Dvaatřicátý ročník Valašské rally s centrem ve Valašském Meziříčí se konala v rámci Mistrovství ČR historických automobilů, Poháru České republiky v rally a Poháru pořadatele. Vítězství při svém premiérovém startu se Škodou Fabia WRC vybojoval Martin Vlček s Richardem Lasevičem.
Závod
Pátek 5. července
Celková délka rally: 284,00 km
z toho 6 rychlostních zkoušek v délce 70,50 km (24,82%)
Polojasno až zataženo, teplota kolem 20 stupňů, cesty jsou suché, místy lokální přeháňky
MČR HA + Pohár ČR
Valaška 2013 se jela v letošním roce jako součást Mistrovství České republiky v rally historických automobilů a dále se započítala do Poháru České republiky v rally. V republikovém šampionátu historiků vyhrál Jiří Kalista (Subaru Legacy RS), druhý dojel Jiří Navrátil (Ford Sierra RS Cosworth) s odstupem téměř půldruhé minuty. V pohárové klasifkaci sváděla dramatický souboj trojice Miloslav Jirsa (Renault Clio R3), Jiří Kašpar (Škoda Octavia) a Petr Šimurda (Škoda 130 LR). Nakonec se radoval Kašpar, druhý skončil Jirsa se ztrátou 14,2 vteřiny a třetí dojel Šimurda.
Pohár pořadatele
Podle předpokladů se strhl souboj o absolutní prvenství mezi jezdci na vozech specifikace WRC. Začátek měl nejrychlejší Jaromír Tomaštík na subaru, který vedl ještě po třetí rychlostní zkoušce. Při druhém průjezdu erzetou pod hradem Helfštýnem začalo pršet, vsetínský jezdec nabral ztrátu sedmi vteřin a opustil vedoucí příčku. Do čela se probojoval Martin Vlček a třemi nejrychlejšími časy si upevnil premiérovou výhru v absolutní klasifikaci. Jezdec ze severomoravské Skotnice předvedl velmi dobrý výkon a zajel čtyřikrát nejrychlejší čas. Tomaštík v závěru ještě vyfasoval půlminutovou penalizaci za neprojetí retardéru. Přesto uhájil uhájil o pouhých sedm desetin vteřiny druhé místo před Silvestrem Mikuláštíkem, kterého zbrzdil při prvním průjezdu Vesníkem defekt.
Ohlasy v cíli Valašské rally 2013:
Jiří Kalista „Celkově byla soutěž moc pěkná, protože jsme jeli poprvé na suchu. Hrozně nás to bavilo. Auto fungovalo, organizace byla bezchybná. Takhle mají soutěže u nás vypadat.“
Jiří Navrátil „Závod byl parádní, tady na Zlínsku jsou celkově pěkné tratě. Tréninky proběhly dobře, soutěž taky. Od rána jsme se snažili vyvinout maximální tlak, jaký jsme mohli, ale ani dnes to na Jirku Kalistu nestačilo. Na třetí erzetě jsme dali nové gumy. Zkusil jsem to, ale zřejmě jsem to přehnal. Přišly hodiny a další citelná ztráta. Na čtyřce začalo pršet, dali jsme tam dvě média, co jsme vezli vzadu. Mysleli jsme, že budeme mít výhodu, nicméně na Jirku to opět nestačilo. Takže ať jsme dělali, co jsme dělali, na něj jsme ani nesáhli. Na druhou stranu proti zbytku pole jsme měli velký náskok, což považuji za velmi úspěšný závod.“
Jiří Hladík „Měli jsme problémy s autem, konkrétně s elektronikou, takže to bylo na optimalizaci a nic se nezměnilo. Motor pořád vynechával, vyměnila se jednotka a bohužel jsme se stále potýkali s vynecháváním motoru. Naštěstí se nám to nakonec podařilo vše vyřešit. Dalším problémem byla špéra, která je po dvou závodech slabá. Nestihli jsme ji zrepasovat. Nicméně tratě byly pěkné, jen škoda dlouhých přejezdů, protože mi to přišlo hodně roztahané.“
