Dlouhá, těžká a plná problémů. Tak by se dala nejstručněji charakterizovat Rally Argentina pro český Semerád Rally team. Česká dvojice skončila v PCWRC pátá.
Ten se rozhodl, že na extrémně vzdálenou jihoamerickou soutěž využije služeb italského týmu Ralliart, od kterého si zapůjčí v Argentině vůz i včetně mechaniků. Martin Semerád se tak rozpomenul na svoje začátky v mistrovství světa v roce 2009, kdy startoval s identickým vozem Mitsubishi Lancer EVO X v rámci Pirelli Starst Driver teamu. Vůz od té doby prošel dalším vývojem a zpětně se dá hodnotit, že zapůjčení vozu v Argentině byla dobrá a ekonomicky přijatelná volba.
Posádka Semerád – Ernst si náročnost jihoamerické rally vychutnávala od začátku až do samého závěru. V první etapě museli po kontaktu s velkým balvanem na trati svůj vůz odstavit s vylomeným kolem a podobný problém je postihl i ve druhé etapě. Tentokrát jej způsobila chyba jezdce, ale poškození již nebylo tak závažné a v soutěži se dalo pokračovat dál. Drsná trať plná kamenů si ale vybrala daň v podobě opakovaných defektů, které českou posádku několikrát zpomalily. Ve třetí etapě zase posádku ze hry málem vyřadily problémy s brzdami. Přesto všechno se Martinu Semerádovi s Michalem Ernstem podařilo dojet až na cílovou rampu Rally Argentina na pátém místě v hodnocení mistrovství světa produkčních vozů PWRC a čtrnáctém místě absolutně. Z Argentiny si tedy odvážejí deset bodů do tabulky šampionátu, což znamená, že na jejich kontě je po třech odjetých soutěžích a v polovině mistrovství padesát bodů. Stejný počet bodů má po Rally Argentina i její vítěz Hayden Paddon. Což znamená, že se spolu se Semerádem momentálně dělí o vedení v šampionátu.
„Argentina byla hodně těžkou a dlouhou soutěží. Po všech problémech jsem rád, že vezeme body za páté místo a daří se nám držet v popředí šampionátu produkčních vozů. V tomto závodě jsme si vybrali hodně smůly, ale tak to prostě je. Asi nikdy předtím jsme tolik neopravovali přímo se spolujezdcem v soutěži. Ve druhé etapě jsme museli zafixovat vylomené kolo a dnes nám po jednom průjezdu brodem odešly brzdy. Museli jsme provést alespoň provizorní opravu, abychom dojeli do cíle. To se nakonec podařilo a já jsem moc rád. Argentina byla hodně zajímavá rally a hlavně velká zkušenost. Země jako taková ale na mě moc nezapůsobila. Během celé soutěže i slušně fungovaly pneumatiky Dmack, které pojedeme i na další soutěži, kterou bude Rally Finsko. Měli bychom ještě předtím testovat na šotolině, abychom vyzkoušeli nové směsi, které Dmack dodá,"popisuje průběh soutěže i přípravu před nadcházející rally Martin Semerád.
Tým Martina Semeráda má nyní před sebou dlouhou přestávku v MS až do srpnové Rally Finsko, kde už ale odstartují s vlastním týmovým Mitsubishi Lancer EVO IX. Martin Semerád do té doby bude jistě chtít absolvovat nějakou soutěž jako trénink před Finskem. Která soutěž to ale bude, není momentálně jasné.
Rally Argentina – po II. etapě, sobota 28.5.
Posádka Semerád Rally teamu nastoupila do druhé etapy v rámci Superrally a během dne se dokázali posunout o čtyři pozice.
Kolo vylomené o kámen ve stopě rychlostní zkoušky znamenalo stop pro první etapu Rally Argentina pro českou posádku Martin Semerád – Michal Ernst. Díky systému Superrally se ale mohli Martin s Michalem vrátit ve druhé etapě zpět do hry o mistrovské body v šampionátu PWRC – mistrovství světa produkčních vozů, které momentálně vedou. Hned po ránu se česká posádka, zatížená penalizací za nedokončené rychlostní zkoušky prvního dne, vrhla do boje s cílem posunout se z desátého místa v PWRC co nejvýše pořadím.
⇥
„Mechanici večer náš vůz opravili a my můžeme vstoupit znovu do soutěže. Máme před sebou ještě hodně kilometrů a díky tomu, že Argentinská Rally je hodně těžká a zrádná, je tady šance získat nějaké body, které se nám v konečném účtování budou hodit," říkal na startu druhé etapy Martin Semerád.
