Sanmarinský rallyový fesťák dospěl do svého dvacátého druhého pokračování. Z kdysi poklidné akce, zaměřené na historii rally, se postupem let přeměnil na zběsilou show nemajíce jakýchkoliv hranic.
“Blázni pořádají oslavy, a chytří na ně chodí” (John Florio, anglický lingvista)
Italové rádi slaví. Kdykoliv a cokoliv. Není tedy divu, že v rámci letošních „RALLYLEGEND“ se zvládnou oslavit hned tři události najednou. A jako vždy u toho nebudou chybět legendární piloti, ikonické vozy a těžko zvladatelné davy fanoušků z celé Evropy, kteří naplní ministát San Marino téměř k prasknutí.
“STRATOS - 50 YEARS / FIRST WRC TITLE 1974”
Existuje snad někdo, kdo by neznal Lancii Stratos? Závodní vůz s klínovitou karosérií, poháněný dvoulitrovým vidlicovým šestiválcem Ferrari, se dá bez debat označit za technicky jedinečný stroj. Italové na svůj veleúspěšný domácí produkt nedají dodnes dopustit. Oprávněně.
Letos uplynulo dlouhých padesát let od okamžiku, kdy Lancia Stratos přinesla svému výrobci první ze tří po sobě jdoucích titulů v poháru konstruktérů. Sezona WRC 1974 byla poznamenána celosvětovou ropnou krizí. Z původně plánovaných třinácti podniků se odjelo pouhých osm soutěží. Lancia s modelem Stratos sice naskočila do rozjetého vlaku až v průběhu října, přesto dokázala získat konstruktérský titul. V první polovině roku se totiž konaly jen dvě soutěže, takže bodová ztráta italské skvadry na konkurenci byla bezvýznamná. Navíc inženýři a konstruktéři dokázali vymyslet rychlý a odolný stroj, který netrpěl dětskými nemocemi. Piloti Sandro Munari a Jean-Claude Andruet toho náležitě využili a vypálili konkurenci rybník.
V rámci vzpomínky na úspěšnou sezonu 1974 se představí dvanáct Lancií Stratos (originálů i replik) v rozličných livrejích. Ikonické Alitalia, “Alénovské” Pirelli či Marlboro z roku 1974.
Opravdu vzácný exemplář přiveze do San Marina Ital Ezio Lolli. Jedná se o originální vůz, který Sandro Munari s Lofty Drewsem přivezli do cíle přetěžké Safari rally 1975 na druhém místě. Kokpit tohoto klenotu pak dlouhou dobu sloužil někde v africké buši jako psí bouda, aby se poté navrátil zpět do své domoviny, kde prošel důkladnou renovací (článek Lancia Stratos – nejdražší psí bouda světa).
“STIG BLOMQVIST & AUDI - 40 YEARS / WRC TITLE 1984”
Přesně před čtyřiceti lety Audi naposledy triumfovalo v seriálu mistrovství světa rally. Německé automobilce jsme dodnes vděční, že dokázala do světa automobilových soutěží implementovat pohon všech čtyřech kol. Technologie Quattro znamenala na počátku osmdesátých let opravdovou technickou revoluci. Do rallysportu vnesla jasné pravidlo – chceš-li vítězit, musíš mít čtyřkolku. Ovšem, čím kdo zachází, tím také schází. Soupeřům stačilo pouhých pár let, aby vozy se čtyřmi kruhy ve znaku technologicky přeskočili.
Sezona 1984 se proto stala tou finální, kdy Audi bralo double, tedy vítězství mezi konstruktéry i jezdci. Mistrem světa se stal nestárnoucí Švéd Stig Blomqvist za volantem Audi Quattro A2. Záda mu kryl Fin Hannu Mikkola. Součet bodů z jednotlivých soutěží mu pohodlně stačil na konci roku na skvělé druhé místo v hodnocení šampionátu jezdců. Týmovými parťáky obou zmiňovaných seveřanů byli ještě Němec Walter Röhrl a Francouzka Michèle Mouton. Jejich přeskakování mezi modely A2 a zcela novým Quattro Sport se však nakonec ukázalo jako netaktické. “Kurzquattro” neoplývalo přílišnou spolehlivostí a své “fáry” nechalo často na holičkách.
