Close Menu
RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Historie

      Tajemství turínských mistrů odhaleno – Kolik existovalo červených Lancií?

      19.7.2023

      Kliďas Juha Kankkunen. Černé, kulaté, Pirelli.

      5.5.2023

      Marcel Tuček: Janovická rána – Rallye Šumava 1997

      9.4.2023

      Miki Biasion & Safari rallye 1988 – Kdo mi ukradl Lancii?

      23.3.2023

      Mise SAFARI RALLYE – nesmlouvavý maraton

      12.3.2023
    • Lifestyle

      Nový film „RACE FOR GLORY: Audi vs. Lancia“. Příběh o rivalitě dvou nesmiřitelných týmů v sezóně MS 1983

      5.12.2023

      Kimera EVO37 Martini 7 Limited Edition

      16.4.2023

      Limitovaná edice Alpine A110 vzývá ducha rallyové sezony 1973

      14.4.2023

      Tričko RALLYE DESIGN: Roman Kresta, Škoda Octavia WRC & Barum rally 2001

      10.8.2022

      III. Rallye Kroměříž 2021 – divácký průvodce + mapy

      29.9.2021
    • Fotogalerie

      Herbst rallye Dobersberg 2023

      30.10.2023

      Herbst rallye Dobersberg 2023 / M-SPORT

      23.10.2023

      Rentor-Partr Rally Vsetín 2023

      20.10.2023

      Rally Hungary 2023 ERC

      19.10.2023

      Test Toyota Yaris GR Rally2 – Semetín-Podhoran 2023

      30.9.2023
    • Soutěžáky

      Diamantový jednorožec míří do Plzně

      20.4.2023

      Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

      10.8.2022

      Nissan Sunny GTi-R – odvrácená strana Slunce

      18.7.2022

      Opel Ascona 400 RA40 „Safari“ – nespoutaný Django

      29.6.2022

      BMW E30 M3 Rally – německá pila s britskými zuby

      16.3.2022
    • Osobnosti

      Odešel krotitel francouzského lva CORRADO PROVERA

      6.11.2023

      Markku Alén zpět v Lancii Delta S4

      16.4.2023

      Walter Röhrl – Co na srdci, to na jazyku

      12.2.2023

      Znovuzrození legendy – BMW M3 Rally od (Rem)Branda

      22.3.2022

      Zemřel Walter Treser. Stál u zrodu legendárního Quattra.

      17.11.2021
    • Závody

      Průvodce TipCars Pražský Rally Sprint 2023 – RALLY Life Journal & Subaru

      25.11.2023

      AKTUALIZACE! – Rally Show Zlobice 2023 – hanácké ukončení sezony je zpět!

      15.11.2023

      Průvodce Rallye Kroměříž 2023 – kam vyrazit za zážitkem?

      20.9.2023

      Rallye Kroměříž 2023 odtajňuje základní informace

      29.8.2023

      STAR Rally Historic 2023 Zlín napíše patnáctý příběh

      25.7.2023
    • FlatOut

      Barum Czech Rally Zlín 2023 – mapy rychlostních zkoušek

      7.8.2023

      Barum Czech Rally Zlín 2023 – seznam přihlášených posádek

      7.8.2023

      Star Rally Historic 2023 Zlín – seznam přihlášených posádek

      6.8.2023

      Bohemia rally 2023 – mapy rychlostních zkoušek a časový harmonogram

      3.7.2023

      Eifel Rallye Festival 2023 – představení soutěžních speciálů

      2.5.2023
    Facebook X (Twitter) Instagram
    RALLY LIFERALLY LIFE
    NACHÁZÍTE SE/YOU ARE AT:Home»Journal»Historie»Rallye Šumava 1980 – Šedivého trnitá cesta k triumfu
    Rallye Šumava 1980
    Historie

    Rallye Šumava 1980 – Šedivého trnitá cesta k triumfu

    By Ivo Nowi Novák18.4.20206 Mins Read

    Pořadatelé Pošumavského autoklubu Klatovy si zaslouží uznání. Ostatní jim mohou jen závidět. Rallye Šumava se jela již popatnácté. Právem otevírala mistrovskou sezónu automobilových soutěžních jezdců. Takovou tradici mají pouze v Klatovech. Navíc zde před lety uspořádali pěknou řádku ročníku proslulé mezinárodní Rallye Vltava. Ale ta dnes patří do historie. Zůstaly bohaté zkušenosti i nadšení.