V sobotu bylo na pořadu dne osm rychlostních zkoušek o celkové délce skoro 160 kilometrů a vše bylo tedy otevřené. S problémy se potýkali téměř všichni soupeři Martina Semeráda. Na rozbitých a náročných rychlostních zkouškách jihoamerické rally produkční vozy velmi trpí. Je důležité zvolit správné tempo, které bude jednak dostatečně rychlé, ale vydrží jej technika. „Na dnešní čtvrté rychlostní zkoušce jsem udělal chybu. Měl jsem špatně napsaný brzdný bod a zavadil jsem na výjezdu ze zatáčky levým zadním kolem o břeh vedle cesty. Kolo se částečně vylomilo, ale za rychlostní zkouškou se nám podařilo jej provizorně opravit a mohli jsme jet dál. Naštěstí to byla poslední rychlostní zkouška před servisem, kde se vše opravilo. Po servisu jsme zajeli dvě rychlostní zkoušky bez problémů, ale v následujících jsme měli dva defekty pravého předního kola. Trať je už hodně rozbitá a je vytahané velké množství kamenů, kterým se nedá vyhnout. Je trochu boj o přežití, auto se musí hodně šetřit. Dnes to byl hodně náročný den plný problémů. Jedeme ale dál," popisoval průběh druhé etapy Rally Argentina Martin Semerád.
Před Martinem Semerádem a Michalem Ernstem jsou již jen čtyři rychlostní zkoušky, ale jednou z nich je například nejdelší rychlostní zkouška, kterou kdy Martin semerád jel. Test s názvem Aschochinga měří přes 48 kilometrů! Semerádovi s Ernstem momentálně patří šesté místo v PWRC a patnácté místo absolutně. Není ale ještě zdaleka nic rozhodnuto, protože do cíle je ještě daleko a navíc nejbližší posádka soupeřů v PWRC není od Martina Semeráda příliš vzdálena.
Rally Argentina – po I. etapě, pátek 27.5.
Martin Semerád s Michalem Ernstem ve čtvrtek odstartovali do Rally Argentina, která je zařazena do mistrovství světa produkčních vozů. Česká posádka měla v plánu klidnou a bezchybnou jízdou dojet do cíle na pozici, která by jim zabezpečovala dostatečný bodový příděl. V začátku první etapy šlo vše podle plánu a Martin s Michalem na úvodních dvou rychlostních zkouškách dne zajeli šestý a čtvrtý čas, který v konečném důsledku znamenal celkové čtvrté místo.
„Do závodu jsme vstoupili klidně a nechtěli jsme udělat zbytečnou chybu. Na včerejší superspeciálce jsme měli trochu problém s autem, kde se samy od sebe přepínaly mapy diferenciálů, a auto bylo dost neklidné. To se ale podařilo vyřešit, a dnes jsem byl s autem spokojený. Tato EVO X se chová jinak než naše EVO IX, ale celkově to bylo dobré. Na třetí rychlostní zkoušce jsme zajeli čtvrtý čas jen devět desetin za Flodinem a to bylo dobré. Bohužel hned na nadcházející RZ, kterou byl průjezd zkouškou s názvem El Condor, auto před námi vytáhlo do stopy velký kámen, kterému jsme se nemohli vyhnout. Nevydrželo to zavěšení a my museli prozatím odstoupit. Mrzí mě to, protože rychlostní zkoušky se mi líbily a seděly mému jezdeckému stylu. I tohle je rally a je třeba s tím počítat. V předchozích dvou závodech jsme měli štěstí my, teď jsme si vybrali trochu smůly. Ve druhé etapě ale budeme pokračovat v systému Superrally a uvidíme, kam se nám podaří dotáhnout. Každý bod do šampionátu je dobrý," říkal po odstoupení v první etapě Rally Argentina Martin Semerád.
Do druhé etapy tedy Mitsubishi Lancer EVO X odstartuje zatížené penalizací za nedokončenou první etapu. Do konce soutěže ale zbývá ještě velká porce kilometrů a stát se může cokoliv. Přes zklamání z odstoupení, ale Martin Semerád vidí na úvodu Rally Argentina i pozitivní věci.
⇥
„Řekl bych, že nám v této soutěži docela dobře fungují pneumatiky Dmack. Firma hodně zapracovala a tentokrát přivezla směs, která dobře funguje, a dle našich odhadů se možná dokonce opotřebovává méně, než konkurenční pneumatiky," prozrazuje Martin Semerád.
Ve druhé etapě Rally Argentina čeká na posádky dalších osm rychlostních zkoušek o celkové délce téměř 160 kilometrů.