Jiří Kašpar „Na začátku soutěže odstoupil Petr Zedník, který nám dával strašnou oblož, takže to zůstalo mezi mnou, Mílou a Šimurdou. Do čtvrté vložky jsme se tahali o vteřinky a až v těch posledních dvou se to roztahalo a vyvrbilo v náš prospěch. Auto fungovalo, nic jsme nerozbili. Jsme spokojeni.“
Miloslav Jirsa „Soubojově si myslím, že to bylo pěkné. Až teď ke konci přišla voda, kde jsme se trochu báli a maličko se to roztahalo. Ale celá soutěž byla pěkná, jelo se nám dobře. Poslední vložka byla hodně rychlá, takové trochu letiště dolů.“
Petr Šimurda „Musím říct, že oproti minulému roku byla organizace super. I tratě byly pěkné. My jsme rádi, že jsme v cíli, i když jsme malinko zklamaní. Na čtverce se nám podařilo dostat na druhé místo, ale bohužel jsme to v závěru ztratili. Já jsem tam trošku zakufroval, přetočili jsme se. V poslední erzetě, ačkoliv jsme se hodně snažili, už se to stáhnout nepodařilo.“
Martin Vlček „Zase se nám podařilo udělat pokrok v nastavení a myslím, že kdybychom měli k dispozici ještě dvě, tři vložky, tak by bylo auto nastavené tak, aby odpovídalo mému jízdnímu stylu. Řekl bych, že přechod z předokolky do něčeho takového je takřka pokus o sebevraždu. Premiéra je to úspěšná, ale jedná se v podstatě o domácí soutěž, známe to tady a snažili jsme se bojovat. Bylo to nejen o výkonech, ale i hra nervů. A to udržet nervy na uzdě, což se nám povedlo.“
Jaromír Tomaštík „O penalizaci slyším až teď. Výsledky jsem ještě neviděl, ale asi to bude za retardér, který jsme zbourali. Nejdůležitější je, že jsme se pěkně svezli a nakonec to dopadlo podle předpokladů. V průběhu závodu jsme museli neustále kontrolovat auto, protože se neustále hřálo. Počasí nám přálo, svezení to bylo hezké, naprostá spokojenost.“
Silvestr Mikuláštík „Auto až na pár maličkostí fungovalo. Dlouho jsem v něm neseděl, tak jsem si musel trochu zvykat. Moc jsme se za klukama nehnali, spíše jsme jeli pro diváky. Na předposlední vložce jsem měl malou krizovku, byl jsem dlouhý na brzdy a trefil jsem mostek. Navíc jsem měl přehřáté brzdy, takže nefungovala ručka a v jedné zatáčce jsem málem vyzul gumy a trefil svodidla. Rally byla strašně rychlá, já bych tam nasázel rozhodně více retardérů. Ale nevím, možná už stárnu.“
Konečné výsledky Valašské rally 2013
1. | Vlček / Lasevič | Škoda Fabia WRC | 1. tř. 13 | 37:53.3 |
---|---|---|---|---|
2. | Tomaštík / Novák | Subaru Impreza WRC | +55.9 | |
3. | Mikuláštík / Baran | Škoda Octavia WRC | +56.6 | |
4. | Barvík / Dřímal | Mitsubishi Lancer Evo IX | 1. tř. 3 | +1:12.9 |
5. | Kurka / Škubník | Mitsubishi Lancer Evo X R4 | 1. tř. 2 | +1:22.6 |
6. | Pešl / Pešek | Mitsubishi Lancer Evo IX | +1:43.3 | |
7. | Kalista / Skořepa | Subaru Legacy RS | 1. tř. D/4 (MČR HA) | +2:14.8 |
8. | Srb / Osička | Citroën C2 R2 | 1. tř. 6 | +3:40.6 |
9. | Navrátil / Kouřil | Ford Sierra RS Cosworth | +3:42.5 | |
10. | Kašpar / Kabourek | Škoda Octavia | 1. tř. SA/3 (PČR) | +3:47.3 |
Zajímavá odstoupení:
St. č. 7 Petrášek / Král, Opel Ascona B – TZ palivové čerpadlo po RZ 2
St. č. 9 Štolfa / Hawel, Škoda 130 L – TZ alternátor po RZ 2
St. č. 17 Liška / Brožík – Škoda 1000 MB – TZ motor v RZ 1
St. č. 21 Zedník / Fišer, Ford Fiesta Kit Car – TZ motor v RZ 2
St. č. 40 Sopúch / Greschner, Ford Escort RS 2000 – TZ diferenciál před RZ 1
St. č. 54 Lounová / Nesvadba, Renault Clio Sport – TZ převodovka v RZ 6
