citroën DS3 WRC „017“ – Citrón božského Seba míří do aukce!

      31.10.2023

      Audi Sport Quattro S1 ex-Mikkola – Někdo to rád krátké

      13.7.2023

      „Lego“ pro dospěláky ex-Colin McRae míří do aukce

      23.6.2023
    • Fotogalerie

      Slovácká rallye 2025 – ČMPR

      17.4.2025

      Kánó-Imola MiniSprint Hungary 2025

      2.4.2025

      Test Kamínka 2025 – Urban, Hanák, Večerka

      23.3.2025

      AUTO PODBABSKÁ ŠKODA PSG ACCR TEAM – design 2025

      17.3.2025

      INVELT COLLECTION – sbírka rallyových aut – leden 2025

      16.3.2025
    • Soutěžáky

      Audi Quattro S1 E2 „PDK“ – číslo 15 žije!

      21.5.2024

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022
    • Osobnosti

      Zemřel Dieter Basche, bývalý šéf Audi Sport

      29.12.2024

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022
    • Závody

      Silmet Rally Příbram 2025 – osvědčené lokality, pozměněné tratě

      20.5.2025

      Bohemia rally 2025 spustila přihlášky. Nabídne i novou erzetu.

      20.5.2025

      Rallysprint Kopná 2025 hlásí zaplněný seznam přihlášených posádek

      7.5.2025

      Rallysprint Kopná 2025 s předehrou v podobě shakedownu

      6.5.2025

      6. BOAS Záhoří 2025 – Motoristé proti sobě na trase s ďábelskou kilometráží

      29.4.2025
    Facebook Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Rallye Zlaté písky 1985 – Cerrato: Ještě nejsem mistrem
    Cerrato Lancia 037 Rally
    Historie

    Rallye Zlaté písky 1985 – Cerrato: Ještě nejsem mistrem

    By Ivo Nowi Novák30.11.20208 Mins Read

    Jedničku měl mít Bettega. Tahle startovní listina ale už neplatí. Před očima stále vidíme fotografie jedné korsické zatáčky, stromu a rozbité Lancie. Od osudné havárie 2. května 1985 jednoho z nejlepších italských jezdců už nikdy neuvidíme. První se o této skutečnosti přesvědčili pořadatelé Rallye Albena – Zlaté písky – Sliven 1985. Nakonec škrtli i jména Biasion a Pregliasco, protože oba Italové doprovázeli svého velkého soupeře na poslední cestě…


    Kaby-Gormley / Nissan 240 RS

    Italská Rallye Costa Smeralda je jednou z osmi evropských „čtyřek“, tedy jednou z nejvýše hodnocených soutěží evropského šampionátu. Koncem dubna se v ní ostře utkali dva rivalové s Lanciemi – Dario Cerrato a Attilio Bettega. Štěstí v podobě pouhých sedmapadesáti sekund se usmála na Cerrata. Ale hned si oba slíbili, že si to spolu znovu rozdají při nejbližší „čtyřce“ na bulharských silnicích. Měli být ozdobou nejkvalitnější startovní listiny v historii šestnácti ročníků černomořské rallye. I když potom Bettega citelně chyběl, mohli být pořadatelé s obsazením hlavních rolí spokojení.


    Demuth v italském týmu, s německým autem…

    Jedničku převzal Harald Demuth, prioritní jezdec FIA A, třetí muž evropského žebříčku roku 1984. Jak rád by se stejně jako při minulé Barum rallye usmíval pod své černé vousy. Jenže tentokrát měl spíš smutek na duší. Jak mám trošku štěstí, hned ho musí vyvážit smůla,“ vzdychal před startem. Za štěstí považuje angažmá v novém týmu SIV, přesněji Societá Italiana Vetro. Jistě si pamatujete, že jeho šéfem je Emilio Radaelli, spolujezdec Cinotta z vítězného Audi loňské Rallye Škoda.

