Jak ten čas letí! Letošní domácí soutěžáckou sezonu 2016 zahajuje stylově populární Rallye Praha Revival na Václavském náměstí. I když se jedná teprve o šestý ročník, můžeme už směle hovořit o tradiční akci plné legend za volantem i na kolech. České mistry volantu opět doplní celá řada zahraničních hostů v čele s Johnem Hauglandem
Cesta na sever
Letošní edice RPR zamíří do severních Čech. Centrum Revivalu je v Teplicích, kde se v sedmdesátých a osmdesátých letech odehrávala nedílná součást M ČSSR Rallye Teplice. V hotelu Panorama se první účastníci objeví v pátek 8. dubna před 21.hodinou. To už budou mít na tripmasterech hezkých pár kilometrů včetně těch „ostrých“ na show sections.
Když jsem byl na Revivalu naposled, řada diváků stíhala show section v Chuchli i start na Václaváku vlakem! Jde to i letos, protože SS1 v areálu dostihového závodiště startuje v 15:15h (sestupně od startovního čísla 116), zatímco v centru Prahy odmávne startér první vozy až večer před setměním (18:50h).
V záři přídavných halogenových světlometů si 175 přihlášených posádek „střihne“ ještě SS2 na letišti v Panenském Týnci.
V sobotu čekají pestrobarevný peloton historických vozů tři zvláštní úseky. Zatímco rekultivovaná oblast u Radovesic je divákům nepřístupná, fanoušci mají příležitost přihlížet výkonům jezdců na autodromu v Mostě (dvakrát) a na trati známého závodu do vrchu v Bílině (dokonce třikrát). Nedělní program už je volnější, na pořadu dne je pouze zvláštní úsek na plochodrážním stadionu v Chabařovicích a letiště v Panenském Týnci, tentokrát za denního světla. Zpět v Radotíně jsou úspěšní absolventi Revivalu 2016 očekáváni kolem půl druhé odpoledne.
Bývalí tovární jezdci Škody
Prestižní startovní číslo 1veze na dveřích Opelu Kadett GSi i letos Václav Blahna, který se může pochlubit nejbohatší sbírkou mistrovských titulů v rally. Bývalý tovární jezdec týmu Škoda oslavil nedávno 68 narozeniny, ale soutěživý duch ho neopouští. Blahna má na kontě například historicky první vítězství Škody 130 RS na Rallye Škoda 1976 nebo dvě osmá místa na řecké Rally Acropolis. S dvoulitrovým Opelem Kadett GSi závodil v devadesátých letech.
Druhým extovárním jezdcem Škody ve startovní listině je Milan Zapadlo (Skoda Rapid st.č. 14). Také on prožil svá nejúspěšnější léta soutěžní kariéry za volantem legendární „stotřicítky“ a z nejtěžší evropské soutěže MS v Řecku rovněž přivezl body (za devátou příčku). Jeho jezdecká kariéra je kratší a sbírka titulů chudší než ta Blahnova, zato byla mnohem dramatičtější. S prototypem Škody 130 RS skupiny A5 vybojoval mistrovský titul v roce 1977.
K fabrickým jezdcům se řadí také Vladimír Berger (Škoda 130 LR sk. B s číslem 7), bývalý spolujezdec Svatopluka Kvaizara Jiří Kotek (Porsche 911 RS pro Rally Safari Classic) a samozřejmě nezapomenutelný Nor John Haugland (Škoda 130 LR sk. B s číslem 6), který úspěšně reprezentoval mladoboleslavskou značku na světových kolbištích.
Zajímavosti startovní listiny
V početném startovním poli lze nalézt celou řadu dalších zajímavých jmen i vozů. Za zmínku stojí už předjezdci. Hlavní organizátor Eda Patera bude tentokrát osobně dohlížet na průběh soutěže ze spolujezdeckého sedadla skvostného Ferrari 308 GTB. Odlišnou atrakcí bude účast historického kamionu LIAZ, který startoval před 31 lety na pouštním maratonu Rallye Paris – Dakar 1985 s Jiřím Moskalem (pravidelný účastník RPR).
Největší zahraniční hvězdou měl být bývalý tovární jezdec Fiatu Maurizio Verini, ze zdravotních důvodů se však omluvil. Jeho francouzská spolujezdkyně „Biche“, která má na kontě například vítězství v Rallye Monte Carlo 1973 s Andruetem, však na startu chybět nebude.
Fanoušci rally určitě zpozorní u jména Fina Jani Paasonena, který je přihlášen s Opelem Kadett GT/E.
Bývalou ruskou špičku reprezentuje Nikolaj Jelizarov (Lada 1600 Rally), polskou Blažej Krupa (na fotografii, Renault 5 GTE) a Tomasz Ciecierzynki (Fiat 124 S Abarth). Ze Slovenska přijede „Dodo“ Studenič (Škoda 1000 MB). Manželé Vincentovi, kteří loni s Alfou Romeo 2000 GTV vyhráli hodnocení zahraničních legend, letos přezbrojili na Opel Manta GTE. Nechybí ani bývalý tovární jezdec východoněmecké značky Wartburg Jürgen Hellman (BMW 325).