RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Závody»Před 10. lety: Rallysprint Kopná 2002
    Závody

    Před 10. lety: Rallysprint Kopná 2002

    Redakce RL.CZBy Redakce RL.CZ6.5.2012Updated:5.4.2018Žádné komentáře8 Mins Read

    Pořádné drama nabídl divákům jubilejní desátý ročník Rallysprintu Kopná 2002. V průběžném vedení pátého dílu mistrovství republiky sprintrally se vystřídaly tři posádky. Triumf oslavila dvojice, od níž se to čekalo nejméně – Jan Kopecký s Filipem Schovánkem ve voze Toyota Corolla WRC. Dvacetiletý vítěz navázal na svůj loňský úspěch, kdy v okolí Slušovic vybojoval prvenství mezi „dvoukolkami.“


    Rallysprint na pětníku

    Ročník 2002 charakterizovalo několik pozitivních změn. Zejména volba trati. Populární Kopnou se totiž podařilo postavit doslova „na pětníku“. Nejvzdálenější bod závodu neležel od centra soutěže dále než deset kilometrů. Servisní zóna se přesunula do areálu dostihové dráhy ve Slušovicích. Velké plus zasloužil časový harmonogram.

    Slovo sprint k této soutěži doslova přirostlo, neboť za necelých pět hodin bylo po závodě. Rychlý průběh mohla narušit pouze vážnější nehoda. K ní bohužel došlo, naštěstí bez tragické koncovky. Rychlá reakce pořadatelů z Podkopné Lhoty však nedovolila narušit jinak hladký průběh závodu. Trať soutěže se skládala z 8 RZ (62 km) na čtyřech úsecích v celkové délce 126,75 km.

    „Tento sprint pokládám za jeden z nejnáročnějších v celém seriálu. Rychlostní zkoušky jsou těžké a hlavně nejsou tak stereotypní jako v Čechách. Jede se ze zatáčky do zatáčky, není tady místo pro odpočinek, a to se mi líbí,“ charakterizoval trať ještě před startem Milan Chvojka.

    WRC a Lancer sk. A

    Mezi hlavní favority patřili jezdci s vozy WRC. Těch se ve Slušovicích sešlo pět! Z pravidelně startujících chyběl pouze Hrdinka. Loňské vítězství obhajoval študlovský Stanislav Chovanec. Doma má vystavených pět zlatých pohárů z Kopné, ovšem čtyři z nich vybojoval ještě za éry volného podniku. Vydřené bylo pouze loňské prvenství, kdy o svém triumfu rozhodl v poslední RZ.

    Se stejným vozem jako Chovanec, tedy se Škodou Octavií WRC startoval i Karel Trněný. Ten zatím vychytává dětské nemoci a při závodech se spíše trápí, než by měl radost z krásného svezení.

    Ve Slušovicích nemohli chybět bratři Vojtěchové. Tomáš Vojtěch poznal ve Slušovicích chuť vítězného šampaňského před dvěma roky, kdy se Kopná jela poprvé jako „ostrý“ závod. Na jeho souboj s Chovancem byla soustředěna největší pozornost.

    Štěpán zvítězil v Pačejově a na tento úspěch chtěl navázat i na Zlínsku. V loňském roce se zde ukázal ve velmi dobrém světle, až v posledních kilometrech podlehl Chovancovi. Na technické přejímce byl však ve svých progózách velice opatrný:

    „V každém případě bude rozhodovat znalost trati. Pravděpodobně mezi sebou svedou boj o prvenství Chovanec s Gargulákem, my však svá místa v popředí nemíníme vyklidit.“ Štěpán Vojtěch

    Poslední vůz specifikace WRC přivezl Jan Kopecký, který využil Kopnou k důkladnému poznání Toyoty Corolly, typu Lexus před startem v Rallye Deutschland. K pětici hlavních favoritů je potřeba přidat domácího Michala Garguláka s Mitsubishi Lancer sk. A.

    Favorité sk. N a dvoukolek

    Tipovat favorita ve skupině N nebylo složité, neboť mezi startujícími byl i Miroslav Jandík. Využil domácího prostředí k dalšímu testování pneumatik. Hledat předpokládaného vítěze mezi „dvoukolkami“ bylo složitější. Jindru Štolfu provází technické problémy, stejně se trápí i kroměřížský Petr Zedník.

    Černým koněm mohl být Jaroslav Vančík. Vedle něj na horké sedadlo spolujezdce usedl „dvorní mitfára“ Kresty Jan Tománek. Chvíle volna v nabitém časovém pracovním programu využil k návštěvě trati i dvojnásobný mistr republiky a člen továrního týmu Škoda Motorsport Roman Kresta. Kopná se jede přímo před vrátky jeho rodného domu.


