Pořádné drama nabídl divákům jubilejní desátý ročník Rallysprintu Kopná 2002. V průběžném vedení pátého dílu mistrovství republiky sprintrally se vystřídaly tři posádky. Triumf oslavila dvojice, od níž se to čekalo nejméně – Jan Kopecký s Filipem Schovánkem ve voze Toyota Corolla WRC. Dvacetiletý vítěz navázal na svůj loňský úspěch, kdy v okolí Slušovic vybojoval prvenství mezi „dvoukolkami.“
Rallysprint na pětníku
Ročník 2002 charakterizovalo několik pozitivních změn. Zejména volba trati. Populární Kopnou se totiž podařilo postavit doslova „na pětníku“. Nejvzdálenější bod závodu neležel od centra soutěže dále než deset kilometrů. Servisní zóna se přesunula do areálu dostihové dráhy ve Slušovicích. Velké plus zasloužil časový harmonogram.
Slovo sprint k této soutěži doslova přirostlo, neboť za necelých pět hodin bylo po závodě. Rychlý průběh mohla narušit pouze vážnější nehoda. K ní bohužel došlo, naštěstí bez tragické koncovky. Rychlá reakce pořadatelů z Podkopné Lhoty však nedovolila narušit jinak hladký průběh závodu. Trať soutěže se skládala z 8 RZ (62 km) na čtyřech úsecích v celkové délce 126,75 km.
„Tento sprint pokládám za jeden z nejnáročnějších v celém seriálu. Rychlostní zkoušky jsou těžké a hlavně nejsou tak stereotypní jako v Čechách. Jede se ze zatáčky do zatáčky, není tady místo pro odpočinek, a to se mi líbí,“ charakterizoval trať ještě před startem Milan Chvojka.
WRC a Lancer sk. A
Mezi hlavní favority patřili jezdci s vozy WRC. Těch se ve Slušovicích sešlo pět! Z pravidelně startujících chyběl pouze Hrdinka. Loňské vítězství obhajoval študlovský Stanislav Chovanec. Doma má vystavených pět zlatých pohárů z Kopné, ovšem čtyři z nich vybojoval ještě za éry volného podniku. Vydřené bylo pouze loňské prvenství, kdy o svém triumfu rozhodl v poslední RZ.
Se stejným vozem jako Chovanec, tedy se Škodou Octavií WRC startoval i Karel Trněný. Ten zatím vychytává dětské nemoci a při závodech se spíše trápí, než by měl radost z krásného svezení.
Ve Slušovicích nemohli chybět bratři Vojtěchové. Tomáš Vojtěch poznal ve Slušovicích chuť vítězného šampaňského před dvěma roky, kdy se Kopná jela poprvé jako „ostrý“ závod. Na jeho souboj s Chovancem byla soustředěna největší pozornost.
Štěpán zvítězil v Pačejově a na tento úspěch chtěl navázat i na Zlínsku. V loňském roce se zde ukázal ve velmi dobrém světle, až v posledních kilometrech podlehl Chovancovi. Na technické přejímce byl však ve svých progózách velice opatrný:
„V každém případě bude rozhodovat znalost trati. Pravděpodobně mezi sebou svedou boj o prvenství Chovanec s Gargulákem, my však svá místa v popředí nemíníme vyklidit.“ Štěpán Vojtěch
Poslední vůz specifikace WRC přivezl Jan Kopecký, který využil Kopnou k důkladnému poznání Toyoty Corolly, typu Lexus před startem v Rallye Deutschland. K pětici hlavních favoritů je potřeba přidat domácího Michala Garguláka s Mitsubishi Lancer sk. A.
Favorité sk. N a dvoukolek
Tipovat favorita ve skupině N nebylo složité, neboť mezi startujícími byl i Miroslav Jandík. Využil domácího prostředí k dalšímu testování pneumatik. Hledat předpokládaného vítěze mezi „dvoukolkami“ bylo složitější. Jindru Štolfu provází technické problémy, stejně se trápí i kroměřížský Petr Zedník.
Černým koněm mohl být Jaroslav Vančík. Vedle něj na horké sedadlo spolujezdce usedl „dvorní mitfára“ Kresty Jan Tománek. Chvíle volna v nabitém časovém pracovním programu využil k návštěvě trati i dvojnásobný mistr republiky a člen továrního týmu Škoda Motorsport Roman Kresta. Kopná se jede přímo před vrátky jeho rodného domu.