Historici
Jiří Kalista, Subaru Legacy RS: „Jelo se nám super, auto fungovalo. První erzeta byla krásně přehledná. To bylo super, tam jsme se krásně zorientovali a rozjeli. No a ta druhá, ta byla strašlivě rychlá. Zatím jsme jeli dva velký závody jen na vodě, čemuž odpovídá i nastavení auta, takže to není úplně optimální, ale pořád se učíme. Tohle je vlastně náš první závod na slickách s tímto autem a funguje hezky. Doufám, že nás doveze až do cíle!“
Jiří Navrátil, Ford Sierra RS Cosworth:„Jednička byla krásná, na rozjezd dobrá, přehledná. Na ní jsem si věřil trošku více, ačkoliv Jirka Kalista nám tam ujel maličko víc, než jsem čekal. Dvojka je hodně těžká RZ, taková klasická místní. Je náročná i na rozpis a myslím, že jsme tam jeli o něco opatrněji a zase jsme tam dostali. Z tohoto pohledu by se tedy dalo říct zklamání, ale když to vezmu na druhou stranu, tak před ostatními máme obrovský náskok. Jsem nadšený, že jedeme takto rychle. Takto rychle jsme snad v historicích ještě ani nejeli.“
Jan Krejča, Škoda 130 LR:„Na jedničce jsem měl blbě brzdy, nebrzdilo to… No a na dvojce dobré, akorát na naše auto jsou ty tratě hodně rychlé. Ale jinak pěkné závody, zatím vše funguje.“
Pohár ČR
Jiří Kašpar, Škoda Octavia: „Rozjížděli jsme se, takže žádné bláznění. Ale snažili jsme se, protože v poháru je to teď hodně těžká konkurence. Taháme se tam o vteřiny se Šimurďákem a s Mirkem Jirsou, takže jsme se na to nevykašlali a ty dvě úvodní vložky jsme přečkali. Rozjeli jsme se, rozehřáli a uvidíme.“
Petr Šimurda, Škoda 130 LR:„Jelo se super, auto funguje. Akorát na začátku jsme trošku nestíhali časovku, takže jsme nezkontrolovali gumy a maličko mi to utíkalo na té první rychlostní zkoušce, ale dobré. Děláme, co můžeme.“
Miloslav Jirsa, Renault Clio R3:„Teď to bylo super. Bohužel odstoupil Zedník, takže teďka jsme tam tři a jsme naskládaní ve vteřinách. Ty další dvě vložky budou zajímavé a bude se lámat chleba.“
WRC
Jaromír Tomaštík, Subaru Impreza WRC: „Bylo to rychlé, což jsem čekal. Máme šotolinovou převodovku, což znamená malou maximálku, což byl trošku handicap. No a hlavně máme 120 stupňů na vodě, takže chvílemi sledujeme spíš auto, než trať před námi. Je to škoda, protože je konečně sucho. Ale jinak v pohodě, my jsme se přišli především bavit než závodit. Takže ideální průběh.“
Martin Vlček, Škoda Fabia WRC: „Samozřejmě ty návyky z předokolky jsou úplně jiné. Takže i to auto musíme trošku přizpůsobit mým návykům, což se nám celkem daří. Co se týče mezinápravových diferáků a zadního aktivního i předního, tak ještě podvozek a snad už to bude dobré.“
Technická přejímka
Místo: prostor servisu Autocentrum Lukáš Valašské Meziříčí
Datum: Čtvrtek 4. 7. 2013
Čas: od 18:00 hodin do 22:00 hodin
Info před startem
Do dvaatřicátého ročníku Valašské rally 2013 se přihlásilo celkem 65 posádek z České republiky a ze Slovenska. Populární valaška se pojede v letošním roce jako součást Mistrovství České republiky v rally historických automobilů, dále se započítává do Poháru České republiky v rally. Mezi startujícími se objeví také hokejový mistr světa z roku 2001 a současný hráč týmu zámořské NHL Florida Panthers Filip Kuba, kterého bude v soutěžní Hondě Civic VTi zlínské stáje Sparrow racing navigovat Jan Jurčík.
