Značka Peugeot dnes k automobilovému sportu neodmyslitelně patří. Málokdo si vzpomene, že dříve se vozy se lvem ve znaku účastnily jen náročných soutěží na černém kontinentu a vznik továrního týmu si vynutila teprve invaze japonských automobilek na africký trh.

Robustní, pohodlné a spolehlivé "taxíky" Peugeot 504 TI / V6 Coupé byly v sedmdesátých letech nejlepší zbraní pro Safari rally.

 

V pravěku rallysportu v padesátých letech byl kompaktní Peugeot 403 s 1,5litrovým motorem vyhledávaným vozem privátních jezdců. Když ho na počátku šedesátých let nahradila velká limuzína 404, situace se změnila. I když měl rozměrný vůz moderní přední nápravu typu McPherson, hřebenové řízení a plně synchronizovanou převodovku, s výkonem 72 koní nebyl na evropských silnicích schopen držet krok s hbitějšími nebo výkonnějšími konkurenty.

Peugeot 504

Jeho teritoriem se stala Afrika, kde domácí jezdci Nick Nowicki a Bert Shankland s Peugeoty 404 čtyřikrát triumfovali na obávané Safari rally. Úspěchy byly dílem místního importéra, firmy Marshalls, který odkoupil přímo z výrobní linky nejpovedenější sériové exempláře a upravil je na africké podmínky. To zahrnovalo ochranné spodní lyžiny, kvalitní německé sportovní tlumiče pérování Bilstein a přídavné palivové nádrže v kufru. Bubnové brzdy zůstaly zachovány, ale byly doplněny účinnějším posilovačem a hydraulikou. Kuriozitou vozu byl šnekový diferenciál, používaný značkou Peugeot už od roku 1913, který měl podobné vlastnosti jako diferenciál s omezenou svorností. "Čtyřistačtyřka" díky tomu dokázala úspěšně projet úseky s pověstným hlubokým mazlavým černým blátem. Při premiéře na Safari rally v roce 1961 vyhrál Nowicki třídu, o rok později obsadil stříbrnou příčku v absolutní klasifikaci a do třetice v Nairobi zvítězil. Tehdy dojelo do cíle jen sedm posádek.

V roce 1966 byl motor (čtyřválec o objemu 1618 ccm, ventilový rozvod OHV) osazen mechanickým vstřikováním paliva Kugelfischer a jeho výkon vzrostl na 100 koní. Bert Shankland dokázal dvakrát za sebou porazit početnou evropskou konkurenci a v roce 1968, kdy silně pršelo a dojelo opět pouhých sedm statečných, dovršil hattrick francouzské značky naturalizovaný Polák Nowicki.

Více se o vývoji těchto pozoruhodných závodních aut dočtete v RALLY magazínu 3/2011

Sdílet

O autorovi

Komentáře