Ve Slušovicích odstartováno!
V době, kdy hodiny na slušovickém kostele odbíjely devátou, opustil vůz s Štolfou za volantem a číslem 1 na dveřích startovní rampu. Hned první zkouška mnohé naznačila. Nejrychlejší byl Štěpán Vojtěch. Jeho bratr Tomáš začal zostra, ale pořádně.
„Krátce po startu jsme museli couvat, neboť jsme vylítli za mlíko. I potom jsme jeli na samé hraně, což se nám ne vždy dobře dařilo,“ řekl spolujezdec Tomáše Štěpán Palivec.
Na čele se seřadili jezdci s WRC v pořadí Š.Vojtěch, Chovanec, Kopecký, T.Vojtěch, Gargulák a Trněný. Velkým překvapením byl výkon Kouřila. Na prvním měřeném úseku mu patřil sedmý čas, za sebou nechal mnohem silnější vozy. O tom, že nešlo o náhodu, přesvědčil na dalších zkouškách. Právem mu proto patřilo vedení mezi „dvoukolkami“. Po druhém testu se posunul dokonce o příčku výše. Pomohla mu chyba „Brouka“.
„Na dvojce jsme měli zásadní problém, který nás odsunul tak daleko, že jsme byli vyřazeni z bojů o prvenství. Přejeli jsme hrb, který nadzvedl přední kola a my se na chvíli ocitli mimo trať. Navíc před cílem RZ jsem v rychlé pasáži zavadil o ohradu a poškodil pravou přední část vozu, což nás stálo další vteřinky,“ popsal Štěpán Vojtěch, který se kvůli 70. času propadl až na 25. místo.
Místo v elitní desítce ztratil také domácí Michal Gargulák.
„Zhruba 100 metrů po startu RZ1 nám praskl pásek na hadici od turba a celou zkoušku jsme jeli bez tlaku. Do další časové kontroly jsme stihli závadu odstranit, ale pozdní příjezd pro nás znamenal penalizaci 20 sekund,“ vysvětlil Gargulák, který klesl na jedenáctou příčku.
Do popředí se dral Pavel Ševčík z blízkých Želechovic s Nissanem Pulsar, který se specializuje na Kopnou.
Zatímco Štěpán Vojtěch na dalších testech mohutně stahoval ztrátu, Tomáš na trojce chyboval. Motor Toyoty zhasl a než se jej podařilo znovu nastartovat, uběhlo mnoho vteřin. V polovině soutěže proto vedl nenápadně, ale čistě a rychle jedoucí Kopecký. Před druhým Chovancem měl náskok 7,2 sekundy. Obhájce prvenství zdržely dvě chyby.
„Udělal jsem je na RZ 3 a 4. Na trojce jsem si trošičku pokazil geometrii na zadním pravém kole, a to možná byla i příčina další chyby, která přišla na RZ4. Na křižovatce jsem nestačil odbočit doleva a musel jsem se otáčet až za páskou,“ popsal své trable Chovanec.
Třetí byl s větším odstupem kvůli penalizaci Gargulák, bramborová příčka patřila Chvojkovi. Za pátým Ševčíkem je první „dvoukolka“ vedená Štolfou. Následuje Štěpán Vojtěch, Kouřil je osmý. Z prvního místa mezi vozy s jednou měřenou nápravou ho odsunula chyba na RZ3. Zbývající místa v Top Ten obsadili jezdci na Fordech.
Antonín Berger již definitivně přešel z problémového Subaru na spolehlivý ex-Chovancův Escort. Desítku nejrychlejších uzavíral Tošovský. Skupinu N vedl Jiří Plšek, těsně za ním byli Jandík s Poulíkem. Propadl se i Trněný.
„Na RZ3 se nám začal ztrácet olej v diferenciálech, později v nich chyběl tlak a mezinápravový diferenciál přestal fungovat. To znamená, že auto je neovladatelné a v momentě, kdy se akceleruje nebo brzdí, ztrácí se efekt z diferenciálů. Auto si potom dělá doslova a do písmene, co chce. Takže jsme na vložkách couvali, několikrát nám to chcíplo.“ Karel Trněný
Havárie Tomáše Vojtěcha
Druhá „runda“ zkoušek nezačala nejlépe. Hned na první, tedy na RZ5, havarovala posádka Tomáš Vojtěch – Štěpán Palivec.
