Na uplynulé Rallye Vltava se sešel úctyhodný počet sportovních vozů značky Porsche. Ačkoliv všech 13 startujících exemplářů neslo modelové označení 911, rozhodně se nejednalo o stejné vozy. Pojďme si v tom udělat trochu pořádek.
Kariéru legendárního stuttgartského vozu, který byl zprvu označován jako typ 901, odstartoval protest značky Peugeot. Francouzská automobilka má patent na označování vozů trojčíslím s nulou uprostřed a proti novému německému sporťáku protestovala. Porsche moudře ustoupilo a přejmenovalo svoji nejslavnější modelovou řadu na 911.
Porsche 911 S (1965 – 1969)
V Klatovech jsme viděli 4 vozy nejstarší modelové řady 911 S a 911T (Pfeiffer). Pochází z druhé poloviny šedesátých let a byly homologovány v tehdejší skupině 3 určené pro GT vozy. Poznáme je na první pohled podle toho, že nemají rozšířené blatníky a na zádi jim chybí křídlo typické pro modely ze sedmdesátých let. Jsou osazeny vzduchem chlazeným plochým šestiválcovým motorem o objemu 2 litry, který disponuje výkonem okolo 170 koňských sil. Pětistupňová převodovky pohání zadní kola a je umístěna před motorem. Hmotnost je něco málo přes 1000 kg. K největším úspěchům tohoto vozu patří vítězství Vica Elforda na Rallye Monte Carlo. V ME historických vozů jsou Porsche 911 S zařazeny do třídy B/4. Na Rallye Vltava byl nejrychlejší Němec Wlfgang Pfeiffer jedoucí s českým spolujezdcem Vojíkem, kategorii B však po třech soutěžích vede jeho největší soupeř Ital Antonio Parisi.
Porsche 911 RS/Carrera (1970 – 1975)
S rostoucí konkurencí stoupal i objem a výkon motorů, které se ukrývaly pod zadní kapotou „devětsetjedenáctky“. Ačkoliv karoserie zůstala stejná, automobilka Porsche poslal na soutěžní tratě nejprve model 911 2.2 (235 k) a později 2.5 (275 k). Navzdory vyššímu objemu motoru se hmotnost vozu snížila na 960 kg a počátkem sedmdesátých let byl Švéd Björn Waldegaard v rally prakticky neporazitelný.
V roce 1973 se na scéně objevilo Porsche 911 Carrera RS 2,7 skupiny 3 a posléze verze RSR 3.0 skupiny 4 s třílitrovým motorem. Výkon se vyšplhal až na hranici 300 koňských sil.
Touto motorizací disponovala většina startujících třídy C/5. Mats Myrsell, Paolo Pasutti, Steve Perez a Enrico Brazzoli. Vozy mají rozšířené zadní blatníky, mohutné zadní křídlo, integrovaný přední spoiler s olejovým chladičem a otvory pro chlazení předních kotoučových brzd.
Porsche 911 SC (1976 – 1981)
Třetí skupina jezdců přivezla vozy Porsche 911 SC z druhé poloviny sedmdesátých let. Opticky se liší předním spoilerem a decentnějším šikmým zadním křídlem. Motor o objemu 2994 ccm a výkonu 300 koní zůstal stejný. Také tyto vozy mají na kontě několik významných vítězství v soutěžích MS (Thérier, Tour de Corse 1980) a ME (Zanini, Beguin). Favorizovaný Pierangelo Rossi letos do Klatov nepřijel a tak se ve výsledkové listině nejlépe umístil jeho krajan Roberto Montini (3. příčka).