    Nový trend – zkracování soutěží

    S trochou obav se očekávalo, jaký vliv bude mít na soutěž „úsporná“ délka tratě – pouhých 466 kilometrů. Nezvykle krátká trať měla však v sobě celou řadu záludností a obtížností. Vždyť 17 rychlostních zkoušek měřilo 186 kilometrů a žádnou z nich neabsolvovaly posádky dvakrát.

    To je nový trend, kterým se ubírá evropská rallye. Dlouhým, několikadenním soutěžím je již definitivně odzvoněno. Pouze v několika případech mistrovství světa a Evropy, mohou jezdci počítat s pořádnou porcí kilometrů. Střední Evropa se tak stává pro dlouhé rallye, bohužel, tabu!

    Rallye Šumava 1980
    Jen jedni „fabrikanti“ a málem bez Pavlíka

    I tak si milovníci tohoto sportu přišly na své. Na startu Rallye Šumava 1980 se sešlo 110 posádek. Tovární tým AZNP zastupovala pouze dvojice Ing.Šedivý – Janeček se Škodou 130 RS, Kvaizar i Blahna se pro nemoc omluvili.

    Smutným stínem soutěže byla těžká havárie čtvrté tovární posádky Vlastimil Havel – Jan Soukup, ke které došlo v průběhu tréninku.

    Původně neměla startovat ani posádka Leo Pavlík – Bořivoj Motl (Renault R5 Alpine). Slušovický AGRO tým stále nemá jasno, s jakou technikou by chtěl letos odstartovat.

    Doslova na poslední chvíli se situace změnila a s pomocí mechaniků v noci před startem soutěže Pavlík „nouzově“ připravil svůj značně ojetý tréninkový vůz. Jak se později ukázalo, celá snaha nakonec přišla vniveč.

    Ostatní měli v tomto směru více štěstí a mohli si v klidu připravit na první mistrovskou soutěž své automobily. Pouze Ing.Václav Pech st. a Jan Trajbold st. (oba Škoda 130 RS) se ocitli v časové tísni, neboť ČSSR počátkem února spolu s továrními posádkami AZNP reprezentovali v Belgii na Rallye Boucles de Spa 1980.


    Nová krev z přeborů

    Již při technické přejímce upoutala celá řada nových vozů Lada 1600 MTX. Za jejich volanty se také objevila plejáda neznámých jmen jezdců, kteří se probojovali do „první ligy“ z přeboru ČSR a SSR. Nutno říci, že někteří z nich příjemně překvapili a dokonce předčili mnohé ostřílené borce.

    Rallye Šumava 1980 - plakát
    Zostra hned od startu

    Bojovalo se od samého začátku. V tak krátké soutěži platí jediná taktika – jet stále naplno. Již po první rychlostní zkoušce musely některé posádky odstoupit pro závady na svých vozech. V úvodu si velmi dobře vedli Křeček, Ing. Pech, Valoušek či Chlustina.

    To trochu zaskočilo jedinou „fabrickou“ posádku. Ing. Šedivý se divil: „Takové tempo jsme hned na začátku rozhodně nečekali. Všichni jedou velice vyrovnaně a rychle.“

    Ve skupině A2-700cm převzaly taktovku posádky ASK Stavby Praha. Loňský mistr Jiří Samec (Trabant 601) nenechával nikoho na pochybách o svých kvalitách, stejně tak jako Vladimír Vitáček či Karel Porsch.

    Ve skupině A2-1150cm předváděl vynikající výkon Karel Trojan st. se spolujezdcem Šlemínem. (Wartburg 353). Jeho rychlou jízdu zpomalil příkop, po jehož projetí musel využít služeb rychlého servisu. Rekordně rychlá oprava mu sice umožnila pokračovat, ale již na třetím místě. Ztratil totiž v časové kontrole dvě minuty. O první místo tak bojovali posádky Zelený/Hendl a Polívka/Palivec (oba Škoda 110R).

