Pokračování příběhu s názvem Valašská rally 2002. Vyrovnaný souboj o první místo svádí Václav Pech s Fordem Focus WRC a Tomáš Hrdinka se Subaru Impreza WRC…
Hra nervů
Ačkoliv si během kontroly přeskupení na valašskomeziříčském náměstí jednotliví piloti stěžovali na kluzkou trať úvodních rychlostních zkoušek, shodli se na tom, že pro druhou sekci první etapy „obují“ své vozy hladkými „slicky“.
V servisní zóně však jejich mysl přeci jen zaměstnávaly pochybnosti o povrchu cest v lesích Hostýnských vrchů (RZ6) a také hrozivě temná obloha, kterou do černých barev halil nejen přicházející soumrak, ale také další deštěm hrozící oblačnost. Definitivní konec všem úvahám znamenalo až rozhodnutí prvního jezdce na trati.
Když Václav Pech skutečně osadil svůj vůz hladkými pneumatikami a vyrazil do tankovací zóny, zvolili stejný postup i ostatní jezdci ze špičky startovního pole. Výjímkou byl pouze Jan Kopecký, který dal přednost jistotě a ponechal na svém voze intermedia. To týmy bojující ve skupině N byly podstatně opatrnější. Zatímco Arazim volil hladký „slick“, jeho nejvážnější konkurenti většinou zůstali u varianty „střední voda“.
Hodně dobrým časem v cíli první tmou zahalené rychlostní zkoušky se do čela průběžného pořadí propracovala posádka Hrdinka – Gross. Pozdě zapnutá světelná rampa na začátku následující RZ však lehce narušila Hrdinkovu koncentraci a pilot modré Imprezy proto zvolil opatrnější jízdu s cílem dokončit páteční etapu bez vážnějších problémů. S tímto záměrem absolvoval i obávanou RZ6, jejíž povrch byl pro jednotlivé jezdce velkou neznámou.
Cesty v okolí Trojáku, na nichž se po prvním průjezdu startovního pole objevilo množství bláta vyházeného z krajnic, však rychle osychaly a čelo průběžného pořadí tak bez problémů dorazilo i na hladkých pneumatikách do cíle etapy. Jako první odevzdal svůj vůz do uzavřeného parkoviště Pech, který si v závěru dne dokázal znovu vybudovat pětivteřinový náskok na Tomáše Hrdinku.
Po hodinách těsně před cílem předposlední páteční „erzety“ ztratil ve prospěch Emila Trinera svou třetí pozici Štěpán Vojtěch. Triner si postupně zvykal na specifika Seatu, ale dobré slovo nenašel pro pneumatiky Pirelli, které pro něj představovaly další z mnoha novinek provázejících start do nové etapy jeho soutěžácké kariéry. Nelíbily se mu jejich vlastnosti ani spolehlivost a odolnost vůči defektu. Jako důkaz popsal situaci, kdy poté, co v cíli RZ6 vyměnil poškozenou pneumatiku, následoval na běžném přejezdu do servisní zóny další defekt.
Čtvrté místo před zrychlujícím Kopeckým držel Trojan. Následoval solidně jedoucí Cserhalmi a pořadí pilotů s vozy kategorie WRC uzavíral na osmé příčce Tomáš Vojtěch, který, stejně jako jeho bratr, dolaďoval za boje charakteristiky podvozku své Toyoty a navíc zápasil i s trucující elektronikou tohoto vozu.
Nejzajímavějším momentem ve vývoji pořadí skupiny N byla pozice Jana Trajbolda, který, i když o necelou vteřinku před Tučkem, zakončil první etapu na druhém místě kategorie produkčních vozů. Zrychlil také Jandík, který postoupil na čtvrtou příčku před Komárka, Trněného a Poulíka.
Ve výčtu nejlepších už bohužel chyběl Výška, jehož úspěšný comeback zastavila před RZ5 technická závada vozu. Problémy měl také vedoucí Arazim, u jehož „sedmičky“ přestala fungovat elektronika řídící činnost aktivního mezinápravového diferenciálu. Jelikož se příčinu poruchy nepodařilo odstranit ani v dlouhé noční servisní pauze, musel se lídr skupiny N s tímto handicapem vydat i na trať druhé etapy soutěže.