Celkem přihlášeno: 65 posádek
Počet států: 2 (Česká republika – 65, Slovensko – 1, spolujezdec u startovního čísla 4)
Mistrovství ČR v rally historických automobilů 2013: 13 vozů
Pohár České republiky v rally 2013: 33 vozů
Pohár pořadatele: 19 vozů
Netradičně v pátek
Dvaatřicátý ročník valašky proběhne vzhledem k prodlouženému svátečnímu víkendu nezvykle ve dnech čtvrtek a pátek. Populární valaška se pojede v letošním roce jako součást Mistrovství České republiky v rally historických automobilů, dále se posádkám budou body počítat do Poháru České republiky. AutoMotoKlub Rallye Sport – Vsetín vypsal Pohár pořadatele, kde se objeví v rámci volného podniku pro soudobé automobily rovněž vozy specifikace WRC nebo kategorie Super 2000.
Úvodní den jsou na programu seznamovací jízdy a uskuteční se rovněž administrativní a technická přejímka. Samotná rally se pojede v pátek 5. července, první vůz sjede se startovní rampy umístěné tradičně na Masarykově náměstí ve Valašském Meziříčí v 9 hodin, cíl soutěže je naplánován na stejném místě v 17.15 hodin. Letošní ročník budou provázet zpřísněná bezpečnostní opatření. Bezpečnost soutěžních posádek a diváků je hlavním cílem pořadatelského sboru pod vedením Miroslava Hošáka ke zdárnému průběhu samotné soutěže.
„Letošní ročník Valašské rally jedeme na začátku prázdnin. Vzhledem k tomu, že náš podnik nebyl zařazen do republikového šampionátu současných vozů, rozhodli jsme se vypsat tzv. Pohár pořadatele, kde mohou startovat například i vozy specifikace WRC. Již více než dva měsíce před startem soutěže se na nás dotazují jednotlivé týmy, zda mohou startovat na valašce s „weercéčkem“ nebo „dvoutisícovkou.“
Valašská rally zároveň může sloužit jako vítaný test před Bohemia rally nebo rallysprintovými soutěžemi, které se konají během letních měsíců. Nabídneme náročné rychlostní zkoušky na třech úsecích v celkové délce sedmdesáti kilometrů.“ Miroslav Hošák, ředitel Valašské rally.
Bezpečnost při Valašské rally 2013Bezpečnost diváků je na prvním místě i v hierarchii úkolů pořadatele XXXII. ročníku Valašské rally, AutoMotoKlubu Rallye Sport – Vsetín. Vše potřebné, související s bezpečností, zahrnují z toho obecného hlediska do Bezpečnostního plánu rally.
Konkrétní opatření, vztahující se také k divákům, pak zapracovávají do takzvaných Organizačních a provozních řádů rychlostních zkoušek. Oba dokumenty má pořadatel legendární Valašky připraveny a zaslal je k posouzení Svazu rally.I z tohoto pohledu organizátor Valašky přivítal nabídku Svazu rally, aby stejně, jako v případě ostatních automobilových soutěží organizovaných v letošním roce v České republice, byla za přítomnosti bezpečnostního delegáta ASN Bc. Václava Filipa posouzena opatření, která jsou ve smyslu k bezpečnosti diváků připravována. Inspekční návštěva proběhla v sobotu 1. června.
„Spolu s ním a vedoucími rychlostních zkoušek jsme jednotlivé trasy testů projeli a přímo na místě jsme navržená opatření posuzovali. Zaměřovali jsme se nejenom na vhodnost a bezpečnost vybraných diváckých míst, ale také na zpomalovací retardéry a další organizačně technická opatření, která by měla rozhodující měrou přispět k bezproblémovému průběhu soutěžních jízd.
Velkým pomocníkem nám v našem snažení byl, a je, i již vzpomínaný bezpečnostní manuál. Ale taky rady a doporučení, které nám bezpečnostní delegát ASN nabídl a poskytl.“ Alexandr Póč, činovník pro bezpečnost