Do distribuce míří třetí letošní číslo magazínu RALLY, ve kterém mimo jiné vyzpovídal Zdeněk Weiser bývalého úspěšného soutěžáka Miroslava Caise. Zlínský jezdec užívá „soutěžáckého“ důchodu a naplno se věnuje rozvoji talentu osmnáctiletého syna Erika.

Při vzpomínkách na úspěšnou kariéru samozřejmě došlo na krize a havárie. Na jednu z nejtěžích v kariéře vzpomíná Miroslav Cais v rozhovoru takto:

Druhou velkou havárii jsem měl s Lancerem Evo 7 na Valašské rally 2005, kde jsme se tahali o třetí místo. Ve sjezdu z Cábu u Vsetína, se nám ve vysoké rychlosti spakovalo auto a třikrát jsme se otočili kolem osy. Cesta je tam dost široká, tak jsme si říkali, jenom ať skončíme dole ve svodidlech. Trvalo to strašně dlouho, až jsme nakonec zadkem vozu nacouvali do obrovského stromu. Strom pronikl dovnitř auta a ocitl se mezi mnou a Pavlem. Bylo to hrozné. Měli jsme tehdy obrovské štěstí, to nad námi někdo nahoře stál…

Shodou okolností jsem byl v roce 2005 poblíž místa havárie a pořídil několik snímků. Napadlo mě zalistovat v archivu magazínu RALLY a připomenout si jeden z nejdramatičtějších ročníků valašské soutěže. Neuvěřitelný průběh událostí v kategorii produkčních vozů komentoval tehdy Zdeněk Weiser v krátké glose.

Plechová sobota na Valašské rally 2005

Dramatická bitva ve skupině produkčních vozů se pro mnohé změnila v thriller, ne-li horor. Během jediné hodiny havarovali čtyři přední jezdci, kteří se dají s jedinou výjimkou označit za ostřílené domácí borce.

Dějství první, RZ7, sjezd z Dušné

Mirek Cais, loni třetí muž PV, jede po první etapě ve vteřině s Jandíkem a snaží se odolat náporu Arazima. Vědomě riskuje. Ve vysoké rychlosti se při dobržďování v mírné levé zatáčce jeho lancer na zbytcích posypu utrhl, otočil o 180° a po 200 metrech narazil pravou zadní částí do stromu. Posádce se naštěstí nic nestalo, ale tým musí vynechat obě následující plánované soutěže, aby dal vůz do pořádku.

Dějství druhé, RZ8, Troják

Nedaleko od místa, kde v roce 2004 vylétl do potoka Tomáš Vojtěch. Přes cestu teče voda tajícího sněhu, která není označena v rozpisu. Vedoucí jezdec sériových z čtyřkolek Tibor Cserhalmi na mokru uklouzl, chvíli s vozem zápasil, ale nakonec vylomil kolo a musel vzdát.

Dějství třetí. RZ9, Kelč

Po tříkilometrové „palbě“ naplno jsou před obcí Zámrsky rychlé protahováky. V mírné levé zatáčce přes horizont (cca. 150 km/h) ztratil kontrolu nad svým vozem Mirek Jandík, mistr sk. N v roce 2003. Vylétl ze silnice, trefil statný strom po pravé straně, následovalo několik salt, polámal pár menších trnek a zdemolované mitsubishi zůstalo ležet napříč silnice. Za ním jedoucí Arazim se vraku dokázal jen stěží vyhnout. Na autě je odhadem za půl milionu škody, na prestižní Rally Matador Tatry si Jandík musí auto půjčit.

Dějství čtvrté, tamtéž

Vložka je po Jandíkově havárii zastavena. Vladimír Barvík si uvědomuje, že postoupil na třetí příčku. Nervózně obchází kolem vozu, telefonuje a čeká, až bude moci vyrazit na trať. Na vychladlých pneumatikách havaruje asi 150 metrů za osudným místem.

Vypadalo to jako po bitvě na Moravském poli, domácí naděje byly kompletně zdecimovány. Nejlepším jezdcem nejslavnějšího rallyového regionu v zemi se stal až jedenáctý Silvestr Mikulaštík. Aby toho nebylo málo, HC Hamé je později na hlavu poraženo ve finále hokejové extraligy …

Text: Roman Fluxa, Zdeněk Weiser / foto: Roman Fluxa, archiv RALLY

Sdílet

O autorovi

Zakladatel portálu. Profesí designér. V rallysportu angažován od roku 1997. Majitel agentury INUA vlastnící ochrannou známku RALLYLIFE a provozující stejnojmenný server. Autorsky se podílí na obsahu v rubrikách AUTOMOBILY, OSOBNOSTI. LIFESTYLE a RECENZE. Aktuálně se zaměřuje na historické sportovní vozy. Od roku 1999 člen realizačního týmu magazínu RALLY, kde má na starost grafickou přípravu časopisu.

Komentáře