Malé mistrovství světa. Tak by se s nadsázkou dala nazvat Estonská rally.
Aktuální výsledky soudobé vozy / historici
„Jsem rozčarovaný", říká Prokop po startu v Estonsku
Zdál se Vám někdy sen, ve kterém plavete proti neviditelnému proudu a nehnete se ani o centimetr? Nebo běžíte a běžíte a běžíte a nepohnete se přitom z místa? Znáte ten pocit marnosti a bezradnosti, se kterým jste se pak probudili? Tak takový dojem má český jezdec Martin Prokop po svém startu na Estonské Rally, který pro něj byl přípravou na další dějství světového šampionátu, které se odehraje první srpnový víkend ve Finsku.
„Divný pocit," říká český jezdec po dojetí výborně zorganizovaného podniku, ve kterém obsadil 4. místo za Ostbergem, Neuvillem a domácím Grossem. „Za sebe jsem měl dojem, že jsem naprosto nic nepodcenil, už jen proto, aby se varianty nastavení, které jsme chtěli vyzkoušet, mohly dokonale projevit. Začali jsme se ztrátou cca 1 sekundu na kilometr na Ostberga. Pak jsme provedli první alternativu set- upu a ztráta byla 1 sekundu na kilometr. A po další změně jsme se dostali -tramtadadá – na odstup 1 sekundu na kilometr…. Prostě vývoj nula. Ani pozitivní ani negativní. Už jsme opravdu nevěděli, co vymyslet," popisuje bezradnost Czech Ford National Týmu Martin Prokop.
Na superrychlých estonských šotolinových RZ posádky dosahovaly vysokých rychlostních průměrů, které přesahovaly hranici 125 km/h, jen stěží česká dvojice hledala místa, kde výslednou ztrátu nabírá. „Když se podíváte na kterýkoli onboard, je to pořád takový kalup, že se to opravdu najít nedá. Valnou většinu času jsme se po trati pohybovali rychlostí 180 – 190 km/h," komentuje své dojmy Zdeněk Hrůza, sdílející s Martinem Prokopem kokpit Fordu Fiesta WRC. „Museli jsme si obstarat data Madse Ostberga, abychom neodjížděli s úplně zamotanou hlavou."
Porovnání ukázalo, že český pilot brzdí na stejných místech, ve stejném okamžiku jako norský jezdec. Jediné v čem se ukázal rozdíl bylo pár kilo tlaku na brzdový pedál. „Mads podle dat brzdu jen polechtal, já byl důraznější. Takže jsou dvě možnosti. Buď mám větší sílu v noze nebo jsem se víc bál," už s nadhledem hodnotil Martin Prokop svůj testovací start na estonských tratích. „Snad se nám příčinu v dalších testech odstranit…"
Bude tedy opět platit, že ve Finsku uspěje ten, kdo dokáže odhodit pud sebezáchovy? „Finské tratě jsou rozhodně ty nejvíc „na srdce" z celého šampionátu. Pohříchu hranice mezi zahozením strachu a zahozením auta do lesa je tady tenčí než kde jinde. Pokusíme se tu linii najít. A nepřekročit," dodává český rallyový pilot Martin Prokop.
KOČI – ZÁMEČNÍK DRUHÍ V TRIEDE A6
Martin Koči a Lukáš Zamečník z tímu Styllex motorsport sa spokojne vracajú z Estónska domov. Na Auto24 Rally Estonia sa v triede A6 umiestnili na 2. mieste a 32. mieste absolútne. Podujatie mali ako súčasť prípravy na Majstrovstvá sveta vo Fínsku, ktoré idú začiatkom augusta. Kým v prvý deň súťaže sa zameriavali hlavne na nastavenie vozidla Citroën C2 R2 MAX, v sobotu podstatne zrýchlili.
Prvú sobotňajšiu RS6 Martin s Lukášom odštartovali s nasadením na rýchlych Severanov a dotiahli ju na tretie miesto. „Na posledných troch RS (RS 10,11 a 12) sme mali mierne problémy s ovládaním vozidla, pravdepodobne uvoľnené riadenie, v dôsledku čoho sme museli zvoľniť. Ku koncu sa mi nezdal ani zadný ľavý tlmič pruženia, po závode sa v servise potvrdilo, že bol nefunkčný. Vozidlo však bolo výborne pripravené a celú súťaž sme absolvovali bez väčších technických problémov. Išlo sa nám dobre. V závere sme sa už snažili šetriť auto na Fínsko. Rozhodne máme na čom pracovať, chcel by som ešte doladiť „set-up". Momentálne som však veľmi rád tomu, ako to dopadlo," povedal v cieli jazdec Martin (19).
Poradie v triede A6 na Auto24 Rally Estonia 2012:
1. R. SIRMACIS – M. KULŠS
2. M. KOČI – L. ZÁMEČNÍK (+03:21.3)
3. R. IMMONEN – M. PENTTINEN
4. H. PTASZEK – B. BOBA
II. etapa
Sobota 21. 7. 2012
Mads Östberg a spolujezdec Jonas Andersson zvítězili v Estonské rally. Norsko-švédská dvojice zvítězila v devíti z dvanácti testů a o více než půl minuty porazila Belgičana Thierryho Neuvilla.
Nor Östberg pojal start v Estonsku jako přípravu na nadcházející světový podnik ve Finsku. Hlavním úkolem bylo získat na extrémně rychlých tratích sebevědomí a na tento styl najít odpovídající nastavení.
"Rychle jsem se do rychlosti dostal, důležité rovněž bylo, že se potvrdilo, že mohu po zranění zad na Bohemii závodit. Jen po jednom obrovském skoku jsem cítit nějakou bolest, ale jen krátce, což bylo dobré znamení," uvedl Østberg.
"Tento víkend nemohl dopadnout lépe. Soutěž proběhla bez problémů, vše bezchybně fungovalo a v co jsme doufali, to se podařilo. Byl to skvělý test," dodal norský mladík.
Konečné výsledky Rally Estonia 2012:
1. M. ØSTBERG – J. ANDERSSON (FORD FIESTA WRC) 1:20:20.8
2. T. NEUVILLE – N. GILSOUL (CITROEN DS3 WRC) + 26.5
3. G. GROSS – R. MÕLDER (FORD FOCUS WRC) + 1:44.9
4. M. PROKOP – Z. HRUZA (FORD FIESTA RS WRC) + 2:39.5
5. K. KRUUDA – M. JÄRVEOJA (FORD FIESTA S2000) + 3:46.1
6. K. KOITLA – A. IVASK (MITSUBISHI LANCER EVO IX) + 4:18.2
7. A. LUKYANUK – A. ARNAUTOV (MITSUBISHI LANCER EVO IX) + 4:35.0
8. A. NEIKSANS – P. DZIRKALIS (MITSUBISHI LANCER EVO X) + 4:56.2
9. J. VOROBJOVS – G. ZICANS (MITSUBISHI EVO X) + 5:04.9
10. R. AUS – S. KOSKINEN (MITSUBISHI LANCER EVO 9) +5:15.6
Přehled vítězů RZ:
RZ12 "TV6/POWERSTAGE" 13.89km – THIERRY NEUVILLE / NICOLAS GILSOUL
RZ11 "KLINKBERG" 14.99km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ10 "OLEREX" 13.34km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ9 "SAKU" 13.89km – GEORG GROSS / RAIGO MÕLDER
RZ8 "SKY PLUS" 26.90km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ7 "GROSSI TOIDUKAUBAD" 13.34km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ6 "NB QUALITY" 12.12km – THIERRY NEUVILLE / NICOLAS GILSOUL
Historici
1. JM. LATVALA – A. SAIRANEN (FORD ESCORT RS) 1:14:50.6
2. V. JENSEN – E. PEDERSEN (LANCIA 037) + 6:49.3
3. M. TURKKI – M. TUOMINEN (OPEL ASCONA 400) + 7:03.7
4. T. JANSSON – D. WESTLUND (FORD ESCORT RS 2000) + 8:36.6
5. M. MYRSELL – E. JUNTTILA (PORSCHE 911 RS) + 8:43.5
6. E. HARRACH – L. WELSERSHEIMB (MITSUBISHI LANCER 2000) + 8:56.6
I. etapa
Pátek 20. 7. 2012
Výsledky Rally Estonia po I. etapě (5 RZ)
1. M. ØSTBERG – J. ANDERSSON (FORD FIESTA WRC) 28:22.1
2. T. NEUVILLE – N. GILSOUL (CITROEN DS3 WRC) + 20.7
3. G. GROSS – R. MÕLDER (FORD FOCUS WRC) + 43.0
4. M. PROKOP – Z. HRUZA (FORD FIESTA RS WRC) + 1:01.9
5. K. KRUUDA – M. JÄRVEOJA (FORD FIESTA S2000) + 1:26.7
6. K. KOITLA – A. IVASK (MITSUBISHI LANCER EVO IX) + 1:27.8
7. A. LUKYANUK – A. ARNAUTOV (MITSUBISHI LANCER EVO IX) + 1:38.2
8. A. NEIKSANS – P. DZIRKALIS (MITSUBISHI LANCER EVO X) + 1:40.6
9. S. PLANGI – M. SARAPUU (MITSUBISHI LANCER EVO X) + 1:48.4
10. J. VOROBJOVS – G. ZICANS (MITSUBISHI EVO X) + 1:48.8
Přehled vítězů RZ:
RZ5 "AUTO24" 5.51km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ4 "SPORTLAND" 9.08km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ3 "USS SECURITY" 14.96km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ2 "LIHAKARN" 18.62km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
RZ1 "HONDA/CATWEES" 11.12km – MADS ØSTBERG / JONAS ANDERSSON
Úvodní den auto24 Rally Estonia ovládl loňský vítěz Mads Østberg. Se spolujezdcem Jonasem Anderssonem (Ford Fiesta RS WRC) jsou ve vedení, jejich náskok na druhé v pořadí, belgickou dvojici Thierry Neuville – Nicolas Gilsoul, činí 20,7 sekundy.
⇥
Mads Østberg: „Máme za sebou dobrý den, jsem spokojen. Provedli jsme na autě nějaké změny na nastavení, ale hlavně chví získat zase sebedůvěru po Rally Bohemia. Thierry ale jede hodně rychle, proto musíme dělat do samé."
⇥
Thierry Neuville: „Škoda ztráty na posledním testu, jinak jsem s průběhem zatím spokojen."
⇥
Martin Prokop: "Po prvním dni jsme na 4. místě. Nejsme úplně spokojení, ale je vidět, že se můžeme zlepšovat. Měli jsme nějaké problémy s pneumatikami, proto věřím, že se dnes nebudou opakovat."
Za vozy WRC Georga Grosse (Ford Focus WRC) a Martina Prokopa (Ford Fiesta RS WRC) figuruje první speciál Super 2000 Karla Kruudy (Ford Fiesta S2000). V čele produkční kategorie je zatím Kaspar Koitla (Mitsubishi Lancer EVO 9).
ME Historici
Další podnik FIA European Historic Sporting Rally Championship nepřináší žádná překvapení. V čele je tovární jezdec Fordu Jari-Matti Latvala, jehož naviguje Asko Sairanen (Ford Escort RS BDA). Do čela se dostali hned v prvním testu a v silném poli byli nejrychlejší na všech zkouškách první etapy.
⇥
Jari-Matti Latvala: „Včera nás potrápila převodovka, proto jsme začali opatrněji. Ale vše už je v pořádku a soutěž si náramně užívám."
Historici
1. JM. LATVALA – A. SAIRANEN (FORD ESCORT RS) 34:01.6
2. V. JENSEN – E. PEDERSEN (LANCIA 037) + 2:55.4
3. M. TURKKI – M. TUOMINEN (OPEL ASCONA 400) + 3:25.6
4. M. MYRSELL – E. JUNTTILA (PORSCHE 911 RS) + 3:37.0
5. T. JANSSON – D. WESTLUND (FORD ESCORT RS 2000) + 3:49.5
6. E. HARRACH – L. WELSERSHEIMB (MITSUBISHI LANCER 2000) + 3:52.1
M. KOČI – L. ZÁMEČNÍK PO I. ETAPE AUTO24 RALLY ESTONIA 2012
Úvodných 59 km podujatia Auto24 Rally Estonia už má juniorská posádka tímu Styllex motorsport Martin Koči – Lukáš Zámečník úspešne za sebou. Na vozidle Citroën C2 R2 MAX skončili po 1. etape v triede A6 priebežne na 5. mieste. V sobotu ich čaká ďalších celkovo 7 rýchlostných skúšok (spolu 108 km).
Estónske trate sú veľmi pekné, prevažne šotolinové. Vyhovujú aj mladej posádke, ktorá má toto podujatie zaradené vo svojom programe ako prípravu na blížiace sa MS Rally Finland (2. až 4. augusta 2012). „Bol to veľmi pekný deň. Ide sa nám dobre, snažíme sa nájsť to správne nastavenie. Dúfam, že časy sa budú zajtra zlepšovať, rozhodne Severania sú rýchli, to sa opäť potvrdilo. Uvidíme, ako sa pôjde v sobotu, teším sa na to," okomentoval prvý súťažný deň jazdec Martin (19).
Posádke sa časy darilo zlepšovať priebežne už počas piatkových skúšok. Na prvej RS HONDA/CATWEES začínali opatrne a vo svojej triede skončili na 7. mieste. Postupne zrýchľovali a piatu RS AUTO 24 už zvládli s druhým najlepším časom (+5,8 sekundy za domácou posádkou R. Sirmacis – M. Kulšs).
Audio Martina Kočiho po RZ5
Před startem
Pobaltská testovací mise Martina Prokopa začala
Po nejdelší závodnické pauze v kolotoči Mistrovství světa v rally se postaví znovu na start závodu špičková česká posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza v kokpitu Fordu Fiesta WRC. Ve hře tentokrát ještě nebudou body do světového šampionátu, ale zisk testovacích dat a tolik potřebného sebevědomí před ikonickou Finskou Rally. Ta okupuje v kalendáři první srpnový víkend. A protože nejlepším testem je závod, využívá český tým k nastavení vozu na rychlé šotolinové tratě protkané dech beroucími skoky tradičně Estonskou Rally, startující tento pátek.
„Už po včerejším večeru, kdy jsme měli předstartovní test, je mi jasné jedno – bude to pro nás doposud nejrychlejší soutěž s WRC. Ale proto jsme sem koneckonců přijeli," říká český pilot Martin Prokop. „Povrch zdejších rychlostních zkoušek je těm finským velmi podobný, tratě mají místy stejný charakter, ale na rozdíl od Finské rally je tady občas prostor pro chybu. Takže se můžeme snažit posunovat hranici bez rizika nějakých fatálních následků."
Kdo bude pro českou dvojici měřítkem, se kterým bude svůj progres chtít srovnávat? „Budeme pečlivě sledovat časy Madse Ostberga a pochopitelně se snažit se k nim v průběhu závodu co nejvíce přibližovat," vysvětluje Zdeněk Hrůza, kopilot Martina Prokopa. „Rychlost, jakou se po místních šotolinových cestách umí „véercéčko" pohybovat je ale skutečně obrovská a my si na ni oba budeme muset hlavně před Finskem postupně zvyknout a dostatečně se v ní sehrát. Tamní lesy už totiž žádnou chybičku neodpouštějí," dodává s potřebným respektem zkušený český navigátor.
Ford Fiesta WRC českého týmu se na tratě této skvěle organizované soutěže, kterou tradičně provází obrovský zájem fanoušků, vydá v pátečním odpoledni, cíl je naplánován na sobotní podvečer. Závodní speciál tentokrát nenese pouze jména obou členů posádky. Pozorným divákům neujde ještě jedno jméno – Bohuslava Ceplechy, zkušeného a nesmírně oblíbeného spolujezdce, který nešťastně zahynul při Rally Bohemia. „Jsme závodníci a měli bychom se snažit na podobné věci nemyslet, ale někdy to tak docela nejde. Bohoušovo jméno si ze závodů nezaslouží zmizet kvůli jedné mizerné zatáčce, a proto jej chceme provézt zdejšími, ale hlavně pak nádhernými finskými erzetami, které jsou tím pravým rájem pro každého soutěžáka," komentuje své gesto posádka Czech Ford National Teamu.
Mads Östberg věří ve start v Estonsku
I přes havárii na shakedownu Rally Bohemia Nor Mads Östberg, i přes své zranění, stále věří ve víkendový start v Rally Estonia. A ohroženo nebude ani jeho vystoupení ve Finsku začátkem srpna. V Estonsku se Östberg objeví s vozem přímo z M- Sportu. Auto, se kterým Mads havaroval v Česku, byl loňský vůz (ex- WRC), který normálně používá ve specifikaci RRC, v Estonsku a ve Finsku pojede s modelem WRC.
⇥
"Na 80% je Madsův start v Estonsku jistý. Auto z M-Sportu je na cestě," objasňuje manažer a otec Morten Östberg. "Zranění zřejmě souvisí s nehodou Madse při testu v Německu 2008," doplnil.
Thierry Neuville: Z Goodwoodu do Estonska
I když si WRC "bere" před Finskou rally dovolenou, jezdci to s volnem nepřehánějí. Po jedničce fordu J-M Latvalovi potvrdil start v Estonsku "junior" týmu Citroën WRT.
