Čtvrtou soutěž letošního mistrovství Rakouska – Castrol Edge Rallye Judenburg – lze bez nadsázky označit za rally dvou mužů. Suverénem v absolutní klasifikaci byl letos již počtvrté Beppo Harrach, který s přehledem kráčí za svým prvním mistrovským titulem. Senzační závod však zajel i lídr dvoukolek Andreas Aigner, jenž při premiéře v Cliu R3 vyhrál svou skupinu o tři minuty.

Premiéry

Soutěž v Judenburgu přivítala zatím nejpestřejší startovní pole letošní rakouské sezóny. Kromě „železného jádra" (Harrach, Baumschlager, Winter, Saibel, Waldherr) se tentokrát představili i účastníci mitropy (Gassner, Zupancová, Tošovský) a především dva špičkoví domácí piloti, kteří zhruba půl roku na domácích tratích chyběli. Oba se navíc objevili v novém atraktivním kabátku. Manfred Stohl si dal zaslouženou pauzu od experimentů s alternativními pohony a zase jednou vyjel s pořádným závoďákem. Subaru Impreza R4 bývá Stohlovým týmem nasazováno do soutěží IRC (startuje s ním Japonec Arai) a jeho majitel si v okolí Judenburgu mohl v klidu vyzkoušet jeho možnosti. Vídeňský pilot sice nebyl vázán nutností sbírat body, v zákulisí se však mluvilo o tom, že vzhledem ke kvalitě vozu by umístění mimo stupně bylo pro tým zklamání. Stohlův někdejší soupeř z mistrovství světa Andreas Aigner podnikl mnohem odvážnější přestup. Na místo produkčního mitsubishi, se kterým v různých evolucích závodí prakticky celou kariéru, usedl do dvoulitrového Renaultu Clio R3 české stáje Schlager Rally Sport. Startu v Judenburgu předcházel jednodenní test nedaleko sídla týmu na Vyškovsku, kde Andy získal potřebnou jistotu a velmi rychle dostal Clio správně do ruky. Šéf týmu Eddy Schlager tedy nešetřil optimismem.

Obě premiéry nakonec skončily s dost rozdílnými pocity. Aigner jel od začátku až do konce skvěle a nezbrzdila jej ani klouzavá vozovka, provázející celou sobotní etapu (před jejím startem dokonce padal sníh). I přesto, že byla trať soutěže pro dvoukolky dost nevhodná (rychlý charakter – jízda v omezovači, šotolinové pasáže s kolejemi), držel se velmi vysoko i v celkovém pořadí. Souboj s Gassnerem o šestou příčku sice nakonec prohrál, výsledné sedmé místo absolutně je však při podmínkách, jež v Judenburgu panovaly, skvělou vizitkou jezdce i týmu. A to nemluvě o tříminutovém náskoku na druhého ve skupině.

Stohl byl vzhledem k technické výhodě o něco rychlejší než Aigner, jeho zbrusu nové subaru s vymoženostmi specifikace R4 by však mělo mít na víc, než na časy kolem pátého místa. Zrychlení přišlo až v samotném závěru, kdy bývalý světový harcovník jednu zkoušku vyhrál a přiblížil se třetímu Saibelovi. Útok však přišel pozdě, v cíli chybělo rovných pět sekund a Stohl na svůj účet nešetřil kritikou.

O titulu rozhodnuto?

Kvalitní konkurence před startem slibovala napínavý souboj o stupně vítězů. Kromě závěrečného duelu mezi Saibelem a Stohlem však soutěž probíhala v až nečekaně klidném duchu. Ze souboje o bronz vypadl již na druhé zkoušce Andreas Waldherr, jehož Polo přerušilo více než rok a půl dlouhou sérii bez technických problémů závadou převodovky. Patrick Winter se v úvodní sekci dostal dokonce těsně před Baumschlagera, pak ale obdržel minutovou penalizaci za pozdní start a klesl do druhé desítky. V sobotu bylo stále ještě dost času vrátit se na stupně vítězů, Winter však zřejmě vlivem přílišné motivace střídal výborné časy (vítězství na RZ 12) s fatálními chybami a nakonec dojel až pátý (nebýt penalizace, byl by jen dvě desetiny za Saibelem čtvrtý).