    Mohutný nástup soupeřů překvapil také dvojici Lank/Teichmann (Lada 1600 MTX) ve skupině A2-1600cm. To se projevilo zejména na klatovském okruhu, který se jel jako rychlostní zkouška.Tady se výtečně dařilo Chlustinovi s Hrbkem, kteří zvolili vhodné obutí a v každém novém kole byli vždy o něco rychlejší.

    Miroslav Lank z nepochopitelných důvodů zvolil pneumatiky OR6. Uvážíme-li, že jde o posádku reprezentující výrobce pneumatik, pak si lze celou věc vysvětlit pouze „hlasitým zaskřípáním“ v servisním doprovodu posádky.

    Pavlík definitivně ukončil své trápení po dvou rychlostních zkouškách. Odstoupil pro poruchu převodovky.

    Rallye Šumava 1980

    Mezi prvními odpadlíky byla i zkušená dvojice ing.Žárský/Heinz (Lada 1600 MTX), která havarovala již na třetí RZ. Shodou okolností se stalo několik metrů od místa, kde nešťastně ukončili svůj trénink Havel se Soukupem. Tradiční šumavská smůla potkala Žahoura s Bujárkem (závada), podobně se (ne)dařilo Pacalovi s Janoštíkem (oba Škoda 130 RS).


    Tma rozhodla

    Jestliže po poledním startu na klatovském náměstí chytali mnozí teprve „první dech“, s příchodem tmy se začalo odvíjet skutečné drama.

    Šedivý zrychlil a dostal se do čela. V těsném závěsu jej „strašil“ Valoušek. Až z osmého místa se dopředu prodrala dvojice Urban/ing.Böhm (Škoda 130 RS). Její nástup a útok na vedoucí pozice byl tak překvapivě náhlý, že jej mnozí soupeři zaregistrovali až v cíli soutěže. Křeček se posunul na čtvrté místo a Šnajdr (Škoda 130 RS) na páté.

    K velkému útoku „zatroubil“ také Lank. Jeho největší soupeř Chlustina v domnění dostatečného náskoku zpomalil a když zjistil, jak na tom je, bylo již pozdě situaci zvrátit zpět ve svůj prospěch. V jedné rychlostní zkoušce omylem časoměřiči připočetli Lankovi minutu, po odhalení chyby vše uvedli na pravou míru. Lankův útok na vedoucí pozici ve třídě A2-1600cm se podařil!

    V tu chvíli si již dávno v restauraci u kávy povídali o strastech i radostech automobilového sportu dva soupeři, Pech a Sivík. Oba odpadli na závady motorů svých škodovek. Nedostatek náhradních dílů se projevuje i tímto způsobem. Staré součástky se neustále obnovují, jsou-li výjimečně k dispozici nové, každý se dlouho rozmýšlí, zda ty původní přece jen ještě něco nevydrží. „Motor už na to měl nárok,“ říká Pech. „Mám ho od loňska, jel jsem s ním Rallye Ruská zima, Valašskou zimu i soutěž v Belgii.“ Jeho partner v debatě se jen usmíval. Vždyť před mnoha lety za volantem škodovky začínal.

    Po sedmnácté rychlostní zkoušce bylo vše jasné. Urban s „kočičíma“ očima se protlačil až na druhou pozici.

    Sympaťák Pavel Valoušek st. byl třetí. Sympatický byl i tím, že v cíli přiznal: „Tohle auto je úplně něco jiného, než loňský vůz. Jede to strašně rychle a tak jsem se toho chvílemi i bál. Jsem ovšem maximálně spokojený.“


    Šedivého trnitá cesta k triumfu

    Všechno vlastně skončilo tak, jak mělo. Zvítězila dvojice Šedivý/Janeček po výkonu, který zaslouží uznání. Mimochodem, oba společně s posádkou Červený/Stoklasa pomáhali vyprošťovat Havla se Soukupem z převráceného vozu a zajišťovali také první pomoc.