    „Tolik vynikajících italských jezdců hledá dobrého sponzora. Proč potom italský tým nabídne volant západoněmecké hvězdě?“ ptal jsem se Demutha. Nejdřív pokrčil rameny, jako kdyby chtěl říct, že jeho evropský bronz snad byl dostatečným doporučením, ale potom se rozpovídal: „Tým je sice italský, ale auto německé, spolujezdec belgický, šéfmechanik rakouský… Na sezónu mám k dispozici dvě auta – Quattro a „osmdesátku“ – pět motorů a dva a půl miliónu marek. S takovými podmínkami bych měl minimálně obhájit loňskou pozici. Jenže zatím se mi vůbec nedaří, z pěti soutěží jsem zatím dojel jedinou. Proto tady musím vyhrát!“

    Ta poslední slova řekl Demuth s takovým přesvědčením, že jsme mu uvěřili. Až později se vybavily další útržky rozhovoru, jejichž význam vzrostl až po 28. rychlostní zkoušce… „nemám rád trénink…trať stačí dvakrát projet…je to těžká soutěž, málo času je na práci i na odpočinek…a je tady vynikající Cerrato!“


    Favorit Cerrato

    Ano, byl tam vynikající Cerrato. Přivezl si vedení v evropském šampionátu a také horečku, kterou zaháněly obklady od krásné bulharské dívky. Třiatřicetiletý profesionál z Turína konečně našel zdatného mecenáše v sousedním Miláně. Jolly Clubu se musí odměnit titulem mistra kontinentu, potom si možná, stejně jako předchůdci, otevře cestu do soutěží světových.

    „U moře se mi daří,“ usmíval se Cerrato a vypočítával třetí místo na španělské RACC Rallye, druhé na Costa Brava a první na Costa Smeralda. Slušně se potom omluvil a pospíchal do pokoje hotelu Dobrudža léčit chřipku.

    Prolog v ulicích Albeny

    O pár hodin později jsem pospíchal za ním. Z balkónu ve třináctém patře je totiž krásně vidět na trať prologu v uličkách Albeny. Sekundy tady získané či ztracené ještě nikdy neměly velkou váhu, ale přesto se o ně někteří jezdci perou tak zarputile, až lítají od obrubníku k obrubníku..

    Třeba takový Russell Gooding, čtyřiadvacetiletý sveřepý chlapík, který jen zřídka vyrazí z britské ulity na kontinent. Jednou roztočil pořádné hodiny, snad aby dokázal, že i v jeho případě se budou muset diváci nejednou podívat na stopky!

    Rover Vitesse ve skupině A se sice na trať rallye nějak nehodil, ale v cíli museli před Goodingovým uměním smeknout dokonce i Bublewicz, Vukovič či Kvaizar.

    „Hamba Hambisovi“ říkali diváci po celé tři kola, když na negalantního řeckého jezdce zezadu vytrvale blikala rychlejší Seignobeauxová. A aby fotografové tolik nekoukali po půvabné francouzské dívce, rozehnal jejich řady Dunev. Pěknou piruetu předvedl se svým Renaultem Küzmič, šest soupeřů dokázal předjet Velikov, aplaus diváků sklízel za své nájezdy do zatáček Kvaizar, zkrátka bylo se nač dívat.

    A potom už posádky vyrazily vstříc pohoří okolo Slivenu. Během noci se o vedení přetahovali Demuth s Cerratem.

    Hristov-Radev / Lada VAZ 2105 VFTS
    Hristov-Radev / Lada VAZ 2105 VFTS

    Fiasko týmu Rothmans

    Za jejich zády se postupně rozpadl celý tým Rothmans, což pro největšího sponzora bulharské soutěže znamenalo nečekanou změnu ve scénáři.

    U slavnostní tabule se bude stejně jako loni kouřit jiná značka cigaret…

    Nejprve odstoupil Ferjáncz s poruchou elektriky, potom Krupa s přetrženým klínovým řemenem, nakonec i Čubrikov kvůli poruše vstřikovacího čerpadla.

    Mimochodem, Čubrikov se tím pravděpodobně rozloučil s Renaultem. Pro následující soutěž, kterou měla být naše Barum rallye, už měl slíbený Peugeot 205 Turbo. Přesto na „barumku“ nepřijel, protože vůz nakonec nedorazil.


