Rakouské mistrovství loni začalo ve velkém stylu, ale málokdo z předsezonních favoritů byl schopen náročný šampionát dokončit. Složitá finanční situace bude pravděpodobně míchat kartami i v letošním roce.
Zatímco devítinásobný šampión Raimund Baumschlager si pořídil nejnovější evoluci Fabie S2000 a připravuje se na tažení za jubilejním titulem, jeho největší soupeři povětšinou vůbec netuší, kolik budou moci odjet závodů.
Loni nikoho příliš nepřekvapilo, když si Baumschlager dojel pro devátý titul se špičkovou fabií. Rychlé piloty mitsubishi Beppa Harracha a Andrease Aignera pronásledovala smůla a nakonec museli uvolnit pozici Andreasi Waldherrovi, který jim stříbrnou medaili vyfoukl hlavně díky spolehlivosti. Sestava loňských bojovníků o titul vstoupí do nové sezony prakticky beze změn. Baumschlager kromě nepřeberných zkušeností budí respekt i novější technikou. Po dvou letech ve starší evoluci Fabie poprvé usedne do varianty „Evo 2", kterou bude stáj BRR nasazovat i v rámci SWRC (s piloty Hänninenem a Gassnerem juniorem). Další zajímavostí je návrat legendárního spolujezdce Klause Wichy, který po Baumschlagerově boku nahradí zdravotními problémy sužovaného Thomase Zeltnera.
Skupinku Baumschlagerových vyzyvatelů povede loňský smolař Beppo Harrach, který už mnohokrát sahal po Mundlově skalpu, pokaždé mu však k úspěchu chybělo několik desetinek. Naštěstí se nepotvrdily pesimistické informace o ročním zákazu činnosti, který měl být součástí trestu za nedodržení homologace na Waldviertel Rallye, a tak mladému hraběti nic nebude bránit ve snaze vylepšit loňskou čtvrtou pozici v šampionátu. Harrachovým soutěžním náčiním bude opět Lancer Evo X a jelikož si udržel přízeň informačního gigantu DiTech, je jeho účast na všech závodech prakticky jistá. Útok na nejvyšší příčky slibuje i loňský vicemistr Andreas Waldherr, jenž po letech laborování s technikou konečně dosáhl kýžené spolehlivosti (svou rychlostí však povětšinou překvapivě zaostával za konkurencí). Jeho Polo S2000 na jaře čeká výrazná technická modifikace, od které si pilot slibuje razantní zrychlení. Na Jänneru však ještě bude muset využít služeb starší specifikace.
Svěží vítr loni přinesl tým Ralliart Austria, zajišťující starty dvou špičkových lancerů desáté evoluce. Šéf týmu Mario Saibel sice na Baumschlagera nestačil a musel se spokojit až s časy na úrovni páté příčky, ale skvělé výkony podával jeho týmový kolega Andreas Aigner, který byl zkraje sezony jednoznačně největším Mundlovým konkurentem. Bývalý světový šampión kategorie produkčních vozů bohužel startoval jen čtyřikrát a kvůli neshodám uvnitř stáje nemohl ve svém úsilí o mistrovské medaile pokračovat. Na letošní Jänner Rallye je s desítkou přihlášen v privátním týmu, zda se však na rakouských tratích bude objevovat častěji, zatím není známo. Maria Saibela, který dlouhodobě vyniká spolehlivostí, čeká tvrdý oříšek v podobě obhajoby loňského bronzu. Jako třešničku na dortu ve svém týmu uvítá bývalého světového šampióna Stiga Blomqvista, který se ve Freistadtu objeví s druhou týmovou desítkou.
Účast dalších špičkových posádek je zatím ve hvězdách. Talentovaný Patrick Winter se po půlroční pauze na Jänneru objeví v Lanceru EVO IX, připravovaném Willi Stenggem, a brousí si zuby na umístění v první pětce. K boji o titul mu však tradičně chybí dostatečně štědrý rozpočet. I Manfred Stohl svou přihlášku na lednovou soutěž odeslal, podle dostupných informací ale jeho plynového „myšáka" na startu neuvidíme. O dalším programu tohoto vídeňského mazáka zatím rakouská média neinformovala.
Osmidílný rakouský kalendář neprošel oproti loňské sezoně výraznějšími úpravami. Hlavní změnou je návrat lednového Jänneru, ve zbylých případech došlo pouze k mírným termínovým korekcím. Jak je zvykem, většina podniků šampionátu je situována do kopcovité krajiny v podhůří Alp, což není příliš potěšující pro české fanoušky. Z českomoravského pohledu „nejsjízdnější", tedy dolnorakouské soutěže, se totiž jedou jen tři (Waldviertel, Jänner a šotolinový Schneebergland), na ostatní závody je třeba podniknout poměrně dlouhý výlet. Nepříjemné je i vcelku časté křížení termínů s českými soutěžemi (Lavanttal se Šumavou, Maribor s Bohemií, Schneebergland a Barum, Admont s Příbramí). Právě termínová shoda s rakouskou Castrol Rallye může být jedním z důvodů, proč českokrumlovská soutěž po loňské úspěšné premiéře není znovu zařazena do Mitropa Rallye Cupu.
Bližší informace o letošním rakouském seriálu, včetně kalendáře, najdou fanoušci na oficiálních stránkách šampionátu (viz. odkaz za článkem)