Sébastien Loeb s Peugeotem 208 T16 Pikes Peak zdolal 20 kilometrů k vrcholu Pikes Peak v čase 8 minut 13,878s. Nejenže tak vyhráli nejvýše položený závod světa, ale především dosáhli nového rekordu závodu.
Závod
Účastnící 91. Pikes Peak International Hill Climb to měli letos těžké. Už s předstihem se dalo tušit, že jakýkoli výkon zůstane ve stínu toho Loebova. I kdyby Francou nedojel…
Zbytek startovního pole však byl doslova vymazán poté, co se závod stal jasnou kořistí Sebastiena Loeba. Jednoduché to všaqk devítinásobný mistr světa v rally neměl. Vyrazit totiž mohl až poté, co odstartovalo všech 83 závodníků na motorkách, kteří se závodu účastnili ve svých kategoriích. Osvobozující start nakonec přišel v 11:30 a Sébastien Loeb se svým Peugeotem 208 T16 Pikes Peak mohl vyrazit.
„Neměli jsme vůbec žádné přesné informace, kdy budeme startovat, a já viděl, jak se kolem vrcholu stahují mraky. Měl jsem docela obavy, protože jsme se báli deště.“ S. L.
Obávaný déšť se opozdil a francouzský šampion tak mohl nebezpečí této unikátní trasy vzdorovat za optimálních adhezních podmínek. Cílem projel Sébastien Loeb se svým speciálem 208 T16 Pikes Peak po téměř dokonalé jízdě. Výsledný čas činil 8 minut 13,878s. Dosažená hodnota překonala o více než minutu a půl dosavadní rekordu Rhyse Millena (9 minut 46,164s). Millen dojel za Loebem druhý v čase 9 m 2,192s, tedy i on překonal svůj rekordní zápis. Je však třeba zmínit fakt, že trať letošního ročníku již postrádala šotolinový úsek a byla až do cíle kompletně vyasfaltována. I tak dokázal Loeb „naložit“ Millenovi 49s…
„Myslel jsem si, že bych mohl zajet čas tak 8’20, možná 8’15, ale toto překonalo moje představy. Na startu jsem cítil opravdu velký tlak, protože tento závod je vrcholem osmiměsíční práce celého týmu Peugeot Sport i jeho partnerů Red Bull, Total a Michelin. Váhal jsem, jestli do toho jít naplno nebo zajet čas na jistotu, ale jakmile jsem vyrazil, nemohl jsem jet jinak než na hranici možností vozu.“ S. L.
Jen pár minut po příjezdu 208 T16 Pikes Peak do cíle se na vrcholu spustil déšť, který vystřídaly kroupy a místy dokonce sněžení. Originální způsob, jak oslavit historický úspěch, další v řadě těch, které si Peugeot z Colorada již odvezl – v roce 1988 zásluhou Ariho Vatanena a v roce 1989 díky Robbymu Unserovi, který byl s francouzským týmem přítomen i letos.
Elektromobily
Mezi speciály s elektrickým pohonem splnil svou misi Nobuhiro „Monster“ Tajima. Otřílený matador a držitel několika předchozích rekordů na PPIHC tuto třídu vyhrál v čase 9:46.530. Druhé místo obsadil bývalý tovární jezdec Mitsubishi Hiroshi Masuoka se speciálem MiEV Evolution II (10:21.866). Bronz vybojoval Masuokův týmový kolega Greg Tracy (10:23.649).
Absolutní TOP10 pořadí PPIHC 2013:
1. Sebastien Loeb 8:13.878 (kat. Unlimited)
2. Rhys Millen 9:02.192 (Unlimited)
3. Jean-Philippe Dayraut 9:42.740 (Unlimited)
4. Paul Dallenbach 9:46.001 (Time Attack)
5. Nobuhiro Tajima 9:46.530 (Electric)
6. Mark Rennison 9:46.634 (Unlimited)
7. David Donner 9:53.581 ( Time Attack)
8. Spencer Steele 9:57.513 (Unlimited)
9. Carlin Dunne 10:00.694 (Exhibition Powersports)
10. Jeff Zwart 10:13.856 (Time Attack)
Kvalifikace
Loeb na úvod potvrdil své kvality
Sébastien Loeb s vozem 208 T16 Pikes Peak konečně vyrazil na spodní část trati v rámci kvalifikačních jízd, které určují pořadí na nedělním startu.