    „Nejelo se mi dnes dobře,“ hodnotil Šedivý svůj výkon krátce po dojezdu, těsně před půlnocí, v cíli na klatovském náměstí. „Dlouho jsem se nemohl dostat do tempa, v „ostrém“ autě to chvíli trvá. Mojí poslední soutěží byla loňská Rallye Jeseníky. Mezi tím jeli ostatní soupeři tři soutěže. A bylo to znát. Navíc jsem stále viděl před očima ty kluky v rozbitém autě. Bylo to hrozné, když jsem si na to vzpomněl, šel jsem na brzdy před zatáčkou vždy o několik metrů dříve.“ Tato slova vysvětlují mnohé. Divíte se?

    Rally Šumava 1980 splnila očekávání. Dokonale prověřila posádky, diváci viděli dobrý sport. Úspěšnou premiéru oslavil v jižních Čechách i nový MILO tým Olomouc. Jeho jezdci – Křeček s Chlustinou, byli v absolutní klasifikaci na čtvrtém a desátém místě.

    Rallye Šumava 1980

    Velký výkon předvedla dvojice Miroslav Šefr – Václav Cvrk (Škoda 130 RS) ze Železného Brodu. Při svém prvním startu v mistrovství ČSSR obsadila ve své třídě A2-1300cm osmé a v absolutní klasifikaci deváté místo. Nadějný Šefr předvedl rychlou, technickou jízdu a zařadil se tak mezi talentované naděje.

    převzato z magazínu MOTOR, text & foto: Jan Javůrek

    historie soutěží Jiří Šedivý Leo Pavlík Rallye Šumava Klatovy škoda 130 RS Škoda Motorsport
    Share. Facebook Twitter Email WhatsApp
    Ivo Nowi Novák

    Malíř slov & živoucí fotopast. Přiznaný fanoušek italské Lancie a vyznavač kultu skupiny B. Milovník časů, kdy startovní čísla poctivě okupovala celé přední dveře, jména posádek byla vyvedena na předních blatnících, otáčkoměry měly rafiky a podvozky vše nepobíraly. Pravidelný poživatel kávy a benzínových výparů. Rally? Plánování, ztrácení se v mapách, cesty dnem i nocí za poznáváním nových míst i lidí. Celoživotní vášeň. Emoce. Každá vteřina se počítá!

    SOUVISEJíCÍ PŘÍSPĚVKY

    By Ivo Nowi Novák4.8.2023

    Škoda Favorit 136L „Acropolis Rally 1990“

    By Ivo Nowi Novák26.4.2023

    Rallye Šumava & Historic Vltava rallye 2023

    By Redakce RL.CZ17.4.2023

    Startovku Šumavy a Vltavy zaplnilo téměr 150 posádek

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Prosinec
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
        12
    • Pražský rallysprint

      Celý den
      02/12/2023
      Vaníčkova 315/7, Břevnov, 169 00 Praha-Praha 6, Česko

      Vaníčkova 315/7, Břevnov, 169 00 Praha-Praha 6, Česko

      Vaníčkova 315/7, Břevnov, 169 00 Praha-Praha 6, Česko
      http://www.prazskyrallysprint.cz/

      Pražský rallysprint 2023

      Seznam přihlášených posádek
      Časový harmonogram
      Mapy …[Read more]

    3
    45678910
    11121314151617
    18192021222324
    25262728293031
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu (90) Audi (212) Barum Czech Rally Zlín (81) cestovní automobily (90) design (38) Eifel Rallye Festival (45) ERC (87) fanoušci (60) Ford (44) Group B (62) historici (174) historické automobily (173) historie soutěží (66) Interview (82) IRC (81) Itálie (77) Jan Kopecký (33) jezdci (488) Lancia (167) legendy (32) Německo (45) Peugeot (358) Porsche (38) Rakousko (81) Rallylegend San Marino (36) rallysprinty (35) seriál (41) Slovensko (43) spolujezdci (40) Star rally historic Zlín (32) Subaru (337) technika (71) technika WRC (49) testování (34) trekker (38) Valašská rally (42) Velká Británie (33) Walter Röhrl (41) WRC/Mistrovství světa (349) závodní automobily (160) závody (45) Česko (595) časopis RALLY (42) Škoda (48) Škoda Motorsport (40)
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • RALLYLIFE mainpage
    Facebook X (Twitter) Instagram
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.