Premiérový start na Valašské rally nevyšel staronovému týmu Orsák Rallysport podle očekávání. Jarek Orsák zajel několik skvělých časů, ale problémy s nastavením podvozku vyústily v havárii. Nový člen týmu Martin Vlček krizovou situaci na úvodní vložce ustál a dojel do cíle na 13. příčce absolutního pořadí.

Posádka Jaroslav Orsák – Karel Vajík nastoupila do první soutěže seriálu MMČR s Mitsubishi Lancerem Evo 9 skupiny N v nových válečných barvách. Na první rychlostní zkoušce, která se jela ještě za světla, se šestadvacetiletý valašský jezdec blýskl skvělým pátým časem za kvartetem největších favoritů. Další zkoušky se už konaly za tmy a Orsák musel řešit zásadní problém. Během jízdy v první RZ ztratil špatně připevněnou světelnou rampu a druhý měřený úsek musel absolvovat jen se standardním osvětlením. Mechanici přivezli z domu do servisu alespoň náhradní nástavbu s přídavnými světlomety. Ta však byla poškozena a nebyla seřízena, proto její nízká účinnost negativně poznamenala výkon posádky. Dalším problémem se ukázalo nastavení podvozku a Jaroslav Orsák klesl v závěru páteční etapy na 7. příčku.
Sobotní ráno zastihlo posádku v bojové náladě a další pátý čas byl příslibem do druhé fáze soutěže. Rozhodující pětadvacetikilometrové „Valašské bomby" se však Orsák už nedočkal.

„Od počátku soutěže jsme se potýkali s nevhodným nastavením podvozku. Při nájezdu na horizont na RZ7 auto odskočilo na terénní nerovnosti, šlo do smyku, vylétli jsme ze silnice a trefili strom. Přidělali jsme si tím spoustu starostí před Rallye Šumava, která se koná už za necelé dva týdny," smutně konstatoval Orsák.

Jeho novopečený týmový kolega Martin Vlček si odbyl nejkrizovější moment už na úvodní vložce, kde opustil trať a rovněž atakoval strom. S výrazně poškozeným vozem naštěstí mohl pokračovat. „Krizovka byla způsobena především vadným článkem mezi volantem a sedačkou," hodnotil zpětně situaci sedmatřicetiletý jezdec.

„Tak to bývá, když se závodí pět kilometrů od baráku a člověk má pocit, že to zná. Když k tomu přičtu nové auto, nové nastavení, nového spolujezdce a tmu, na kterou nejsem zvyklý, tak se to vlastně dalo čekat."

Druhý den se Martin Vlček s novým spolujezdcem Romanem Peškem sehrál, vrátil se k osvědčenému nastavení vozu a po zimní přestávce se dostal do tempa. Dokázal zajíždět časy kolem desátého místa, ale časová ztráta z prvního dne byla značná. Navíc se na předposlední vložce objevily dozvuky páteční havárie, když došlo k uvolnění příruby turba a netěsnost výfukového potrubí vedla ke snížení výkonu motoru.

„Měli jsme obavy, aby nám auto na poslední vložce nechytlo. Pokračovalo se bez servisní přestávky a vyměnit propálené těsnění vlastními silami nebylo reálné."
„Lancer Evo 9 týmu Orsák Rallysport je pocitově výkonnější, ale zatím s ním nedosahuji výrazně lepších časů. Se servisním zázemím jsem spokojen, mechanikům jsem přidělal dost práce hlavně na nočním servise, museli měnit okno, rovnat pochroumanou karoserii a geometrii podvozku. Já i Jarek Orsák jsme jeli poprvé na nový závodní benzin Wladoil ETM6. Oba jsme byli spokojeni. Auta mají výkon, což bylo vidět na Jarinových časech, a ve srovnání s konkurenčním palivem se nám podařilo ušetřit spoustu peněz."

 

Orsák Rallysport před Valašskou rally

Úvodní soutěž MMČR bude premiérou staronového týmu Orsák Rallysport, který v letošní sezoně reprezentují dvě posádky. Dvojici Jaroslav Orsák – Karel Vajík doplní Martin Vlček s Romanem Peškem.

Tým disponuje dvěma osvědčenými vozy Mitsubishi Lancer Evo IX poslední specifikace skupiny N v nových žlutočerných válečných barvách z dílny Rallydesign.com. Hlavním sponzorem je už šestým rokem firma GPD.
Pro obě posádky je letos prioritou kompletní mezinárodní mistrovství ČR v automobilových soutěžích. Vedle účasti v prestižním seriálu mají oba jezdci v plánu také start minimálně ve dvou rallysprintech. Jasnou volbou je populární Rallysprint Kopná a závěrečný rallysprint ve Vsetíně. Jarina Orsáka navíc čekají čtyři starty na Apeninském poloostrově za tým Ret Racing s Citroënem DS3 R3T, které jsou náhradou za rané odpadnutí v Monte Carlu.
Tým Orsák Rallysport se přes zimu rozrostl, aby byl schopen zajistit servisní zázemí pro obě produkční mitsubishi. Úradující rallysprintový mistr skupiny N Orsák hodlá v průběhu sezony přezbrojit na Lancer Evo 9 skupiny R4, aby snížil svůj handicap vůči speciálům Super 2000. „Chtěli bychom vůz přestavět co nejdříve, jakmile bude kitová sada R4 homologována. Nejedná se o zvýšení výkonu, ale díky odlehčeným komponentům zejména o výrazné snížení hmotnosti vozu," vysvětluje šestadvacetiletý jezdec.

Tři otázky pro nováčka týmu Martina Vlčka (nar. 13.11.1973):
Z jakého důvodu jste změnil tým?

„S Jarinem jsme v minulosti už spolupracovali, takže to pro mě není krok do neznáma. Hlavním důvodem změny je snaha pokročit v mé kariéře vpřed. Je to především o přebírání zkušeností. Doufám, že maximálně využiji osvědčené nastavení Orsákova vozu. Tomaštíkův tým, za který jsem s mitsubishi startoval loni, má větší zkušenosti s vozy Subaru. V marketingových aktivitách však budeme spolupracovat nadále."

V minulosti jste preferoval rallysprinty. