Pro mnoho lidí bylo zklamáním, když poprvé uslyšeli zprávu, že Jordánsko nebude v příštím roce hostit světový šampionát, což také následně potvrdil vydaný provizorní kalendář FIA 2012. Jordánsko má být nahrazeno podnikem s centrem v Abu Dhabi.
Co však víme o tomto závodě. Vůbec nic. Doposud se neodjel ani kandidátský závod, neexistuje organizační tým. Trochu podivné až záhadné jednání rally komise FIA.
Proto se k situaci vyjádřil předseda organizačního výboru Jordánské rally HRH Prince Feisal:
"Existují dva problémy. V roce 2009 přijala FIA rozhodnutí o systému rotace závodů. To jsme chápali, ale nyní nikdo jasně neřekl, že tomu tak nebude, že se mění politika FIA.
Cítíme, že konání FIA není totožné jako před pěti lety, kdy jsme do šampionátu vstoupil. Prezident FIA Todt tvrdě usilovně pracuje na obnovení a oživení slávy WRC, který byl bohužel řadu let na ústupu. Proto chceme být součástí tohoto kolotoče.
Co se týká našeho nezařazení do kalendáře MS 2012, abych byl upřímný, promotér se nás krátce zeptal, zda chceme v šampionátu figurovat. Byli jsme tímto jednáním trochu zaskočeni. Chtěli odpověď velmi rychle, opravdu jsme hned nemohli říci ano."
Co tedy bude dál? Kde se bude na arabském kontinentu závodit? Určitě existuje tlak na promotéra udržet závod mistrovství světa v tomto regionu a zřejmě proto se v kalendáři objevil závod v Abu Dhabi. V servisní zóně u Mrtvého moře vyvolalo toto rozhodnutí určitou skepsi. Může vůbec být nový podnik na standardní úrovni? Závodníci se zkušenostmi na Blízkém východě jasně deklarovali, že silnice v této oblasti nemohou nabídnout dostatečnou kvalitu závodu WRC. Řešení vybudovat kompletně nové "silnice", což nemusí být v dané oblasti až takový problém, ale nejsou řešením.
Proto v centru diskusí nechyběl multišampión Nasser Al Attiyah. "Očekávám, že se závod uskuteční ve třech státech. Start a cíl bude v Abu Dhabi, závodit se bude v Dubaji (oba jsou ve Spojených arabských emirátech) a Ománu. Podle slov Jean Todta je jeho cílem vznik závodu, který by v mnohém obsahoval trendy afrického závodění nedávné minulosti. Byl by to mnohem delší závod než nynější standardní podniky. Už podle formule 1 jsme mohli vidět, že v tomto regionu realizovat tento záměr nemusí být až takový problém. Možná by to trochu svým charakterem připomínalo dálkové závody, s přechodnými servisy."
Prostředníkem mezi Abu Dhabi a FIA je prezident motoristické federace SAE a bývalý soutěžní jezdec Mohammed Bin Sulayem. "Očekávám, že Dubai rally (MERC) by se mohla stát prototypem budoucího závodu Abu Dhabi WRC. V každém případě budou muset odjet kandidátský podnik, podle kterého se uvidí, zda tento projekt může fungovat či ne," uvedl Al Attiyah. Už v současnosti se Dubai rally odehrává na více územích SAE, třeba v oblasti Hatta v těsné blízkosti Ománu. "Bavíme se asi o vzdálenosti 100 kilometrů od Abu Dhabi, kde se v blízkosti hranic s Ománem nachází kvalitní úseky," dodal.
Má však smysl jít cestou "dálkových podniků"? Změna charakteru zkoušek by s sebou zřejmě přinesla nutnost konstrukčních úprav. "Pro druh závodu, který mají motoristické orgány SAE na mysli, bude potřeba silný, ale ne tak výkonný speciál, jak existující WRC. Změn by doznalo zavěšení, zřejmě i pneumatiky. Bude to obtížné realizovat, ale domnívám se, že podobný podnik v šampionátu opravdu potřebujeme," pronesl Al Attiyah.
Celkově panují obavy, že se FIA snaží rychle rozhodnout a bez patřičného zajištění závodu. Neovlivní to průběh MS 2012?
"Jordánsko investovalo do své soutěže hodně financí a všichni si tento závod oblíbili. Je to příjemné místo pro závod MS, příjemné místo k návštěvě," přiznává Michele Moutonová. Nebude tedy rychlé rozhodnutí FIA na úkor kvality? To se bohužel ukáže až za relativně dlouhou dobu…