Speciál Peugeot 208 T16 Pikes Peak, se kterým se na legendárním závodě představí Sebastien Loeb, má za sebou první ostrou testovací jízdu.
> Peugeot se vrací na Pikes Peak s bestiálním prototypem 208 T16 Pikes Peak
> Pro dosažení úspěchu spojily síly Total, Red Bull, Michelin a Sébastien Loeb
> Na Pikes Peak „Race to the Clouds“ odjíždí s cílem navázat na úspěch z minulosti
> 156 zatáček bude stát mezi Sebastienem Loebem a cílem na vrcholu Coloradou Mountain
30. června nastane klíčový moment, při kterém se zúročí vynaložené úsilí. Peugeot 208 T16 Pikes Peak uvolní z otěží 875 koňských sil. Při celkové váze pouhých 875 kg disponuje neskutečným poměrem výkonu a váhy 1:1. Nic není ale zadarmo. Trať proslulého závodu klikatící se vzhůru v horách v Coloradu, dá tomuto stádečku pěkně zabrat. Nejen čas bude tedy soupeřem. Především na kyslík chudý vzduch náležitě „přidusí“ početné stádo pod kapotou.
„U běžného atmosférického motoru ztrácí motor přibližně 1% výkonu každých 100 výškových metrů.“ Bruno Famin, šéf Peugeot Sport
Smrtící nadmořská výška
Zásadní parametr, který je třeba vzít v úvahu pro závod, který začíná v nadmořské výšce 2 865 metrů a končí na metě 4 301 metrů! Parkticky už na startovní čáře některé motory automaticky ztrácí 30 procent svého potenciálu. Silný motor s dostatečnou výkonovou rezervou je proto nezbytně důležitý. Peugeot Sport jako odpověď na tuto otázku nasazuje derivát bi-turbo V6, který byl určen pro vytrvalostní závody. Výkonostně předčí tento motor s přehledem speciály F1!
Oholen na kost
Pro dosažení co nejlepších parametrů bylo nutné připravit pro Sebastiena Loeba mimořádně lehký vůz.
„Doslova jsme jej oholili na hodnotu 875 kg. V důsledku toho jsme dosáhli magického hmotnostního poměru 1:1!“ Jean-Christophe Pallier, inženýr Peugeot Sport zodpovědný za projekt.
Tyto parametry bylo nutné přizpůsobit reálným možnostem na závodní trati. Velmi pečlivě byla vyladěna distribuce váhy. Ve výsledku nalezla pohonná jednotka místo v trubkovém rámu uprostřed za řidičem. Stejně jako tomu bylo u vozů slavné Group B v osmdesátých letech.
Aerodynamika – klíč k úspěchu?
Velká péče byla stejně jako u Le Mans věnována aerodynamice. Pozoruhodný zadní spojler a přední difuzor dodávají vozu 208 T16 Pikes Peak dravý vzhled, ale jsou také velmi efektivní. Téměř polovinu aerodynamické efektivity zajišťuje i prakticky neviditelný kryt podvozku.
„Domníváme se, že to nám může zaručit konkurenční výhodu oproti ostatním. Na trati Pikes Peak se rychlost pohybuje od 50 do 240 km/hod a od 100 km/hod hraje aerodynamika klíčovou roli,“ dodal Jean-Christophe Pallier.