Francouzská automobilka se lvem ve znaku představila už čtvrtou generaci soutěžních peugeotů, postavených na bázi kompaktních vozů modelové řady 20X. Třicetiletou historii zahájil projekt Peugeotu 205 T16 skupiny B. O 15 let později převzal štafetu model 206 WRC a v současnosti vrcholí kariéra Peugeotu 207 S2000. Model 208 R2, který čeká debut nadcházející víkend na Korsice, je předzvěstí Peugeotu 208 R5T.

Peugeot 205

Populárního kompaktního modelu řady 205 se celkem vyrobilo přes 5 milionů kusů. V široké škále verzí bylo i několik sportovní typů, které se prosadily v rally. Zejména na francouzských a italských soutěžích tvořily většinu startovního pole Peugeoty 205 1,6 GTI a 205 1,9 GTI. Šestnáctistovka disponovala v sérii výkonem 105 koní, silnější verze dostala do vínku 128 koňských sil. Motory byly velmi podobné, lišily se především delším zdvihem.

Devatenáctistovka měla olejový chladič a kotoučové brzdy na všech kolech. Na konci osmdesátých let se na trhu objevil třetí sportovní model Peugeot 205 Rallye, který byl levnější alternativou oběma předchozím vozům. Pod kapotou měl motor 1,1 litru převrtaný na objem 1294 ccm, měl ostrou vačku a dvojité karburátory Weber (výkon 103 k). Auto mělo hmotnost pouhých 800 kg a vyrobilo se ho zhruba 30 000 ks.

S náběhem výroby řady 205 automobilka představila projekt soutěžního speciálu, který se stal nejúspěšnějším vozem legendární skupiny B. Peugeot 205 Turbo 16 měl přeplňovaný motor 1,8 litu o výkonu 350 koní umístěn napříč před zadní nápravou. Pětistupňová převodovka poháněla prostřednictvím mezinápravového diferenciálu všechna čtyři kola.

Evoluce 2 debutovala na Tour de Corse 1985 a získala pověst neporazitelného vozu. Díky přepracované hlavě motoru a novému turbodmychadlu Garrett stoupl výkon na impozantních 450 k. Peugeot v letech 1985 a 1986 dominoval v seriálu MS a získal oba světové tituly jak ve značkách, tak i v hodnocení jezdců (Salonena a Kankkunen).

Peugeot 206

Nástupce „dvěstěpětky“ zanechal v rally také velmi výraznou stopu. Peugeot 206 WRC debutoval přesně na Korsice o 15 let později než jeho předchůdce. Technici chtěli pro automobilové soutěže vyvinout speciál kategorie WRC na bázi většího modelu 306, ale marketingové oddělení prosadilo masověji vyráběný kompaktní model 206.

Aby se vůz splnil požadavek na čtyřmetrovou délku, musela být homologační série 206 GTI opatřena masivnějšími nárazníky. Francouzští inženýři stáli před nelehkým úkolem implantovat pod kapotu podélně umístěný přeplňovaný dvoulitrový motor (výkon 300 koní) a navazující šestistupňovou sekvenční převodovku Xtrac.

Vůz dominoval v seriálu MS v letech 2000 – 2002, kdy vybojoval 24 vítězství, Peugeot si připsal třikrát značkový titul a Fin Marcus Grönholm získal dvakrát jezdecké vavříny.

Ani privátní jezdci rally nepřišli zkrátka. Peugeot Sport připravil verzi 206 Kit Car, která byla později transformována do kategorie Super 1600. Jednalo se o vůz určený prioritně pro juniorský šampionát JWRC. Šestnáctiventilová šestnáctistovka se mohla pochlubit výkonem přes 200 koní, na rozdíl od verze WRC poháněla šestistupňová sekvenční rychlostní skříň Sadev pouze přední kola. U nás s vozem startoval Josef Peták a v rukou jmenovců Vlčků ho můžeme na trati spatřit i letos. Nejrozšířenější verzí „dvěstěšestky“ byly ovšem modely 206 XS (pohárová verze) a 206 RC (dvoulitrový motor o výkonu 180 k).

Peugeot 207

Po nepříliš povedeném projektu Peugeot 307 WRC přenechal Peugeot volné pole ve světovém seriálu sesterské značce Citroën a soustředil se na okruhové závody. Privátní týmy a soukromníci však nepřišli úplně zkrátka. Sportovní oddělení pro ně připravilo klientský program na bázi modelu 207. Peugeot 207 S2000 představil poprvé Gilles Panizzi na Rallye d’Antibes 2006.

Atmosférická dvoulitrová pohonná jednotka se může pochlubit výkonem 280 koní, pohon všech čtyř kol obstarávají dva samosvorné diferenciály. Až do nástupu Škody Fabie S2000 dominovaly „dvěstěsedmičky“ v seriálu IRC. Jedná se o komerčně nejúspěšnější speciál kategorie Super 2000, prodalo se ho už přes 100 kusů. Vůz je průběžně inovován, evoluce 2012 disponuje silnějším motorem a širším rozchodem kol.

Pro méně movité jezdce byla v nabídce opět pohárová verze a model 207 RC. Jedná se o vůz s moderní přeplňovanou šestnáctistovkou a výkonem 180 koní určený pro novou třídu R3T. Tam však od loňského roku kraluje sesterský Citroën DS3 R3T a „lev“ čelí velké výzvě, aby s novým modelem 208 převzal štafetu zpět.

Sdílet

O autorovi

Komentáře