Devítinásobný mistr světa v rally Loeb si svoji první sezonu „bez závazků“ dokonale užívá. Všestranný fenomenální jezdec dal jasně najevo, že titul MS značek pro Citroën zachraňovat nebude. Nebrání se však dalším výjimečným výzvám. Po dosažení senzačního rekordního času na Pikes Peaku uvažuje o pokoření letitého rekordu na legendárním německém okruhu Nürburgring.

Nurburgring logo

Čas snů na Pikes Peaku

Prototyp Peugeot 208 T16 Pikes Peak se zatím do muzea nechystá. 875 koní silný speciál, který se může pochlubit exkluzivním poměrem hmotnost/ výkon 1:1, se nedávno zapsal do historie proslulého amerického závodu do vrchu Pikes Peak. Sébastien Loeb dosáhl na dvacetikilometrové trati se 156 zatáčkami a cílem ve výšce 4301 metrů nad mořem rekordního času 8 minut 13,878 s. To je o více než 1,5 minuty kratší čas než, než dosavadní rekord Rhyse Millena a o 49 s rychlejší než jeho letošní čas s prototypem Hyundai PM580 Genesis.

Stefan Bellof a Porsche 956

Výzva jménem Nürburgring

Hlavní sponzoři Peugeot, Red Bull, Total a Michelin byli s mediální odezvou Loebova výkonu maximálně spokojeni a hledají novou výzvu. Jednou z reálných možností je pokus zdolat Peugeoem 208 T16 PP traťový rekord na legendární Severní smyčce starého okruhu Nürburgring. Jeho držitelem je stále tragicky zesnulý okruhový pilot Stefan Bellof, kterému se při kvalifikaci na závod 1000 km Nürburgring v roce 1983 podařilo s prototypem Porsche 956 zajet čas 6 minut 11,13s (průměr 202 km/h). Porsche 956 skupiny C mělo díky hliníkovému monokoku hmotnost pouhých 800 kg, plochý šestiválcový motor o objemu 2,65 litru s turbokompresorem disponoval výkonem 635 koní.

 

Historie „Zeleného pekla"

Severní smyčka jer považována za nejnáročnější a zároveň i nejnebezpečnější závodní okruh na světě. Měří 20, 810 km má převýšení 300 metrů a obsahuje celou škálu slavných zatáček (například klopený Karussell). Je to zároveň snad jediný závodní okruh na světě, kde vozy skáčou přes horizont (Flugplatz). V době, kdy se na této trati jezdily závody Formule 1, nazval Jackie Stewart Nürburgring zeleným peklem. Do zatáček většinou není vidět a celá trať vede lesem.

Prvním mužem, který dokázal okruh projet rychleji než za 9 minut, byl v roce 1961 Phil Hill na GP Německa s monopostem Ferrari 156 časem 8:55.2 min. Na obávané trati došlo k několika tragickým haváriím. Nejznámější je havárie Nikiho Laudy z roku 1975, který narazil do svodidel a z plamenů vraku Ferrari 312T unikl na poslední chvíli se znetvořenou polovinou tváře. Úřadující mistr světa F1 Lauda byl přitom jediným pilotem, kterému se o rok dříve podařilo zajet okruh pod 7 minut. Na nátlak jezdců byla nebezpečná trať v roce 1977 navždy vyškrtnuta z kalendáře závodů Formule 1.

 

Současnost

Pořadatelé trať několikrát upravili a traťoví komisaři dostali k dispozici záchranné sportovní vozy Porsche 911, aby se dostali na místo havárie co nejrychleji. 20,8 km dlouhý úsek Severní smyčky je stále velmi populární, i když se na této variantě okruhu jezdí prakticky jen vytrvalostní závod 24h Nürburgring. Proslavenou trať využívají k prezentaci svých sportovních modelů renomované automobilky a prestižní motoristické časopisy tady porovnávají jednotlivé modely. Porsche se například v roce 1999 chlubilo, že její vůz 996 GT3 zvládne jeden okruh pod 8 minut. V ve volných dnech se po okruhu může projet i normální smrtelník.

Mapa Zeleného pekla - Nürburgringu

Share.
Leave A Reply