Když Petter Solberg přišel v roce 1997 do banky se žádostí o půjčku 80.000 liber (cca 4 milióny korun), její zaměstnanci mu po chvíli ukázali dveře. Do dvou let norský jezdec seděl v kokpitu továrního focusu, na konci roku 2002 v barvách Subaru poprvé zvítězil v soutěži mistrovství světa a o rok později slavil na britských ostrovech premiérový titul mistra světa.

Sezona 2003 začala pro Solberga havárií na Rally Monte Carlo, ale vítězství na Kypru vrátilo jezdce Subaru zpět do hry o přední příčky. Také na dalších šotolinových soutěžích udivoval svými časy, dokladujícími silné spojení značky Subaru a pneumatik Pirelli na tomto povrchu. Ve Finsku udolal Burnse na posledním testu, v Austrálii na posledních dvou vložkách deklasoval Francouze Loeba.

„Zvolil jsem měkkou směs pneumatik, což se za daných podmínek ukázalo skvělým tahem. Nakonec jsem Loebovi odskočil téměř o půl minuty."

O Korsice toho bylo napsáno hodně. Solbergova havárie v shakedownu vzbudila zaslouženou pozornost, o to více nakonec překvapily konečné výsledky soutěže.

„Průběh Korsické rally od shakedownu až po vlastní soutěž byl velmi zvláštní. V cíli jsem si připadal jak v pohádce. Podobná situace se v mistrovství světa určitě nebude dlouho opakovat a musím přiznat, že za zachování letošních šancí na titul vděčím telegrafnímu sloupu. Zní to divně, ale je to pravda. Tato havárie nebyla žádná sranda a sloup nám možná zachránil i naše životy."

P. Solberg - Mills  Tour de Corse 2003

Poslední podnik roku 2003 se proměnil v Solbergovu exhibici. Před výkonem Francouze Loeba však bylo nutné smeknout, ale na norsko-velškou dvojici to nestačilo.

„Když jsem se dozvěděl o rozhodnutí týmu Citroën Sebastiena zpomalit, příliš to můj výkon neovlivnilo. Nemyslím si však, že by jeho horší časy byly způsobeny ohledem na tým, ale spíše špatnou volbou pneumatik. Kromě Turecka mi téměř všechny letošní šotoliny vyšly na výbornou. Musím přiznat, že již v průběhu roku jsem se příliš netěšil na trojici asfaltových podniků v závěru roku. Dokonce jsem si přál, aby pršelo. Pokud by se tak nestalo, určitě bychom se nyní z titulu neradovali. V našem sportu prostě rozhodují detaily, neboť vzájemné rozdíly mezi špičkou jsou minimální."

Ziskem titulu mistra světa Solberg dokladoval stálou převahu Skandinávských jezdců. Poprvé však do absolutní špičky pronikl Nor.

„Na počátku své kariéry jsem vděčil za výraznou pomoc zejména dvěma lidem. Prvotním učitelem mi byl bývalý špičkový norský jezdec John Haugland (tovární jezdec Škody), k Fordu mi otevřel dveře zejména Fred Gallagher, jenž mi rovněž hodně pomohl z rozpisem. A v současnosti bych se nikdy nestal šampiónem bez dalšího spolujezdce Phila Millse. Jeho práce je neskutečná, často dělá věci o kterých vůbec nevím. Rovněž jsme velmi dobří přátelé."

Petter Solberg a Tommi Mäkinen

Share.
Leave A Reply