    Tým ČSSR – střídavě oblačno

    Co by za to dali další, kdyby se jejich škodovky pyšnily stejným výkonem! Takhle sváděly nerovný boj s dvoulitrovým Polonezem.

    Navíc Kvaizar asi hodně dlouho nepamatuje, aby startoval s číslem 53 až za zcela průměrnými domácími jezdci na Ladách. Pořadatelé však v souladu s řády seřadili startující podle objemových tříd a prioritu nikdo z československých reprezentantů neměl. Žádost se prý zatoulala někde mezi ÚV Svazarmu a FIA… Když chtěl ředitel soutěže z úcty ke jménu posunout Kvaizara hodně dopředu, ostře se proti tomu postavil bulharský reprezentant Petkov, jedoucí na Nissanu.

    Pohárové reprezentační družstvo do té chvíle moc reklamy nenadělalo. Ze tři soutěží soutěží v SSSR, NDR a Maďarsku vyšlo bodově naprázdno, protože ani jednou nedojely z pěti škodovek aspoň tři do cíle.

    I tentokrát měly namále – Pipota havaroval na prvním kilometru úvodní rychlostní zkoušky, Határ odolával technickým problémům jen do přestávky ve Slivenu. Ambice zbývající trojice zase odstřelovaly praskající klínové řemeny.

    Jiřího Urbana na jedné rychlostní zkoušce přibrzdily právě ve chvíli, kdy se dostal do vedení v pohárové klasifikaci. Jedenačtyřicetiletý Urban byl sice ve výběru nejstarším jezdcem, ale v Bulharsku startoval poprvé. Přesto i na tak obtížné trati podal vynikající výkon. Jeho forma gradovala a zasloužila by si i světové sousto. Přitom s typicky dobráckým úsměvem připomíná: „Jedu přesně to, na co se cítím, ani o zoubek víc. Tentokrát to byla pohoda, jelo se mi skvěle!“


    Kvaizar vs. Bublewicz

    Kvaizar si brousil zuby na Bublewicze. Zcela jistě se právě mezi nimi rozhodne o letošním vítězi pohárového seriálu.

    Zpočátku byli Kvaizar i Urban rychlejší než Polonez, o kterém Bublewicz prohlašoval: „Na výkon motoru se zeptejte někoho z továrního doprovodu. Opravdu to nevím a ani mě to nezajímá. Přivezou mi připravené auto a já se potom snažím udělat co nejlepší výsledek.“ Vůz byt tentokrát připravený opravdu bezchybně, zato dorozumívací zařízení selhalo. Některé noční rychlostní zkoušky musel jet Bublewicz „na oči“, až po výměně přileb viditelně zrychlil.

    Snaha našich posádek na škodovkách připomínala boj Davida proti Goliášovi. Ani sebelepší jezdecký výkon nestačil na jasně vyšší výkon polského motoru. Během přestávky byl Bublewicz ještě druhý za skvěle jedoucím Vukovičem, ale pouhé dva rychlostní testy stačily, aby se kolem něho přehnal jako vítr.


    Demuth havaruje, Cerrato může ubrat z tempa

    „Jedno vím jistě: tu zatáčku jsem přečetl správně. Možná selhalo dorozumívací zařízení, možná Harald má slova přeslechnul …“ komentoval později osudný moment spolujezdec Willy Lux. Jisté je, že na osmadvacáté „erzetě“ Demuthovo Audi vylétlo ze silnice, stejně jako předtím při Rallye Costa Brava. Demuth v té chvíli vedl o devadesát sekund a určitě neriskoval. Přesto letošní pasivum vzrostlo na pět nedokončených soutěží ze šesti startů.