Thierry se spolujezdcem Nicolasem Gilsoulem rozšíří hvězdné startovní pole, ve kterém figuruje také česká posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza.
Letní program belgického mladíka přitom v žádném případě nenese známky přehnaného relaxování. Po zatím posledním podniku WRC BROTHER Rally New Zealand, na kterém zajel Neuville páté místo absolutně, následoval přesun za povinnostma do Goodwoodu. Na "Festival of Speed 2012" prezentoval Thierry značku Citroën před rekordní návštěvou více než 180 000 diváků.
⇥
"Vždy jsem s nadšením sledoval Festival rychlosti v Goodwoodu. Loni jsme si s Nicolasem říkali, že bychom se letos mohli podívat naživo. Což se splnilo s jedním rozdílem, místo role diváků jsme se octvli v pozici soutěžících." T. N.
Další štací bude již zmíněná Rally Estonia. Stejně jako řada dalších volí Citroën start v Estonsku jako náhradu za testy před Finskou rally.
⇥
Benoît Nogier, šéf Citroën Racing Technologies "Finsko je bezpochyby nejtěžším podnikem pro všechny, kdo nepocházejí ze Skandinávie. Stejně jako v předešlých letech v případě Sebastiena Loeba i Kimi Räikkönena se Citroën Racing snaží připravit své jezdce na podmínky této specifické soutěže. Ve srovnání s náklady na test a samotnou rally není podstatný rozdíl, z hlediska přínosu pro Thierryho a Nicolase je však ostrý start neocenitelý."
⇥
Thierry Neuville "Se svými horizonty a zatáčkami, které jedete v maximální rychlosti pod plynem, je Finská rally naprosto specifická. Na Novém Zélandu jsme ukázali, že jsme schopni jet rychle a bez chyby. Teď je však třeba udržet formu, nevypadnout z tempa a dál pracovat. V tomto ohledu je vynikající, zkusit si podobný podnik, jako je ve Finsku. Pomůže nám to zapracovat na třech klíčových bodech našeho vývoje – poznávání nových tratí v podmínkách závodu, pilovat jízdu podle diktátu a lépe zvládnout nastavení vozu. Nakonec účast dalších posádek z MS, jako jsou J-M Latvala, Mads Ostberg, Ott Tanak či Martin Prokop, nám dá důležité srovnání, jak jsme na tom."
Rally Estonia 2012 s otcem a synem Latvalovými!
Stále populárnější Estonská rally táhne. Měsíc před startem vytáhli organizátoři v čele s Urmo Aavou eso z rukávu. V Estonsku se na start postaví tovární jezdec týmu Ford Jari-Matti Latvala.
Přesně po devíti letech se vrací J-M Latvala na místo, kde vybojoval své první mezinárodní vítězství. Za volantem vozu Ford Escort BDA odstartuje v poli historiků v rámci Auto24 Historic Rally Estonia.
Psal se rok 2003, když sedmnáctiletý mladíček ze sousedního Finska vyrazil na trať Estonské rally. S rychlou Toyotou Corolou WRC zvládl soutěž v nejrychlejším čase. Do té doby mladý talent Latvala nezvítězil na jiné než domácí rally.
Perličkou ohledně avizovaného startu finské jedničky týmu Ford WRT je skutečnost, že na estonské soutěži změří síly se svým otcem. Jari Latvala sen. připravil pro tuto příležitost vůz Mitsubishi Lancer Evo III.
Estonská rally se jede letos také jako součást šampionátu ME historiků – FIA European Historic Sporting Rally Championship. Ředitelem šotolinové rally je někdejší tovární pilot týmu Suzuki a svého času nadějný pilot MS Urmo Aava.
Dva týdny před startem Neste Oil Rally Finland představuje Estonská rally co do charakteru trati více než ideální příležitost pro trénink. Minulý ročník využili pro přípravu jezdci WRC Academy. Vítězem Estonia rally 2011 se stal Mads Ostberg, rovněž pravidelný účastník seriálu WRC.
Baltská soutěž oslovila i české jezdce, svou "stopu" ve startovní listině již zanechali například Jan Černý, Michael Honda, Michal Sum (foto) a Martin Prokop. Podle posledních zpráv by se měla posádka Martin Prokop – Zdeněk Hrůza objevit také v letošním ročníku.
Auto 24 Estonia rally 2012 zahájí shakedownem ve čtvrtek 19. července. Cíl rally je plánován na sobotu 21. července.