Pořadatelé Pošumavského autoklubu Klatovy si zaslouží uznání. Ostatní jim mohou jen závidět. Rallye Šumava se jela již popatnácté. Právem otevírala mistrovskou sezónu automobilových soutěžních jezdců. Takovou tradici mají pouze v Klatovech. Navíc zde před lety uspořádali pěknou řádku ročníku proslulé mezinárodní Rallye Vltava. Ale ta dnes patří do historie. Zůstaly bohaté zkušenosti i nadšení.
Nový trend – zkracování soutěží
S trochou obav se očekávalo, jaký vliv bude mít na soutěž „úsporná“ délka tratě – pouhých 466 kilometrů. Nezvykle krátká trať měla však v sobě celou řadu záludností a obtížností. Vždyť 17 rychlostních zkoušek měřilo 186 kilometrů a žádnou z nich neabsolvovaly posádky dvakrát.
To je nový trend, kterým se ubírá evropská rallye. Dlouhým, několikadenním soutěžím je již definitivně odzvoněno. Pouze v několika případech mistrovství světa a Evropy, mohou jezdci počítat s pořádnou porcí kilometrů. Střední Evropa se tak stává pro dlouhé rallye, bohužel, tabu!
Jen jedni „fabrikanti“ a málem bez Pavlíka
I tak si milovníci tohoto sportu přišly na své. Na startu Rallye Šumava 1980 se sešlo 110 posádek. Tovární tým AZNP zastupovala pouze dvojice Ing.Šedivý – Janeček se Škodou 130 RS, Kvaizar i Blahna se pro nemoc omluvili.
Smutným stínem soutěže byla těžká havárie čtvrté tovární posádky Vlastimil Havel – Jan Soukup, ke které došlo v průběhu tréninku.
Původně neměla startovat ani posádka Leo Pavlík – Bořivoj Motl (Renault R5 Alpine). Slušovický AGRO tým stále nemá jasno, s jakou technikou by chtěl letos odstartovat.
Doslova na poslední chvíli se situace změnila a s pomocí mechaniků v noci před startem soutěže Pavlík „nouzově“ připravil svůj značně ojetý tréninkový vůz. Jak se později ukázalo, celá snaha nakonec přišla vniveč.
Ostatní měli v tomto směru více štěstí a mohli si v klidu připravit na první mistrovskou soutěž své automobily. Pouze Ing.Václav Pech st. a Jan Trajbold st. (oba Škoda 130 RS) se ocitli v časové tísni, neboť ČSSR počátkem února spolu s továrními posádkami AZNP reprezentovali v Belgii na Rallye Boucles de Spa 1980.
Nová krev z přeborů
Již při technické přejímce upoutala celá řada nových vozů Lada 1600 MTX. Za jejich volanty se také objevila plejáda neznámých jmen jezdců, kteří se probojovali do „první ligy“ z přeboru ČSR a SSR. Nutno říci, že někteří z nich příjemně překvapili a dokonce předčili mnohé ostřílené borce.
Zostra hned od startu
Bojovalo se od samého začátku. V tak krátké soutěži platí jediná taktika – jet stále naplno. Již po první rychlostní zkoušce musely některé posádky odstoupit pro závady na svých vozech. V úvodu si velmi dobře vedli Křeček, Ing. Pech, Valoušek či Chlustina.
To trochu zaskočilo jedinou „fabrickou“ posádku. Ing. Šedivý se divil: „Takové tempo jsme hned na začátku rozhodně nečekali. Všichni jedou velice vyrovnaně a rychle.“
Ve skupině A2-700cm převzaly taktovku posádky ASK Stavby Praha. Loňský mistr Jiří Samec (Trabant 601) nenechával nikoho na pochybách o svých kvalitách, stejně tak jako Vladimír Vitáček či Karel Porsch.
Ve skupině A2-1150cm předváděl vynikající výkon Karel Trojan st. se spolujezdcem Šlemínem. (Wartburg 353). Jeho rychlou jízdu zpomalil příkop, po jehož projetí musel využít služeb rychlého servisu. Rekordně rychlá oprava mu sice umožnila pokračovat, ale již na třetím místě. Ztratil totiž v časové kontrole dvě minuty. O první místo tak bojovali posádky Zelený/Hendl a Polívka/Palivec (oba Škoda 110R).
Mohutný nástup soupeřů překvapil také dvojici Lank/Teichmann (Lada 1600 MTX) ve skupině A2-1600cm. To se projevilo zejména na klatovském okruhu, který se jel jako rychlostní zkouška.Tady se výtečně dařilo Chlustinovi s Hrbkem, kteří zvolili vhodné obutí a v každém novém kole byli vždy o něco rychlejší.
