První závod započítávaný do šampionátu SWRC se odehraje o tomto víkendu v okolí mexického města Léon. Česká posádka Martin Prokop – Jan Tománek vstupuje do sezony bez respektu.
Vedro. Prach. Nadmořské výšky tratí rychlostních zkoušek přes 2000 m.n.m. Davy temperamentních diváků, kteří mají mnohdy svéráznou představu o ideálním projevu přízně soutěžícím. To jsou jen střípky charakterizující rally, která je letos úvodním podnikem druhého nejkvalitnějšího šampionátu v mistrovství světa v rally – SWRC. Vozy kategorie S2000 si svou první soutěž osmidílného seriálu odbudou právě v dalekém Mexiku.
Mezi letošními adepty na zisk ceněného titulu patří i loňská bronzová posádka Czech Ford National Teamu Martin Prokop – Jan Tománek s Fordem Fiesta S2000. Nebude to ovšem zdaleka jednoduchá úloha. Ačkoli úřadující mistr světa SWRC Xavier Pons titul neobhajuje, přesto kvalita soupeřů zdaleka neklesla, právě naopak.
„Bude to fuška! Přibylo několik nadějných a rychlých mladých jezdců, Nasser Al Attiyah letos zvítězil v Dakaru, což mu dodalo obrovské sebevědomí a za největšího favorita odborníci tipují Juho Hänninena, který pojede celý šampionát s přímou podporou Škody a firmy Red Bull. Proti nim je náš tým sice trpaslík, ale rozhodně nedáme svou kůži lacino. Můj pocit z testovacích startů při rakouské Jänner Rally a následující Švédské Rally byl velmi dobrý a v Mexiku půjdu do souboje se soupeři od prvních metrů naplno podle filmového hesla „není čas, ztrácet čas". Snad si neusteleme někde mezi kaktusy, nebývá to právě nejkomfortnější přistání….," hodnotí šance před startem jihlavský pilot.
Je nějaký recept na úspěch v dalekém Mexiku? „Žádný zaručený neexistuje, jedeme prostě prodat to, jak jsme v krátkém období od skončení loňské sezóny dokázali připravit sebe i techniku. Věříme, že dobře!" dodává český jezdec.
Kromě soupeřů, počasí a nástrah trati o celkové délce 950 km ( včetně 373 km rychlostních zkoušek) musí jezdci počítat i s jinými záludnostmi. „Od té doby, co je házení kamenů po soutěžních vozech kvalifikováno jako trestný čin sice těchto případů ubylo, ale zdaleka nezmizelo docela. Takže pokud se vám ve stopadesáti na čelním okně rozprskne pavouk po zásahu pěkným mexickým šutrem, nepropadejte panice – je to jen svérázný projev nadšení a náklonnosti zdejších fandů," popisuje Martin středoamerická specifika.
Už podruhé v krátké době zamíří na americký kontinent zkušený spolujezdec Jan Tománek, který letos poprvé zakusil atmosféru Dakaru. Na co se těší po svém krátkém výletu do světa dálkových soutěží?
⇥
„Pojede se o hodně rychleji. Nebudu spát ve stanu. Nebude mi v noci ve vzdálenosti 5 až 10 metrů od hlavy pracovat pět elektrocentrál. A pořadatelé mi odpoví i na dotaz, který nepoložím ve francouzštině…," lakonicky hodnotí s typickým úsměvem.