Rally si Tě najde. Tento už někde použitý slogan se přesně hodí na moji osobu. Téměř 28 let jsem byl nucen vyrážet kvůli pravidelnému inhalování rallyové atmosféry „k sousedům“. Ovšem září roku dvatisícedevatenáct tento mýtus evidentně zboří. 1. Rallye Kroměříž 2019 je za dveřmi!


Jaká bude kroměřížská rally?

Po všech očekávaných i neočekávaných peripetiích a bojích s úředních šimlem, se pořadatelům podařilo zajistit tři úseky rychlostních zkoušek, jež absolvují posádky ve třech průjezdech. A můžeme říci, že každá erzeta má jiný charakter.

Ano, éterem už jdou hlasy, že nás čekají „letiště“ od retardéru k retardéru a podobně. Ráz krajiny v okolí Hanáckých Atén je daný a alpské průsmyky či toskánské šotoliny zde opravdu nevyčarujeme.

I tak si po víkendovém projetí všech tratí myslím, že na erzetách najdeme zajímavá místa jak technického, tak rychlého charakteru. V kombinaci se střídavou kvalitou asfaltu, změnou rytmu a možná proměnlivým počasím čeká všechny zúčastněné náročná sobota.


Seznam přihlášených je jako recept od Babici

Satisfakcí za náročná jednání na úřadech může být pro pořadatele pohled do seznamu přihlášených. Téma kroměřížské rally se probíralo v kuloárech již od jara a dalo se očekávat, že nová štika v rybníce přitáhne i spoustu nadržených rybářů. Stalo se.

134 aut je pořádná porce za hranicí propustnosti. Můžeme se těšit na všehochuť značek i tříd. R5, S2000, R2, N4, zadokolky i historici. Spousta na první pohled nesourodých ingrediencí na jednom talíři. Když nemáte Mitsubishi, dejte tam klidně Škodu 130 LR. No není to paráda?


Klan BMW – Sum² a hosté

O poslední body do ČMPR a případné celkové prvenství ve své kategorii pojede ve svém rodišti Marek Sum s Mirkem Ševčíkem. Ti zůstávají věrni oranžovému BMW 1800.

Bude pro Marka domácí hřiště svazujícím faktorem nebo mu znalost místních poměrů dovolí zabrat už od začátku pořádně hlubokou šponu?

Jeho otec Michal Sum přijal roli „rozháněče s nulou“ a můžeme se tak těšit na druhé atraktivně jedoucí BMW. V seniorově případě 2002.

A do třetice všeho bavoráckého. Petr Nešetřil sice není „náš“, ale na trať vyrazí pod hlavičkou týmu SUM sen 60. Je sympatické, že nová rally byla hnacím motorem ke znovu zprovoznění a posléze usednutí do v jeho garáži dlouhodobě opomíjeného BMW ve verzi „nuladva“.


Téměř všichni krajánci na startu

Kroměřížskou rally podpoří svoji účastí i další místní „soutěžáci“.

Ondřej Bisaha sice přiveze svůj Hyundai i20 R5, za jeho volantem však uvidíme Jiřího Sommera. Josef Píža usedne jako spolujezdec do „er pětky“ vedle Patrika Rujbra.

Petr Zedník s Milanem Pražákem provětrají Ford Fiesta S1600, Michal Večerka pak bude v Peugeotu 208 R2 navigovat Martina Vopatřila.

Vlastimil Kubíček finišuje, aby svůj VAZ 21011 MTX Rallye uvedl zpět do života po loňské havárii na Rally Vltava. Pokud auto zavrčí, utvoří posádku s dalším kroměřížským rallyovým bardem Jaroslavem Zlámalem.

Zda se ještě vejde do své staré kombinézy, si téměř po třinácti letech ověří kvasický Zdeněk Vrbecký. Obnovenou premiéru „mezi trubkami“ si odbyde stylově ve Škodě Fabii S2000.

Zapomenout nemůžeme samozřejmě na borce z pořádajícího mančaftu. Šoumena Josefa Urbana bude netradičně navigovat sestra Kristýna a věřím, že si užijeme divoké průjezdy vraty napřed, jak jsme u něj zvyklí.


Představení rychlostních zkoušek

Jelikož a poněvadž mám všechny úseky erzet doslova „za barákem“, nemohl jsem odolat pokušení rekognoskovat terén.