Miroslav Lank z nepochopitelných důvodů zvolil pneumatiky OR6. Uvážíme-li, že jde o posádku reprezentující výrobce pneumatik, pak si lze celou věc vysvětlit pouze „hlasitým zaskřípáním“ v servisním doprovodu posádky.
Pavlík definitivně ukončil své trápení po dvou rychlostních zkouškách. Odstoupil pro poruchu převodovky.
Mezi prvními odpadlíky byla i zkušená dvojice ing.Žárský/Heinz (Lada 1600 MTX), která havarovala již na třetí RZ. Shodou okolností se stalo několik metrů od místa, kde nešťastně ukončili svůj trénink Havel se Soukupem. Tradiční šumavská smůla potkala Žahoura s Bujárkem (závada), podobně se (ne)dařilo Pacalovi s Janoštíkem (oba Škoda 130 RS).
Tma rozhodla
Jestliže po poledním startu na klatovském náměstí chytali mnozí teprve „první dech“, s příchodem tmy se začalo odvíjet skutečné drama.
Šedivý zrychlil a dostal se do čela. V těsném závěsu jej „strašil“ Valoušek. Až z osmého místa se dopředu prodrala dvojice Urban/ing.Böhm (Škoda 130 RS). Její nástup a útok na vedoucí pozice byl tak překvapivě náhlý, že jej mnozí soupeři zaregistrovali až v cíli soutěže. Křeček se posunul na čtvrté místo a Šnajdr (Škoda 130 RS) na páté.
K velkému útoku „zatroubil“ také Lank. Jeho největší soupeř Chlustina v domnění dostatečného náskoku zpomalil a když zjistil, jak na tom je, bylo již pozdě situaci zvrátit zpět ve svůj prospěch. V jedné rychlostní zkoušce omylem časoměřiči připočetli Lankovi minutu, po odhalení chyby vše uvedli na pravou míru. Lankův útok na vedoucí pozici ve třídě A2-1600cm se podařil!
V tu chvíli si již dávno v restauraci u kávy povídali o strastech i radostech automobilového sportu dva soupeři, Pech a Sivík. Oba odpadli na závady motorů svých škodovek. Nedostatek náhradních dílů se projevuje i tímto způsobem. Staré součástky se neustále obnovují, jsou-li výjimečně k dispozici nové, každý se dlouho rozmýšlí, zda ty původní přece jen ještě něco nevydrží. „Motor už na to měl nárok,“ říká Pech. „Mám ho od loňska, jel jsem s ním Rallye Ruská zima, Valašskou zimu i soutěž v Belgii.“ Jeho partner v debatě se jen usmíval. Vždyť před mnoha lety za volantem škodovky začínal.
Po sedmnácté rychlostní zkoušce bylo vše jasné. Urban s „kočičíma“ očima se protlačil až na druhou pozici.
Sympaťák Pavel Valoušek st. byl třetí. Sympatický byl i tím, že v cíli přiznal: „Tohle auto je úplně něco jiného, než loňský vůz. Jede to strašně rychle a tak jsem se toho chvílemi i bál. Jsem ovšem maximálně spokojený.“
Šedivého trnitá cesta k triumfu
Všechno vlastně skončilo tak, jak mělo. Zvítězila dvojice Šedivý/Janeček po výkonu, který zaslouží uznání. Mimochodem, oba společně s posádkou Červený/Stoklasa pomáhali vyprošťovat Havla se Soukupem z převráceného vozu a zajišťovali také první pomoc.
„Nejelo se mi dnes dobře,“ hodnotil Šedivý svůj výkon krátce po dojezdu, těsně před půlnocí, v cíli na klatovském náměstí. „Dlouho jsem se nemohl dostat do tempa, v „ostrém“ autě to chvíli trvá. Mojí poslední soutěží byla loňská Rallye Jeseníky. Mezi tím jeli ostatní soupeři tři soutěže. A bylo to znát. Navíc jsem stále viděl před očima ty kluky v rozbitém autě. Bylo to hrozné, když jsem si na to vzpomněl, šel jsem na brzdy před zatáčkou vždy o několik metrů dříve.“ Tato slova vysvětlují mnohé. Divíte se?
Rally Šumava 1980 splnila očekávání. Dokonale prověřila posádky, diváci viděli dobrý sport. Úspěšnou premiéru oslavil v jižních Čechách i nový MILO tým Olomouc. Jeho jezdci – Křeček s Chlustinou, byli v absolutní klasifikaci na čtvrtém a desátém místě.
Velký výkon předvedla dvojice Miroslav Šefr – Václav Cvrk (Škoda 130 RS) ze Železného Brodu. Při svém prvním startu v mistrovství ČSSR obsadila ve své třídě A2-1300cm osmé a v absolutní klasifikaci deváté místo. Nadějný Šefr předvedl rychlou, technickou jízdu a zařadil se tak mezi talentované naděje.
převzato z magazínu MOTOR, text & foto: Jan Javůrek