    Cerrato-Cerri / Lancia 037 Rally
    Cerrato-Cerri / Lancia 037 Rally

    Cerrato okamžitě zvolnil, protože měl náskok přes čtvrt hodiny. A v cíli spokojeně vydechl: „Ještě nejsem mistrem Evropy, ale vyhrál jsem už druhou soutěž s nejvyšším koeficientem. Byla to strašně těžká rallye. Nestačil jsem se ani pořádně seznámit s tratí, kde zatáčka střídala zatáčku. Bez výborného spolujezdce by se taková soutěž ani nedala jet. Navíc jsem se zdravotně necítil dobře. Ovšem byla to jen jedna z příčin, že jsem na Demutha nestačil – jel totiž skvěle.“

    Spokojeně se v cíli usmíval také Terry Kaby, který si proti loňskému čtvrtému místu o dvě příčky polepšil. Angličan jezdí deset let, druhou sezónu je jediným továrním jezdcem evropského týmu Nissan. „Se druhým místem jsem ani nepočítal, vždyť za normálních okolností není možné porazit Lancii nebo Audi,“ řekl Kaby.


    Küzmič a pohledné slečny

    Ale to už před hotel přijížděl štěstím rozzářený Branislav Küzmič. „Poprvé jsem se ve velké evropské soutěži dostal na stupeň vítězů! Přitom to byl můj první start v Bulharsku a nezačal právě šťastně – na okruhu mě zdržely hodiny a potom jsem jednou vylétnul ze silnice.“

    Küzmič-Šali / Renault R5 Turbo
    Küzmič-Šali / Renault R5 Turbo

    Kuzmič sice pospíchal domů na Rallye Saturnus, kde potom obsadil druhé místo, ale přesto ochotně přišel na tiskovou besedu.

    Přivedl ještě dvě dívky, které s Renaultem 11 Turbo dojely na 29. místě absolutně. Nad otázkou, jak se snáší dvě ženy v jednom autě, sice jen pokrčily rameny, plaše ale potom Romana přiznala: „Asi dobře, protože jezdíme teprve tři roky a už dosahujeme pěkných výsledků. Za volantem mi pomáhá ke koncentraci oblíbený doplňkový sport – karate. Posádka Zrnecová-Bagariová se však nepochlubila tím, jak celou náročnou rallye absolvovala. Nedoprovázel ji totiž žádný servisní vůz, dívky dokonce tankovaly u benzínové pumpy a jen v případě nutnosti zastavovaly u mechaniků krajana Kuzmiče!

    Z vítězství se málem mohlo radovat také naše pohárové družstvo. Kvaizar jednou a Urban dokonce dvakrát opravovali prasklý klínový řemen, ale i přes tuto značnou časovou ztrátu na rychlostních zkouškách si reprezentační trio udržovalo vedení. Jenže na 26. rychlostní zkoušce musel měnit klínový řemen i Trajbold, po pár kilometrech mu znovu spadl a to už byla oprava náročnější. Zdržení znamenalo pokles o deset příček a pro celou trojici těsnou porážku od sovětského družstva.

    text: Petr Dufek / foto: Jiří Maršíček

    Attilio Bettega Audi Branislav Küzmič Bulharsko Dario Cerrato Harald Demuth Jiří Urban Lancia 037 Rally Rallye Zlaté písky sezóna 1985 Svatopluk Kvaizar Zdeněk Pipota
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    Ivo Nowi Novák14.1.2025

    Rallye Monte Carlo 1999 – Ledové Waterloo na první erzetě!

    Ivo Nowi Novák12.2.2024

    Rally Australia – Zbožňovaná, trpěná i nenáviděná

    Ivo Nowi Novák19.7.2023

    Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2025 >
    May
    >
    Month
    Month
    List
    Week
    Day
    MoTuWeThFrSaSu
       123
    • Rallye Králíky 2025 – ČMPR

      All day
      03/05/2025
      Rallye Králíky – servis

      Mlýnický Dvůr 8, 561 59 Červená Voda-Králíky, Česko

      Mlýnický Dvůr 8, 561 59 Červená Voda-Králíky, Česko
      https://www.rallyekraliky.cz/

      Rallye Králíky 2025 – ČMPR

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    4
    56789
    • Rally Hungary 2025

      All day
      09/05/2025-11/05/2025
      Rally Hungary

      Cannot determine address at this location.