RZ 1/4/7 | Postoupky – Zlobice (8:25/11:54/15:08)

Rychlostní zkouška využívá obslužné úzké silnice s kvalitním asfaltem v blízkosti dálnice směrem na Brno. Start se nachází u obce Postoupky.

Hned v prvních stovkách metrů najdou diváci přehledné místo, kdy po rychlém náletu následuje pravá zatáčka. Za ní navazuje po krátké rovině levá mezi keře, do níž není vidět a pilot musí správně trefit brzdný bod. Mezi vzrostlým porostem už bude jaksi pozdě napravovat chyby způsobené přílišnou rychlostí (přístup pouze pěšky od diváckého místa pod dálničním mostem).

Dvěma dalšími „zákrutami“ se posádky dostanou až pod dálniční most. Divácky velmi přehledné místo s pravou zatáčkou a na ní navazující levou/pravou přes mostky. Asfalt je zde uklouzaný. „poslintaný“ prachem a ocelové zábradlí velmi tvrdé a odolné (přístup pod most je možný třemi cestami – od Kroměříže po obslužné komunikaci dálnice, z centra Postoupek nebo z Lutopecen).

Za pasáží pod mostem následuje delší rovina „zpestřená“ v jednom místě odtokovým „lavórem“ přes celou šíři komunikace. Je dosti hluboký a dlouhý, takže bude zajímavé sledovat, jakou variantu průjezdu posádky zvolí. Objet jej nelze a při vyšší rychlosti auto pořádně nakopne.

Dostáváme se k nejpřehlednější partii této erzety. U Měrůtek se přejíždí přes hlavní silnici z jedné „obslužky“ na druhou. Z mostu nad dálnicí je tak vidět naráz několik zatáček různých poloměrů, včetně pěkného pravého vracáku (přístup z Měrůtek nebo z Hradiska).

Trať poté pokračuje dlouhou rovinou okolo dálnice s jedničkovými a dvojkovými zatáčkami. Sledování aut je zde téměř nemožné, protože na poli roste kukuřice a druhou stranu komunikace lemuje dálniční plot.

Letecký den je ukončen širokým levým odbočením (přístup od Bezměrova po obslužné komunikaci). Prostor sledování je zde omezen díky vzrostlé vegetaci.

Do cíle před hřbitovem ve Zlobicích je to jen kousek a tato pasáž má rychlejší charakter. Dá se předpokládat, že na ní budou umístěny umělé retardéry.


RZ 2/5/8 | Nětčice – Zdounky (8:49/12:18/15:32)

Rychlostní zkoušku charakterizují tři faktory. Prostor startu i cíle jsou vzdálené několik stovek metrů od sebe, střídají se zde různé typy a kvality asfaltu a posádky dokonce dvakrát překonají železniční přejezd. Jezdí tudy tzv. „Kotojedská střela“ a to ve čtvrtek a v srpnu. Jakým způsobem mají tuto skutečnost pořadatelé ošéfovanou netuším, ale nějak to prostě jít musí.

Start RZ bude v Nětčicích u „smeťáku“.

Následuje dlouhý padák zakončený libovým železničním přejezdem. Je sice luxusně opravený, ovšem ve stylu odpalovací rampy. Předpokládám, že před ním bude umístěn retardér. Jeho přejetí v závodním tempu bude vpravdě oříšek, poněvadž když už neskočí, tak kopne jak stará kobyla. Babo raď!

Trať dále protíná křižovatku v přímém směru a po silnici s horším asfaltem a několika zatáčkami se dostává do levého odbočení u Troubek. Zde je nový kvalitní asfalt bez posypu (přístup přes Zlobice-Věžky-Morkovice-Troubky).

Dalším rovnějším úsekem se několika zatáčkami, kde se vystřídá za mokra extrémně kluzký lesklý asfalt se zcela novým povrchem, dostaneme opět k železničnímu přejezdu. Je rovný a s autem bohužel nic neudělá.

Následuje pravé široké odbočení v křižovatce (opět na pěkném asfaltu) a posádky se po krátké chvíli dostanou do levého odbočení u Zdounek.

Povrch je zde rozbitý a uskákaný, se zbytky nezpevněného materiálu a předpokládám, že v druhých a třetích průjezdech tady bude „vytaháno“. Pro diváky se tu najde spousta místa ke sledování (přístup je možný z centra Zdounek směrem na Zborovice – prostě dojedete až k pásce).

