Martin Semerád úspěšně zakončil Portugalskou rally, i když to ze začátku vypadalo trochu beznadějně. Nakonec je celkový výsledek s umístěním na stupních vítězů z říše snů a českého jezdce udržel v čele průběžné klasifikace PCWRC.
Do závěrečné etapy Portugalské rally vstupovala posádka Semerád – Ernst na čtvrtém místě PWRC s velkou ztrátou zapříčiněnou převážně problémy s pneumatikami z prvního dne. Hned v úvodní rychlostní zkoušce třetí etapy se Martin Semerád ještě pokusil zaútočit na dosud třetího Fina Ketomäkiho, který v tu dobu držel třetí místo s náskokem zhruba jedné minuty. Dvacet sedm vteřin, které se na rychlostní zkoušce podařilo stáhnout, sice vyvolalo trochu pozdvižení ve finském týmu a zdánlivě nabízelo teoretickou možnost ke smazání ztráty, ale za velkého rizika nedokončení celé soutěže. Česká posádka totiž dojela před nimi startující auto a ve zvířeném prachu a v téměř nulové viditelnosti bylo riziko chyby extrémně vysoké. Proto se posádka rozhodla, že nejrozumnější volbou bude udržení čtvrtého místa zajišťujícího bezpečné vedení v celkovém hodnocení šampionátu PWRC. V patnácté rychlostní zkoušce, ale vypověděl službu vůz jednomu ze soupeřů a česká posádka se tím pádem posunula na pódiové umístění na třetím místě.
„Ráno jsme ještě zkusili zatáhnout, ale v prachu před námi jedoucího Guerry se nedalo jet a my jsme záhy zjistili, že má poruchu. V tu chvíli již nebylo se kam hnát, protože dvě posádky před námi byly příliš daleko. S celkovým výsledkem v Portugalsku jsem určitě moc spokojený, ale s průběhem závodu vůbec. Snad nikdy jsme neměli tolik problémů jako na této soutěži. Pátek byla naprostá katastrofa a trápení a sobota byla lepší jen o málo. V umístění na stupních vítězů jsme po těch problémech ani nedoufali. Radši bych si to třetí místo vyzávodil a byl v cíli s menší ztrátou na špičku. Tyto body se ale počítají a nám se budou moc hodit," vysvětluje Martin Semerád, který po boku Michala Ernsta obsadil v Portugalské rally třetí místo v kategorii PWRC a dodává: „Za tento závod musím moc pochválit naše mechaniky a vyzdvihnout jejich práci. Prakticky v každém servisu se na autě něco měnilo nebo opravovalo a kluci tak vždy měli hodně práce. Zvládli to skvěle a já jsem jim vděčný."
Martin Semerád s Michalem Ernstem díky zisku patnácti bodů za třetí místo v Portugalsku vedou celkové pořadí šampionátu mistrovství světa produkčních vozů PWRC. Na jejich kontě je aktuálně 40 bodů, což dává slušnou dávku jistoty do dalších soutěží. Zejména před náročnou a hodně vzdálenou Argentinskou rally je to velmi dobrá pozice. Na Rally Argentina odstartuje Martin Semerád navigovaný Michalem Ernstem koncem května a bude zde bojovat o další body do šampionátu PWRC.
II. etapa – Semerád prošel druhou etapou
Martin Semerád se probojoval do poslední etapy Portugalské rally a v kategorii PWRC mu aktuálně patří čtvrté místo.
Martin Semerád, který do Portugalské rally vstoupil v pozici lídra šampionátu, se v průběhu první etapy potýkal s extrémně nízkou životností speciálních šotolinových pneumatik, které ztrácely vzorek už po jedné rychlostní zkoušce. Dodavatel pneumatik Dmack si byl závažné situace vědom a už v průběhu první etapy Portugalské rally rozjel jednání se zástupci FIA a sportovními komisaři o udělení výjimky, která by dovolila změnit směs ještě v průběhu aktuální rally, což pravidla normálně nedovolují. Sportovní komisaři vzhledem k situaci, ve které se nacházely týmy používající pneumatiky DMack uznali žádost jako oprávněnou z hlediska bezpečnosti a nejen tým Martina Semeráda mohl v průběhu druhé etapy použít jinou směs pneumatik než v úvodu soutěže.
„Dnes to bylo o poznání lepší než včera. Dostali jsme měkčí směs pneumatik, které už se nesjížděly tolik jako první den. Není to sice ještě úplně ono, ale mohl jsem se daleko víc soustředit na jízdu a nemusel jsem tolik na pneumatiky myslet. V první sekci dnešní etapy jsme se dostali až před Ketomäkiho, ale hned v další rychlostní zkoušce jsme měli pomalý defekt a naše auto v jednom z odbočení nezatočilo tolik, jak bych očekával a šli jsme mimo trať, kde jsme trefili kameny. Ztratili jsme tím nějaký čas a Ketomäki nám opět poodskočil. Aktuálně jsme na čtvrtém místě a s tím jsem za daných okolností spokojený. Zítra nás ještě čekají čtyři rychlostní zkoušky, stát se může cokoli, ale rád bych toto umístění udržel, " přeje si Martin Semerád.