      Cannot determine address at this location.
      https://rallyhungary.com/

      Rally Hungary 2025

      Seznam přihlášených posádek / Entry list
      Časový harmonogram / Time …[Read more]

    • Síť21 Rallysprint Kopná 2025

      All day
      09/05/2025-10/05/2025
      Rallysprint Kopná

      Dostihová 616, 763 15 Slušovice, Česko

      Dostihová 616, 763 15 Slušovice, Česko
      http://rallysprintkopna.cz/

      Síť21 Rallysprint Kopná 2025

      Zvláštní ustanovení
      Seznam přihlášených posádek
      Časový …[Read more]

    10
    • Rally Hungary 2025

      All day
      10/05/2025-11/05/2025
      Rally Hungary

      Cannot determine address at this location.

      Cannot determine address at this location.
      https://rallyhungary.com/

      Rally Hungary 2025

      Seznam přihlášených posádek / Entry list
      Časový harmonogram / Time …[Read more]

    • Síť21 Rallysprint Kopná 2025

      All day
      10/05/2025-10/05/2025
      Rallysprint Kopná

      Dostihová 616, 763 15 Slušovice, Česko

      Dostihová 616, 763 15 Slušovice, Česko
      http://rallysprintkopna.cz/

      Síť21 Rallysprint Kopná 2025

      Zvláštní ustanovení
      Seznam přihlášených posádek
      Časový …[Read more]

    11
    • Rally Hungary 2025

      All day
      11/05/2025-11/05/2025
      Rally Hungary

      Cannot determine address at this location.

      Cannot determine address at this location.
      https://rallyhungary.com/

      Rally Hungary 2025

      Seznam přihlášených posádek / Entry list
      Časový harmonogram / Time …[Read more]

    12131415161718
    1920212223
    • Rallye Český Krumlov

      All day
      23/05/2025-24/05/2025
      Husova tř. 523/30, České Budějovice 2, 370 05 České Budějovice, Česko

      Husova tř. 523/30, České Budějovice 2, 370 05 České Budějovice, Česko

      Husova tř. 523/30, České Budějovice 2, 370 05 České Budějovice, Česko
      https://rallyekrumlov.cz/

      Rallye Český Krumlov 2025

      Seznam přihlášených posádek MČR
      Seznam přihlášených …[Read more]

    24
    • Rallye Český Krumlov

      All day
      24/05/2025-24/05/2025
      Husova tř. 523/30, České Budějovice 2, 370 05 České Budějovice, Česko

      Husova tř. 523/30, České Budějovice 2, 370 05 České Budějovice, Česko

      Husova tř. 523/30, České Budějovice 2, 370 05 České Budějovice, Česko
      https://rallyekrumlov.cz/

      Rallye Český Krumlov 2025

      Seznam přihlášených posádek MČR
      Seznam přihlášených …[Read more]

    25
    26272829
    • Wartburg Rallye Festival 2025

      All day
      29/05/2025-31/05/2025
      Wartburg Rallye Festival

      Cannot determine address at this location.

      Cannot determine address at this location.
      https://www.wartburg-rallye-festival.de/

      Wartburg Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Mapy …[Read more]

    30
    • Wartburg Rallye Festival 2025

      All day
      30/05/2025-31/05/2025
      Wartburg Rallye Festival

      Cannot determine address at this location.

      Cannot determine address at this location.
      https://www.wartburg-rallye-festival.de/

      Wartburg Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Mapy …[Read more]

    31
    • Podorlická rally – ČMPR

      All day
      31/05/2025
      Podorlická rally – Houdkovice

      Houdkovice 23, 518 01 Trnov, Česko

      Houdkovice 23, 518 01 Trnov, Česko
      http://www.podorlickarally.cz/

      Podorlická rally 2025

      Startovní listina
      Časový harmonogram
      Mapy rychlostních …[Read more]

    • Wartburg Rallye Festival 2025

      All day
      31/05/2025-31/05/2025
      Wartburg Rallye Festival

      Cannot determine address at this location.

      Cannot determine address at this location.
      https://www.wartburg-rallye-festival.de/

      Wartburg Rallye Festival 2025

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Mapy …[Read more]

     
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook Instagram
    Copyright 2010-2025 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.