Fanoušci rally mají příští týden v Rakousku jedinečnou šanci užít si svoji zálibu opravdu dosyta. Ještě před startem netrpělivě očekávané Jänner Rallye mohou shlédnout Planai Classic. Ve startovní listině tradiční alpské soutěže historických vozů nechybí legendární skandinávští jezdci Rauno Aaltonen a Björn Waldegaard.
Méně známý „bratříček“ věhlasné Ennstal Classic startuje ve středu 4. ledna v pravé poledne v Gröbmingu. V 16 hodin následuje noční etapa s 45minutovým servisem ve Schladmingu, která měří 145 km a obsahuje 7 rychlostních zkoušek. Ve čtvrtek po obědě následují další dva měřené úseky, kterými jsou opakované technicky extrémně náročné výjezdy na horu Planai (1894 m/mořem).
Z Freistadtu, centra Jänner Rallye, je to do Schladmingu necelých 200 km. Ptáte se, zda stojí za to vzít si dovolenou o dva dny dříve a zajet si do Štýrska? Posuďte sami. Startovní listina čítá 47 posádek z Rakouska, Německa, Švýcarska, Švédska a Finska.
Na koho se můžeme těšit?
Největším favoritem je mistr světa v rally z roku 1979 Björn Waldegaard. Osmašedesátiletý Švéd má na kontě čerstvé vítězství z Rally Safari Historic. Zatímco loni startoval v Rakousku s Volvem P1800, tentokrát nastoupí spolu se známým spolujezdcem Hansem Sylvanem (ex-Blomqvist) se silným Porsche 911 S r roku 1969. Díky upravenému 2,2 litrovému šestiválci disponuje vůz výkonem 300 koňských sil.
Fin Rauno Aaltonen, který pojede se sériovým Mini Cooperem S, si naopak naděje na přední příčky nedělá. S britským „létajícím knedlíkem“ ovšem dosáhl v šedesátých letech svých nejslavnějších triumfů.
Legendy na startu
Mezi účastníky extrémní zimní historické rally je ještě celá řada známých tváří. Hrabě Ernst Harrach, bývalý rakouský mistr a syn úřadujícího domácího šampiona Beppa Harracha, pojede stejně jako loni s populárním „broukem“ VW 1302 S.
Nechybí ani bývalý mistr Evropy historických automobilů Němec Michael Stoschek. Úspěšný podnikatel, který se snaží vzkřísit legendární Lancii Stratos, tentokrát ze své bohaté sbírky přiveze Porsche 914/6. Jedná se o marketingově nepovedenou spoluprácí VW a Porsche z počátku sedmdesátých let (dvoulitrový plochý vzduchem chlazený šestiválcový motor uložený uprostřed vozu).
Se stejným vozem jede i loňský vítěz Pius Wackerle. Mezi další favority patří manželé Stegemannovi (Alfa Romeo Giulia Sprint, 1963), Karsten Wohlenberg (Mercedes 230SL, 1964) a Werner Fessel (Fiat Abarth 124 Coupé, 1972).
I když ani v rakouských Taurách zatím nepanuje obvyklé zimní počasí, v nadmořské výšce nad 1000 metrů sníh a led určitě chybět nebudou. O to víc je potřeba obdivovat posádky otevřených veteránů. Nejstarším vozem bude tradičně Lea Francis P-Type z roku 1927 se startovním číslem 1, se kterými pojedou Christian a Margot Baierovi.