Martin Semerád navigovaný Michalem Ernstem tak před závěrečnou etapou Portugalské rally drží 4. místo v hodnocení PWRC což je díky situaci s pneumatikami momentálně možné maximum.
I. etapa – Zklamání Martina Semeráda
V první etapě čekalo na posádky startující ve třetí soutěži sezony 2011 celkem šest rychlostních zkoušek pokrytých hrubou šotolinou s množstvím kamenů.
Soutěžní vozy a jejich pneumatiky na tomto povrchu nesmírně trpí, což se velmi výrazně projevilo i na pneumatikách DMack, které Semerád s Ernstem v Portugalsku používají. „Už po jedné odjeté rychlostní zkoušce jsou pneumatiky na předku vozu téměř zničené a do cíle už dojíždíme s úplně otrhanými. Po každé RZ přezouváme a měníme kola včetně dvou rezerv, které vezeme. Jinak to nejde a nedostali bychom se do cíle. Auto ale nemá vůbec žádný grip a je to velké trápení," říká smutný Martin Semerád, který se v průběhu první etapy nevyvaroval jedné jezdecké chyby, kdy jeho Mitsubishi lehce atakovalo svodidla v jedné zatáčce. „Na místě jsme ztratili nějaký čas, než se mi podařilo znovu nastartovat. Auto nebylo naštěstí moc poškozené. Jsem rád, že to dopadlo, jak to dopadlo a podržela nás svodidla," komentuje jeden krizový moment dne Martin Semerád.
V cíli první etapy Portugalské rally tak posádce Semerád Rally teamu patří až páté místo, což rozhodně není umístění, s nímž by byl Martin Semerád spokojený. Jeho vůz s totálně ojetými pneumatikami budil pozornost nejen novinářů, kteří oceňovali, že i s takto nevhodným obutím zajíždí časy, které jsou v kontaktu se širší špičkou PWRC. „Výsledky teď nemá smysl sledovat. Jedeme totální hyenu, nezávodíme, je to teď o dojetí do cíle. Dodavatel pneumatik požádal o udělení výjimky kvůli bezpečnosti, protože tímto tempem spotřeby pneumatik bychom do konce závodu nevystačili. Každý dodavatel pneumatik může nominovat na závod jen jednu směs a nemá dovoleno ji během závodů změnit. To je právě ten problém, protože u nás byla zvolena ta nejtvrdší směs, která ale v daných podmínkách nefunguje a pneumatiky se trhají," odevzdaně dodává Martin Semerád. Do startu druhé etapy Portugalské rally vydá sbor sportovních komisařů stanovisko k žádosti dodavatele pneumatik o dodatečnou možnost použít jinou směs.
Před soutěží
Martina Semeráda a Michala Ernsta čeká další soutěž PCWRC. Bude jí náročná, ale velmi krásná soutěž v oblasti přímořského letoviska Algarve, kde je většina povrchu rychlostních zkoušek tvořena šotolinou nejrůznější kvality.
Martin Semerád vstupuje do Portugalské rally v roli leadera pole jezdců bodujících v šampionátu PWRC. Na uplynulé Švédské rally posádce Semerád Rally teamu hrálo štěstí do karet a přivezli si plný bodový zisk v podobě 25 bodů. Navíc nikdo z nejvážnějších soupeřů ve Švédsku nebodoval, a to Semeráda s Ernstem staví do role posádky, která má velkou šanci, že vedení v šampionátu udrží i po soutěži v Portugalsku. Tomu bude přizpůsobena i taktika.
„Díky úspěchu ve Švédsku máme velký náskok v tabulce a můžeme si dovolit jet hodně hlavou, šetřit auto a zbytečně neriskovat. Chceme se i po Portugalsku udržet ve vedení a tomu přizpůsobíme vše. Portugalská rally dovede být hodně zrádná, což jsem poznal v roce 2009, když jsem tady startoval s Pirelli Stars teamem. Trať je oproti tomu, co jsem zažil před dvěma lety dost jiná, a budeme si s Michalem připravovat kompletně nový rozpis," říká před startem Vodafone Rally de Portugal Martin Semerád.
Mechanici Semerád Rally teamu se na skoro 3000 kilometrů dlouhou cestu do Portugalska vydali už v sobotu, aby včas připravili týmové soutěžní Mitsubishi Lancer EVO IX na pondělní test, který se odehrál nedaleko Fara za pěkného počasí a teplot kolem 25 stupňů, které se očekávají i během samotné soutěže.
„V pondělí jsme si vyzkoušeli funkčnost auta a různé druhy nastavení, které v soutěži použijeme. Auto jsme hlavně hodně zvyšovali a změkčovali, aby se mu na rozbité šotolině s mnoha kameny nemohlo nic stát. Bohužel nám během testu ne úplně dobře zafungovaly pneumatiky. Situaci řešíme s dodavatelem, který má velkou snahu to řešit a věříme, že se do startu podaří najít nějaké východisko," komentuje test s novými šotolinovými pneumatikami DMack Martin Semerád.