Ve hře o první dvě příčky tak zůstali už jen tradiční rivalové Beppo Harrach a Raimund Baumschlager. Úvodní rozehřívací zkouška (s vysokým rychlostním průměrem 125 km/h) byla situována do míst, kde „Mundl" na jaře pilně testoval, takže jeho vítězství nad Harrachem šlo označit za povinné. Od druhého testu už ale Castrol Rallye měla stejný průběh jako všechny tři předtím odjeté soutěže: do čela šel Harrach a „Mundl" i přes maximální snahu po sekundách ztrácel. Během druhého dne se rozdíl mezi oběma jezdci přehoupl přes půl minuty a až do konce se pomalými krůčky navyšoval. Raimund Baumschlager tak mohl opět jen pokrčit rameny a pochválit výkon soupeře. Ke cti mu budiž, že se po celý závod nevzdával a ani v závěru ze svého tempa neslevoval. Na jeho „až" druhé pozici to však nic nezměnilo…

České rozpaky

Česká výprava se pod vrcholky Alp tentokrát příliš nepředvedla. Zkušený Jiří Tošovský si opatrně zvykal na nový evoluční stupeň Lanceru a v celkovém pořadí se pohyboval za svou obvyklou výkonností. Konečná šestnáctá příčka (se ztrátou 1 a půl minuty na výbornou soupeřku z mitropy Asju Zupancovou) tedy byla spíše zklamáním. Pět minut za Tošovským skončil ve výsledcích další pravidelný účastník této soutěže Jaroslav Mikulenka (celkově 26.), další tři minuty ztrácel David Stavjaník (37.). Těsně za hranicí první padesátky dojel sympatický Aleš Jirátko, celkově šestý mezi čtrnácti historickými vozy, jež protnuly cílovou pásku.

Jednoznačně nejlepším z našich byl v okolí Judenburgu 24letý David Tomek s Cliem R3. Na druhé zkoušce zajel výtečný druhý čas ve dvoukolkách jen 10 sekund za Aignerem, ve druhém průjezdu stejným testem jej však srazily do hloubi pole technické problémy, které stály i za následným odstoupením. Byla to veliká škoda, neboť Tomek jel do té doby svůj zatím nejlepší zahraniční závod (po čtyřech testech osmnáctý celkově).

Novináři diváky druhé kategorie?

Velkou změnou oproti předešlým rakouským závodům bylo výrazné zpřísnění pravidel pro fotografy, kameramany a příslušníky televizních štábů. Podnětem byla událost z dubnové Bosch Rallye, kde Michael Kogler s VW Scirocco v nenápadné pravé zatáčce sklouzl na louku přímo mezi štáb jedné z televizních stanic. Všichni přítomní se naštěstí dokázali včas rozutéct a nic vážného se nestalo. Onboard záznam, který zachycoval utíkající kameramany a jednu z kamer, letící přes Koglerovo čelní okno, však způsobil velké pozdvižení na rakouské federaci. Zrušilo se vydávání fotovest a novinářům nezbývá, než stát za páskou a doufat v pochopení jednotlivých traťových komisařů na trati. Právě pochopení však v Judenburgu jednoznačně chybělo. Že jdou tímto přístupem pořadatelé sami proti sobě, snad nejlépe dokresluje fakt, že z vyvrcholení páteční etapy – městské rychlostní zkoušky přímo v ulicích Judenburgu – se zatím v médiích neobjevil jediný záběr ani jediná fotka. Nové nařízení se samozřejmě musí negativně projevit v celkové medializaci tohoto sportu, takže na to doplatí nejen pořadatelé, ale i posádky.

Omezení pohybu pracovníků médií má být uplatněno i na dalších závodech a nezbývá než čekat, jak se s tímto oříškem vypořádají ostatní rakouští pořadatelé.

Share.
Leave A Reply