„Najeli jsme špatně na lehký horizont a již jsme se začali koulet,“ stručně prohodil pilot. Auto začalo po chvíli hořet, ale požár se podařilo včas uhasit. Vůz byl zcela zdemolován. Hlavní však je, že posádka zůstala nezraněna. Rychlostní zkouška byla přerušena, všechny posádky dostaly shodný čas.
Na další zkoušce odstoupil Štolfa i Kouřil, oba zradila poloosa. Vedení ve „dvoukolkách“ přebral Vančík. Do popředí výsledkové listiny se dere také Jandík. Chovanec ještě stahuje ztrátu, ale poslední dvě zkoušky vyhrál Kopecký a vedení si bez problémů udržel.
Šok v cíli – Kopecký vítězem!
Cílovou rampou projela jako první posádka Matador Pneu Sport Kopecký – Schovánek. Ze svého prvního triumfu v kariéře pochopitelně měli velkou radost.
„Jsme velmi spokojeni a rádi, že nám to vyšlo. Potěšitelné je, že jsme si pořádně vyzkoušeli auto,“ konstatoval v cíli Jan Kopecký.
Na druhém místě s odstupem 15 sekund je následovali Chovanec s Holaněm
„Dneska v podstatě nemáme na to, abychom závodili, musíme počítat body. Jakákoliv nepříjemnost by nám mohla překazit další starty, proto jsme se v závěru nesoustředili na útok a jeli jsme si ve svém tempu. Já už se dneska ani nepočítám mezi závodníky. Jsem takový hobbista a snažím se tak trochu prohánět ty mladé, aby jim sláva nevlezla příliš do hlavy.“ Stanislav Chovanec
Poslední místo na stupních vítězů obsadili damácí Gargulák s Malčíkem, zklamaný Štěpán Vojtěch dojel na čtvrtém místě.
„Druhou polovinu zkoušek jsme jeli tak, abychom neudělali nějaký problém a dovezli auto do cíle. Zásadní vliv na nás měla bráchova nehoda.“ Štěpán Vojtěch
Za vozy WRC dojel na senzačním pátém místě Ševčík který bojoval do poslední zkoušky s Chvojkou. Ten ztratil 11 sekund. Přestože šlo o sprint, navigovala ho místo nemocné dcery Zuzany netypicky manželka Hana. Sedmé místo v cíli a zároveň první ve skupině N patřilo Jandíkovi. S odstupem necelých pěti sekund za ním byl na devátě příčce klasifikován Plšek. Devátý dojel Berger, elitní desítku uzavíral třetí muž skupiny N Poulík.
Za zmínku stojí start dvou jezdců dnešní české špičky. S vozem Mitsubishi Lancer Evo VI absolvoval Kopnou Martin Prokop. Jihlavský jezdec a v současnosti účastník seriálu WRC, kde startuje s vozem s Ford Fiesta RS WRC, zajel před deseti lety ve Slušovicích 16. místo v absolutní klasifikaci (5. ve skupině N).
Jako 28. absolutně přivezl na cílovou rampu Hondu Civic Type-R domácí pilot Antonín Tlusťák (3. ve skupině N3)
Výsledky X. Rallyspint Kopná 2002
1. Kopecký – Schovánek, Toyota Corolla WRC, 35:05,2
2. Chovanec – Holaň, Škoda Octavia WRC, + 15,0
3. Gargulák – Malčík, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 55,4
4. Vojtěch Š. – Ernst, Toyota Corolla WRC, + 1:05,1
5. Ševčík – Vajdák, Nissan Pulsar GTi-R, + 1:25,7
6. Chvojka – Chvojková, Ford Escort RS Cosworth, + 1:36,7
7. Jandík – Chrástecký, Mitsubishi Lancer Evo VII, + 1:55,7 (1. sk N)
8. Plšek – Marušák, Mitsubishi Carisma GT Evo VI, + 2:06,8 (2. sk N)
9. Berger – Novotný, Ford Escort RS Cosworth, + 2:10,1
10. Poulík – Novák, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2:13,5 (3. sk N)
…
16. Prokop – Hradil, Mitsubishi Lancer Evo VI, + 2:46,6 (5. sk N)