    Ve Slušovicích odstartováno!

    V době, kdy hodiny na slušovickém kostele odbíjely devátou, opustil vůz s Štolfou za volantem a číslem 1 na dveřích startovní rampu. Hned první zkouška mnohé naznačila. Nejrychlejší byl Štěpán Vojtěch. Jeho bratr Tomáš začal zostra, ale pořádně.

    „Krátce po startu jsme museli couvat, neboť jsme vylítli za mlíko. I potom jsme jeli na samé hraně, což se nám ne vždy dobře dařilo,“ řekl spolujezdec Tomáše Štěpán Palivec.

    Na čele se seřadili jezdci s WRC v pořadí Š.Vojtěch, Chovanec, Kopecký, T.Vojtěch, Gargulák a Trněný. Velkým překvapením byl výkon Kouřila. Na prvním měřeném úseku mu patřil sedmý čas, za sebou nechal mnohem silnější vozy. O tom, že nešlo o náhodu, přesvědčil na dalších zkouškách. Právem mu proto patřilo vedení mezi „dvoukolkami“. Po druhém testu se posunul dokonce o příčku výše. Pomohla mu chyba „Brouka“.

    „Na dvojce jsme měli zásadní problém, který nás odsunul tak daleko, že jsme byli vyřazeni z bojů o prvenství. Přejeli jsme hrb, který nadzvedl přední kola a my se na chvíli ocitli mimo trať. Navíc před cílem RZ jsem v rychlé pasáži zavadil o ohradu a poškodil pravou přední část vozu, což nás stálo další vteřinky,“ popsal Štěpán Vojtěch, který se kvůli 70. času propadl až na 25. místo.

    Místo v elitní desítce ztratil také domácí Michal Gargulák.

    „Zhruba 100 metrů po startu RZ1 nám praskl pásek na hadici od turba a celou zkoušku jsme jeli bez tlaku. Do další časové kontroly jsme stihli závadu odstranit, ale pozdní příjezd pro nás znamenal penalizaci 20 sekund,“ vysvětlil Gargulák, který klesl na jedenáctou příčku.

    Do popředí se dral Pavel Ševčík z blízkých Želechovic s Nissanem Pulsar, který se specializuje na Kopnou.

    Zatímco Štěpán Vojtěch na dalších testech mohutně stahoval ztrátu, Tomáš na trojce chyboval. Motor Toyoty zhasl a než se jej podařilo znovu nastartovat, uběhlo mnoho vteřin. V polovině soutěže proto vedl nenápadně, ale čistě a rychle jedoucí Kopecký. Před druhým Chovancem měl náskok 7,2 sekundy. Obhájce prvenství zdržely dvě chyby.

    „Udělal jsem je na RZ 3 a 4. Na trojce jsem si trošičku pokazil geometrii na zadním pravém kole, a to možná byla i příčina další chyby, která přišla na RZ4. Na křižovatce jsem nestačil odbočit doleva a musel jsem se otáčet až za páskou,“ popsal své trable Chovanec.

    Třetí byl s větším odstupem kvůli penalizaci Gargulák, bramborová příčka patřila Chvojkovi. Za pátým Ševčíkem je první „dvoukolka“ vedená Štolfou. Následuje Štěpán Vojtěch, Kouřil je osmý. Z prvního místa mezi vozy s jednou měřenou nápravou ho odsunula chyba na RZ3. Zbývající místa v Top Ten obsadili jezdci na Fordech.

    Antonín Berger již definitivně přešel z problémového Subaru na spolehlivý ex-Chovancův Escort. Desítku nejrychlejších uzavíral Tošovský. Skupinu N vedl Jiří Plšek, těsně za ním byli Jandík s Poulíkem. Propadl se i Trněný.

    „Na RZ3 se nám začal ztrácet olej v diferenciálech, později v nich chyběl tlak a mezinápravový diferenciál přestal fungovat. To znamená, že auto je neovladatelné a v momentě, kdy se akceleruje nebo brzdí, ztrácí se efekt z diferenciálů. Auto si potom dělá doslova a do písmene, co chce. Takže jsme na vložkách couvali, několikrát nám to chcíplo.“ Karel Trněný

    Havárie Tomáše Vojtěcha

    Druhá „runda“ zkoušek nezačala nejlépe. Hned na první, tedy na RZ5, havarovala posádka Tomáš Vojtěch – Štěpán Palivec.

