RALLY magazín 09 / 2013
Předposlední letošní číslo magazínu RALLY míří do distribuce. Nechybí reporty z odjetých závodů, rozhovory a zajímavé články z historie rallysportu.
Enteria Rally Příbram
Smutná korunovace nového krále
Zatímco v minulých letech zůstávala příbramská soutěž trochu stranou hlavního zájmu, letos si vše opravdu vynahradila. Poslední letošní závod měl rozhodnout o titulu absolutního mistra MMČR v rally…
Vzpomínka na Jana Jinderleho jun.
Pavel Valoušek
Rád bych zajistil smysluplný program
V předchozích sezonách patřil Pavel Valoušek junior neodmyslitelně k české rally. Avšak letošní rok pro něj byl poněkud netypický, neboť otrokovický jezdec odstartoval pouze na dvou závodech. Při rakouské Jänner rally s Peugeotem 207 S2000 a na zlínské Barum rally s Fordem Fiesta R5. Na důvody absence i postřehy z nové „er pětky“ jsme se Pavla Valouška zeptali.
X. Partr Rally Vsetín
Vsetínskými vítězi Jakeš i Odložilík
Jako první přijeli na cílovou rampu před vsetínský zámek Miroslav Jakeš s Jaroslavem Novákem a druhým vítězstvím v řadě potvrdili příslušnost k české rallyové špičce. Ještě větší radost však měli v cíli druzí Roman Odložilík s Martinem Turečkem, pro něž výsledek z X. Partr Rally Vsetín znamenal pojistku sprintového titulu pro rok 2013.
Co dnes dělá? Milan Dolák
Osudové spojení s Toyotou
Většina fanoušků rallysportu má jméno Milana Doláka spojené s Toyotou. On sám to vnímá jako osudové setkání, které ovlivnilo jeho další profesní zaměření a také mu přineslo největší úspěchy v krásném, ale náročném sportu zvaném rally. Kariéru začínal se slabou dvoukolkou, řídil auta skupiny B a končil s vozy WRC. Dnešní rally scénu sleduje už jen zpovzdálí…
Martina Kalistová
Z Volného poháru do historiků
Letošní souboje historiků nabízí fanouškům opravdové skvosty, velkou pozornost poutá i bílo-červený vůz Ford Sierra RS Cosworth. Posádku tohoto nádherného vozu s úžasným zvukem tvoří Jiří Káňa a Martina Kalistová. Jejich souboje s modrým Subaru Legacy dostávají další náboj v tom, že za volantem konkurenčního subaru sedí manžel Jiří Kalista.
ERC – Croatia, Sanremo: Kopecký zpečetil evropský titul
Rallylegend 2013
„Premio Spettacolo!“
Populární italské Legendy letos vstoupily do druhé dekády a neztratily nic ze svého lesku. Prémiovou podívanou, kterou letos nezkazilo ani počasí, okořenila účast tří mistrů světa a celé řady domácích špičkových jezdců. I když jde jen o zábavu, bývalé hvězdy rally Alen, Auriol, Biasion, Sainz nebo Galli se na trati rozhodně nenechaly zahanbit.
Skupina B žije!
U našich jižních sousedů se zrodila nová tradice. Na známém rakouském okruhu Salzburgring se konal první ročník Setkání legend skupiny B. Jeho organizátor Peter Freisinger pozval do Mozartova města majitele více než tuctu historických soutěžních speciálů. Prominentním hostem byl dvojnásobný mistr světa Walter Röhrl.
Polské soutěžní fiaty
Automobilové soutěže mají u našich severních sousedů dlouhou tradici. Nejvýznamnější Rajd Polski je druhou nejstarší soutěží světa. Po stránce automobilové techniky však na tom Poláci nebyli nejlépe a museli se spokojit s licenčními fiaty. Ani Polonez 2000 se na mezinárodní scéně neprosadil. Přední polští jezdci socialistické éry Zasada, Jaroszewicz, Krupa nebo Landsberg proto většinou startovali se zahraničními vozy.
40. let MS (1997 – 1999)
Zavedení speciálů kategorie WRC bylo šťastným krokem vpřed. Nové vozy byly atraktivnější než jejich předchůdci skupiny A. Počet továrních týmů postupně vzrostl v sezoně 1999 na sedm. Ve stejném roce se do nejvyšší ligy zařadila i česká značka Škoda s Octavií WRC. Králem soutěžních tratí zůstal Fin Tommi Mäkinen, který vyhrával s vozem Mitsubishi Lancer Evolution postaveným podle starých předpisů sk. A. Japonské vozy nadále vládly automobilovým soutěžím. Značky Toyota, Subaru a Mitsubishi disponovaly nejlepší technikou včetně aktivních diferenciálů. Teprve v závěru milénia dokázaly evropské značky představit konkurenceschopné zbraně.
Rallye de France Alsace – Francouzské střídání stráží
Martin Hudec
Rád bych ve světě pokračoval
Česko má letos kromě elitní kategorie WRC svého zástupce i v podpůrném seriálu WRC2. S vozem Mitsubishi Lancer Evo IX sbírá světové zkušenosti třebíčský Martin Hudec.
Hyundai Motorsport
Na návštěvě v Alzenau
Hyundai Motorsport konečně otevřel dveře do svého zázemí v německém Alzenau a manažer týmu Hyundai WRC Alain Penasse umožnil nahlédnout pod pokličku soutěžáckého projektu korejské značky.