Z tohoto místa až do cíle cesta prudce stoupá. V půli „strku“ najdeme těžší levou zatáčku, kterou bude nutné „podržet“, aby zejména slabší auta neztratila rychlost. (do ní dojdete pěšky buď ze Zdounek nebo od cíle z Nětčic). Okolní pole jsou bez plodin a je vidět poměrně dlouhý úsek.


RZ 3/6/9 | Těšnovice – Kostelany (9:23/12:52/16:06)

Pro zajímavost bych chtěl úvest, že Těšnovice nejsou rally zcela netknutou obcí. V roce 2009 na bývalém tankodromu a motokrosové trati testoval tovární tým Škoda Motorsport se Škodou Fabii S2000 v opravdu tvrdých šotolinových podmínkách. Za volantem se tehdy střídal Jaroslav Starý a Honza Kopecký. Ale to jsem odbočil od tématu.

Start RZ je ustanoven těsně za Těšnovicemi směrem na Bařice.

Po startu trať klesá do údolí, kde několika pěknými zatáčkami dorazí až ke hřbitovu u Bařic. Jedná se o přehledné místo s možností stání na sklizených polích (přístup sem je možný po poli z Bařic nebo od startu vložky). U hřbitova se jako bonus nachází zajímavá hrana a pokud do prostoru za ni neumístí pořadatel umělé zpomalení, je pravděpodobné, že rychlá auta by tady mohla skákat.

Průjezd Bařicemi je nezajímavý, tedy až na dvě na sobě navazující pravé zatáčky. První pravá bude vytažená až za ostrůvek. Nicméně místa ke sledování je tady prostoru poskrovnu, okolo jsou domy či ploty (přístup do Bařic je přes Trávník-Střízovice a doprava směr Bařice).

Z Bařic cesta stoupá až do širokého levého odbočení u Velkých Těšan (přístup skrze Těšňovice směr Velké Těšany). Pro sledování aut je zde opravdu hodně prostoru, otázkou je, zda v široké křižovatce nepojedou auta spíše ideální stopou.

Silnice pokračuje ve stoupání až na vrchol před Vrbkou. V kopci je několik rychlejších zatáček. Pro příznivce tohoto typu míst je okolo dost místa ke sledování, i tady jsou již pole sklizená.

Ve Vrbce na návsi by pak mělo být složitější umělé zpomalení mnou pracovně nazvané „Vrbka´s Gymkhana“ (do Vrbky je možný přístup přes Vážany-Jarohněvice-Drahlov a Lubnou, popř. Trávník-Střížovice-Kvasice-Sulimov).

Pasáž do cíle je spíše rychlejší. Křižovatka u hájenky s pravým odbočením (příjezd Kvasice-Nová Dědina) je mezi stromy i hustými keři a příliš místa ke sledování průjezdů nenabízí. V podstatě až do cíle před rančem v Kostelanech vede trať lesem a přístup k ní je velmi špatný.


Rád bych upozornil, že pří mém najíždění nebyly zatím nikde zaznačeny retardéry a případné anti-cuty. Nejsem tudíž schopen jejich přítomnost na jednotlivých místech trati potvrdit.

Pro upřesnění ještě uvedu, že servisní zóna se nachází v areálu Navos (z Kroměříže směr Kotojedy a za přejezdem doleva), slavnostní start proběhne v sobotu 7.9.2019 v 08:16 hodin na Hanáckém náměstí v Kroměříži (řídit se cedulemi LIDL, je to hnedle vedle).

Budu rád, když alespoň někomu z vás budou výše uvedené rady a postřehy pro sobotní den v okolí Kroměříže užitečné. Nezbývá, než si zachovat zdravý rozum. Nejsem příznivcem utažených bezpečnostních opatření a pásek sto metrů od trati, ale na druhou stranu je třeba u všeho přemýšlet a nestoupnout si „blbě“. Tak do „Kromclu“ dorazte všichni, ať si to tady pořádně užijeme. Omluvenky nepřijímáme. Tak čau v sobotu! Konec hlášení! Přepínám!

Sdílet

O autorovi

Fotograf, občasný pisálek, fanoušek italské Lancie, vyznavač kultu skupiny B. Rally pro mě není pouze o honbě posádek za vteřinami a ostrých fotografiích, ale také o poznávání nových míst, lidí a sbírání zážitků.

3 komentáře

Komentáře