Na Rallylegend se na oslavu triumfální sezony 1984 sjede mnoho speciálů Audi Quattro z celé Evropy a nebude chybět ani usměvavý a jediný pravý STIG Blomqvist.
“LEGENDAKAR”
Pouštní dobrodružství Dakar, jenž v roce 1979 uvedl v život Thierry Sabine, stále táhne. Několikrát změnilo destinaci a dnes už je spíše sprintem, než vytrvalostním závodem. Na nezájem soutěžících a diváků si ale rozhodně nemůže stěžovat.
Oslavný program s názvem “Legendakar” dá zavzpomínat na dřevní doby písečného fenoménu. Přítomni budou jezdci hvězdných jmen a spousta zajímavých dakarských speciálů.
Pozvání pořadatelů přijala velká jména motorsportu, která zanechala nesmazatelnou stopu nejen v písčitých pistách. Jacky Ickx je všestranným šampionem. Uspěl ve Formuli 1 (8 vítězství, 25 pódiových umístění), ve vytrvalostním maratonu 24 hodin Le Mans (6 vítězství), o Dakaru nemluvě. Rallylegend se zúčastní v pátek a sobotu za volantem úžasného Porsche 953 v barvách Rothmans.
Ari Vatanen, šampion WRC z roku 1981, nasbíral na Dakaru čtyři vítězství (1987, 1989-91). Právě ročník 1989 přinesl zajímavý souboj mezi Vatanenem a Ickxem, o kterém budou oba aktéři jistě vyprávět v talk show v rámci Rally Village. Německá pilotka Jutta Kleinschmidt vyhrála Dakar v roce 2001 v kokpitu vozu Mitsubishi Pajero Evolution. I ona bude součástí plánované talk show, a stejně jako Ickx a Vatanen, bude řídit některý z ikonických dakarských speciálů.
Další “velká jména” na startu
Na Rallylegend se vrací Francouz Francois Delecour. Vícemistr světa z roku 1993 bude pilotovat “naštvanou motokáru” Peugeot 306 Maxi Kit Car, se kterou v době své aktivní kariéry předváděl pořádné psí kusy.
Jeho krajan Romain Dumas se věnuje především vytrvalostním okruhovým závodům. Je dvojnásobným vítězem 24 hodin Le Mans a pravidelným a úspěšným účastníkem závodu do vrchu Pikes Peak. Významnou stopu ale dodnes zanechává také na rallyových tratích. Největším soutěžáckým úspěchem pro něj bylo vítězství ve FIA R-GT Cupu 2017, který se odehrál na pěti soutěžích v průřezu WRC a ERC. Mezi vybrané soutěže patřila také zlínská Barumka, kterou absolvoval s velezkušeným mitfárou Denisem Giraudetem. Na “legendách” bude Dumais řídit Porsche 911 GT3 z roku 2012.
Jméno Armin Schwarz se musí v české kotlině vyslovovat polohlasem. Bývalý fabrický jezdec Toyoty, Fordu a Hyundaie se může pochlubit dlouhou kariérou v šampionátu WRC. Svého času byl také továrním jezdcem týmu Škoda Motorsport. Pro mladoboleslavskou skvadru byl zpočátku přínosem, ale později se stal spíše koulí na noze. Historky o jeho naschválech budí i po mnoha letech mezi českými fanoušky značné emoce a někteří mu za všechna způsobená příkoří nemohou dodnes “přijít na jméno”. Na tratích Rallylegend se Schwarz představí za volantem Audi Quattro Coupé z roku 1987.