    „Najeli jsme špatně na lehký horizont a již jsme se začali koulet,“ stručně prohodil pilot. Auto začalo po chvíli hořet, ale požár se podařilo včas uhasit. Vůz byl zcela zdemolován. Hlavní však je, že posádka zůstala nezraněna. Rychlostní zkouška byla přerušena, všechny posádky dostaly shodný čas.

    Na další zkoušce odstoupil Štolfa i Kouřil, oba zradila poloosa. Vedení ve „dvoukolkách“ přebral Vančík. Do popředí výsledkové listiny se dere také Jandík. Chovanec ještě stahuje ztrátu, ale poslední dvě zkoušky vyhrál Kopecký a vedení si bez problémů udržel.

    Šok v cíli – Kopecký vítězem!

    Cílovou rampou projela jako první posádka Matador Pneu Sport Kopecký – Schovánek. Ze svého prvního triumfu v kariéře pochopitelně měli velkou radost.

    „Jsme velmi spokojeni a rádi, že nám to vyšlo. Potěšitelné je, že jsme si pořádně vyzkoušeli auto,“ konstatoval v cíli Jan Kopecký.


    Na druhém místě s odstupem 15 sekund je následovali Chovanec s Holaněm

    „Dneska v podstatě nemáme na to, abychom závodili, musíme počítat body. Jakákoliv nepříjemnost by nám mohla překazit další starty, proto jsme se v závěru nesoustředili na útok a jeli jsme si ve svém tempu. Já už se dneska ani nepočítám mezi závodníky. Jsem takový hobbista a snažím se tak trochu prohánět ty mladé, aby jim sláva nevlezla příliš do hlavy.“ Stanislav Chovanec

    Poslední místo na stupních vítězů obsadili damácí Gargulák s Malčíkem, zklamaný Štěpán Vojtěch dojel na čtvrtém místě.

    „Druhou polovinu zkoušek jsme jeli tak, abychom neudělali nějaký problém a dovezli auto do cíle. Zásadní vliv na nás měla bráchova nehoda.“ Štěpán Vojtěch

    Za vozy WRC dojel na senzačním pátém místě Ševčík který bojoval do poslední zkoušky s Chvojkou. Ten ztratil 11 sekund. Přestože šlo o sprint, navigovala ho místo nemocné dcery Zuzany netypicky manželka Hana. Sedmé místo v cíli a zároveň první ve skupině N patřilo Jandíkovi. S odstupem necelých pěti sekund za ním byl na devátě příčce klasifikován Plšek. Devátý dojel Berger, elitní desítku uzavíral třetí muž skupiny N Poulík.

    Za zmínku stojí start dvou jezdců dnešní české špičky. S vozem Mitsubishi Lancer Evo VI absolvoval Kopnou Martin Prokop. Jihlavský jezdec a v současnosti účastník seriálu WRC, kde startuje s vozem s Ford Fiesta RS WRC, zajel před deseti lety ve Slušovicích 16. místo v absolutní klasifikaci (5. ve skupině N).

    Jako 28. absolutně přivezl na cílovou rampu Hondu Civic Type-R domácí pilot Antonín Tlusťák (3. ve skupině N3)

    Výsledky X. Rallyspint Kopná 2002

    1. Kopecký – Schovánek, Toyota Corolla WRC, 35:05,2
    2. Chovanec – Holaň, Škoda Octavia WRC, + 15,0
    3. Gargulák – Malčík, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 55,4
    4. Vojtěch Š. – Ernst, Toyota Corolla WRC, + 1:05,1
    5. Ševčík – Vajdák, Nissan Pulsar GTi-R, + 1:25,7
    6. Chvojka – Chvojková, Ford Escort RS Cosworth, + 1:36,7
    7. Jandík – Chrástecký, Mitsubishi Lancer Evo VII, + 1:55,7 (1. sk N)
    8. Plšek – Marušák, Mitsubishi Carisma GT Evo VI, + 2:06,8 (2. sk N)
    9. Berger – Novotný, Ford Escort RS Cosworth, + 2:10,1
    10. Poulík – Novák, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2:13,5 (3. sk N)
    …
    16. Prokop – Hradil, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2:46,6 (5. sk N)


    Galerie Rallysprint Kopná 2002 od Petra Frýby

    Česko historie soutěží Jan Kopecký Jaroslav Vančík Michal Gargulák Rallysprint Kopná Staňa Chovanec technika WRC závody
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Redakce RL.CZ

    Related Posts

    IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    Rally Vyškov 2022

    Barum Czech Rally Zlín 2022

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.