Při jednom ze dvou pokusů dosáhl francouzský šampión čas 3:26:153, což byl nejlepší výsledek těchto kvalifikačních jízd. O 17 vteřin porazil nejrychlejšího soupeře, Francouze Romaina Dumase. Tento rozdíl je však nutné brát s rezervou: někteří závodníci kategorie Unlimited se na rozdíl od týmu Peugeot Sport teprve začínají s tratí sžívat, v čemž budou mít možnost pokračovat ještě další dva dny. Sébastien byl s jízdami spokojený:
„Mám z toho lepší pocit než včera, protože trať je o něco čistší. Zabojoval jsem a přiblížil jsem se k vlastním limitům. Autu stále důvěřuji.“ S. L.
Šéf projektu Pikes Peak v rámci týmu Peugeot Sport Jean-Christophe zdůraznil, že tato první pozice je důležitá zejména ze strategického hlediska:
„Ten, kdo z kvalifikačních jízd vyjde jako nejrychlejší, vyrazí jako první z kategorie Unlimited v den závodu na trať, což považujeme za výhodu, protože počasí je většinou příznivější ráno a pak má tendenci se trochu zhoršovat. Čím dřív člověk v neděli závod absolvuje, tím lepší by měl mít podmínky.“
Čas předpokládaného startu Sébastiena Loeba s vozem 208 T16 Pikes Peak bude znám až v pátek v 17:00 (tzn. v noci z pátku na sobotu středoevropského času). Ve čtvrtek a v pátek si budou závodníci moci během dalších testovacích jízd vyzkoušet dvakrát horní část trati.
Info před startem
150 závodníků přihlášených do závodu bude mít od středu do pátku možnost vyzkoušet si jednotlivé části trati během časně ranních testů. Ve středu se bude ve spodní části trati konat kvalifikační jízda pro 13 účastníků kategorie Unlimited, na základě které bude určeno pořadí na startu.
Přímý přenos lze sledovat na redbull.tv, nedělní závod odstartuje přibližně v 8:00 (tj. cca v 16:00 v ČR), jako první proběhne závod motocyklů. Kategorie Unlimited se dostane na řadu později a pořadí na startu bude zveřejněno v pátek.
Program:
– 25. června: oficiální testovací jízdy (5:30-8:30 místního času)
– 26. června: kvalifikační jízdy pro kategorii Unlimited (5:30-9:00 místního času)
– 27. června: volné jízdy (5:30-9:00), Den pro novináře v Muzeu PP (14:00-16:00)
– 28. června: volné jízdy (5:30-9:00), Fan Fest (17:00-22:00 místního času)
– 30. června: 91. Pikes Peak International Hill Climb (očekávaný čas kategorie Unlimited: 11:00-13:00, tj. 19:00 ČR)
Sébastien Loeb a Peugeot 208 T16 Pikes Peak ve startovních blocích
Už je to oficiálně potvrzeno: start Sébastiena Loeba a týmu Peugeot Sport byl dnes v Colorado Springs schválen. Peugeot 208 T16 Pikes Peak o výkonu 875 koní úspěšně prošel etapou technických kontrol, což mu zajistilo účasti v 91. ročníku „Závodu do oblak“, který se koná v neděli 30. června. Vzhledem k tomu, že u kategorie Unlimited jsou technické předpisy velmi volné (jak již název kategorie napovídá), týkaly se technické kontroly především toho, zda vůz a výbava pilota splňují bezpečnostní normy.
Sébastien je sice nejúspěšnější závodník v rallye, ale to mu nedává volnou vstupenku na Pikes Peak. Francouzský šampión se musel rovněž zúčastnit brífinku pro začátečníky, což je etapa, která je povinná pro všechny, kdo se závodu účastní poprvé.
Sébastien Loeb „Už je cítit ve vzduchu atmosféru závodu. Pikes Peak je pro mě zcela nová zkušenost a i když mám za sebou testovací jízdy, nevím, co můžu od závodu očekávat. Je to jen jeden výstup nahoru a žádná druhá šance neexistuje. Auto bylo naštěstí až dosud prostě fantastické!“
Pilot i vůz jsou připraveni přijmout výzvu stát se „Kings of the Peak“, a to přesně 25 let poté, co zde Peugeot pokořil rekord s Ari Vatanenem a bájným modelem 405 T16.
Dnes ráno Sébastien provedl poslední vylaďování vozu na okruhu v Colorado Springs, kde měl tým Peugeot Sport svou základnu během celé přípravy na závod. Mechanici na základě testů prováděných minulý týden vůz zcela demontovali a zase postavili. Sébastien prověřil fungování všech systémů. Provedená seřízení by se do závodu již neměla měnit.