Jindřich Štolfa dokázal za tmy a na osychající trati postoupit před Křečka a pevně se tak usadil v závěru první desítky absolutního pořadí. Mezi jeho soupeři v rámci kategorie Formule 2 již chyběl Zedník, který nezvládl záludnosti trati poslední páteční zkoušky, a také Knajzl, jehož zastavila o úsek dříve porucha motoru vozu Škoda Octavia 2.0.
Blesk z čistého nebe
V noci z pátku na sobotu spadl na Valašsku déšť, který tolik hrozil již v závěru první etapy soutěže. To, co pro většinu pilotů znamenalo příznivý vývoj situace, se možná stalo příčinou vážných problémů toho nejrychlejšího z nich.
Sotva totiž vedoucí muž soutěže Václav Pech odstartoval do první sobotní zkoušky, zjistil, že motor jeho vozu nepracuje tak, jak má. Příčinu tohoto stavu se týmu nepodařilo přesně identifikovat a odstranit nejen v následujícím servisu, ale ani v dalším průběhu etapy. Teprve tři dny po soutěži lokalizovali technici týmu původ problémů v řídící jednotce motoru. Pech tak musel polovinu Valašské rally absolvovat s vozem, jehož motor pracoval nepravidelně a nad hranicí čtyř tisíců otáček nevykazoval potřebný přírustek výkonu.
Hrdinkův atak
Hned v cíli 25 kilometrů dlouhé RZ 7 ztratil svoji první pozici a v čele soutěže se znovu objevila posádka Hrdinka – Gross. Jejich Subaru se na zcela suché trati objevilo kupodivu na prořezaných pneumatikách z hodně měkké směsi. Pechovy problémy však tuto chybu dokonale eliminovaly a Hrdinkovi patřilo vítězství ve všech zbývajících měřených úsecích soutěže. Na špatné rozhodnutí Hrdinkova týmu tak vzhledem k situaci asi nejvíc doplatili diváci.
Měkké pneumatiky se totiž na suchém asfaltu přehřívaly a Hrdinka proto musel zvolit poněkud klidnější jízdu v zájmu zachování přijatelných jízdních vlastností vozu po celou dobu průjezdu rychlostními zkouškami číslo 7, 8 a 9.
Svoji šanci na vylepšení pozic a zisku většího množství bodů na úkor nešťastného Pecha pochopitelně vycítili i další piloti. Emil Triner snížil do poloviny sobotní etapy svůj odstup od Pechovy druhé příčky na rozdíl necelých dvou vteřin a to i přesto, že před závěrem RZ 8 chyboval a trochu času ztratil po přetočení vozu.
Potíže jezdců s Toyotami
Možnost vybojovat místo na stupních vítězů si nechtěli nechat ujít ani mladí jezdci za volanty čtyř vozů Toyota Corolla WRC. Dva z nich, Štěpána Vojtěcha a Karla Trojana, však zdržely defekty na úvodní zkoušce dne. Vojtěch hodně ztratil poté, co těsně před cílem poslal svůj vůz do „hodin“. Trojan musel na prázdné pravé zadní pneumatice absolvovat celý rychlý úsek na širokém asfaltu přes kopec Dušná a propadl se až na osmou příčku, poslední mezi piloty vozů WRC. Po druhém místě na následující „erzetě“ jej o jeden měřený úsek dále zpomalila porucha brzd na předním kole jeho vozu.
Problémy měl i Kopecký, u jehož Corolly přestal fungovat zadní diferenciál. Na přetrvávající těžkosti s elektronikou si stále stěžoval Tomáš Vojtěch. Zmíněné problémy se mechanikům jejich týmů podařilo vyřešit v servisní zóně před třemi závěrečnými rychlostními zkouškami letošní „Valašky“.
Do souboje o třetí místo už bohužel nemohl příliš promlouvat Slovák Cserhalmi, který, podobně jako Triner, nezvládl jednu z pasáží druhé poloviny osmého měřeného úseku. Zatímco Trinerův vůz vyvázl z kolizní situace bez šrámů, zadní část Cserhalmiho Octávie nesla stopy havárie až do cíle soutěže.
Podle slov jezdce byla prvotní příčinou jeho problémů porucha funkce jednoho z diferenciálů vozu. Posádka Cserhalmi – Bodnár tak vypadla z první desítky a její ztrátu ještě prohloubila penalizace udělená za pozdní příjezd do časové kontroly na výjezdu ze servisní zóny před RZ 10.