Jeho devatenáctiletý syn Fabio je v rally stále nováčkem. Přesto usedne do kokpitu vzácného a silného Hyundai Accent WRC.
Mistr Evropy z roku 1994, Belgičan Patrick Snijers, je i v Česku známý díky startům na Barum rally. Na sanmarinské erzety přiveze Ford Sierra Cosworth v barvách Bastos.
Mezi další významné osobnosti Rallylegend 2024 patří Adrien Formaux (Ford Puma Rally1 Hybrid), Heikki Kovalainen, finský pilot F1 (Citröen C3 WRC Plus), Luca Pedersoli (Citröen C3 WRC Plus), Gustavo Trelles (Subaru Impreza), Raymond Breen – otec Craiga Breena (Subaru Legacy), Piero Longhi (Renault Clio Williams) či Andrea Crugnola (Peugeot 106 Maxi).
České otisky
Po hubenějších letech to v roce 2024 vypadá v rámci Rallylegend na slušnou českou účast.
Na příčky nejvyšší můžou zajisté pomýšlet Štěpán Vojtěch s Michalem Ernstem. Zatímco Vojtěchova dvě stě šestka bude dále odpočívat v klidu muzea, bude Štěpán vodit po italských tratích podstatně mladší Citröen C3 WRC Plus. Ten si loni vyzkoušel na testu v Bělé a zřejmě mu řízení francouzské rakety zachutnalo (přečtěte si exkluzivní reportáž z testu, doplněnou fotografiemi).
V seznamu přihlášených kategorie Legend Stars najdeme jména Jiřího Jirovce a Radany Hanáčkové. Do San Marina přiveze Jirovec jeden z nejnovějších přírůstků své dechberoucí sbírky – Škodu Fabia WRC v originální tovární livreji.
Českou vlajku povezou na oknech či blatnících svých vozů také Karel Štochl (Škoda Fabia R5), Matouš Voldřich (Mitsubishi Lancer EVO VI), Jan Sedlák (Subaru Impreza 22B), Martin Sopúch (Ford Sierra Cosworth) a Milan Poživil (Škoda Octavia sk.A).
Zábava především
Zapomenout nemůžeme na dva šoumeny, které poslední, co bude v zajímat, jsou dosažené časy. Na trať před sebou se totiž hodlají dívat především bočními okny svých škodovek. Pepa Urban a Petr Vraj jsou připraveni bavit davy fanoušků. I přes vysoká startovní čísla se zajisté vyplatí na ně u tratí počkat!
Čtyři dny nabité rallysportem
Program Rallylegend 2024 započne už ve čtvrtek po dvacáté hodině večerní na “Sprint Legend Race”. Jedná se o krátkou erzetu v ulicích města na dohled Rally Village, jejíž součástí je také dnes již legendární “kruháč”.
V pátek je na programu shakedown na klasickém úseku “I Laghi”. V podvečer soutěž oficiálně odstartuje rychlostními zkouškami “I Laghi”, “Chiesanuova” a “San Marino”. Poslední jmenovaná vložka má svůj cíl přímo v ulicích historického centra. Po jejím dojetí čeká na posádky pozdní večeře v prostorách restaurací na náměstí Piazza della Liberta. Tady, před historickou budovou radnice Palazzo Pubblico, budou také všechna soutěžní auta po celou dobu trvání večeře zaparkována.
Start sobotní sekce je naplánován na 13:00 hodin. Soutěžní dvojice postupně absolvují ve dvou průjezdech erzety “Piandavello”, “Chiesanuova” a “The Legend”.
V neděli jsou na programu pouze dvě rychlostní zkoušky “Le Tane” a “The Legend”, kdy se každá z nich pojede dvakrát.
Nezbývá než věřit, že se nebude opakovat situace z loňského roku, kdy byly některé erzety rušeny kvůli neukázněným divákům. A co vy, chystáte se do San Marina? Pokud ano, na jakou část programu či auto nebo posádku se nejvíce těšíte?