Jste milovníky vozů Audi s přívlastkem quattro? Pokud ano, v rakouském městečku St. Gilgen se od 9. do 11. července koná Audi sraz s názvem Quattrolegende. Letošní ročník je o to zajímavější, že se bude konat ve znamení dvou výročí. 10. výročí podniku Quattrolegende a 35. výročí od vzniku pohonu všech kol quattro.
Zajímavá auta i jména
Hostem je např. W. Röhrl, jako jediný úspěšný krotitel modelu Audi Quattro S1 E2. Dalším zástupcem, který kdysi hájil tovární barvy Audi Sport, je Harald Demuth a mnoho dalších zvučných jmen. Největším trhákem na čtyřech kolech bude originál Audi S1 v úpravě Pikes Peak.
Celý víkend se ponese ve znamení čtyř kruhů Audi. V pátek 10.7 pod názvem Quattrolegende – historic, budou v centru St. Gilgen zaparkované vozy všech účastníků. Sobotou už budou dunět válce, přesněji pětiválce. Je naplánován závod do vrchu na trati Postalm – Arena, která je nedaleko centra dění celého víkendu. Páteční program je nezpoplatněný. Můžete si koupit program akce s pohlednicí Audi S1 Pikes Peak za 5 €. Pokud ovšem chcete vidět a slyšet pětiválcové legendy na měřeném úseku sobotní zkoušky, nachystejte si 12 €.
Pro více informací se podívejte na tyto webové stránky: http://www.quattrolegende.com/
Zrození quattra
Na úvod se vraťme do roku 1978 do vývojového centra automobilky v Ingolstatu. Zde se Ferdinand Piech, vnuk Ferdinanda Porsche, a Roland Gumpert snaží o prosazení pohonu všech kol do sériové výroby.
Vedení firmy museli dlouho přesvědčovat. Traduje se, že Piech nechal pokropit travnatý kopec a srovnával dojezd aut s různými pohony. Čtyřkola dojela suverénně nejdál. Díky tomu i vedení firmy spatřilo v této koncepci velký potenciál.
Proč to tito pánové vlastně dělali? Potenciálu pohonu obou náprav si všimli při testování VW Iltise ve Finsku. Vůz, který disponoval pouze 75 koňskými silami, neměl žádný problém ujet sedanu s 200 koňskými silami a předním náhonem.
Odezva byla blesková. Pohon zabudovali do Audi 80 a okamžitě začala výroba homologační 400kusové série pro automobilové soutěže ve skupině 4.
Žádná automobilka v té době nebrala pohon všech kol vážně. Všichni čekali, že pohon 4×4 bude znamenat jízdu po kolejích, ale opak byl pravdou! Audi Quattro mělo oficiální premiéru na Ženevském autosalonu v roce 1980. Jednalo se o sportovní dvoudveřové kupé s pětiválcovým přeplňovaným motorem o objemu 2,1 litru. Následoval testovací start na portugalské Rally Algarve, kde finský pilot Hannu Mikkola s Audi Quattro, jedoucí jako předjezdec, nadělil Antonio Zaninimu s Fordem Escort RS s poháněnou zadní nápravou ohromujících 30 minut!
Prvním ostrým závodem pro Audi Quattro byla rakouská Jänner rallye v roce 1981. Franz Wittmann získal náskok 20 min na Škodu 130 RS pilotovanou J. Hauglandem. Ostatní automobilky byly zaskočeny, diváci ohromeni.
Krásná to doba 80. let minulého století, kdy rallysport prožíval největší změnu a zároveň zlatou éru.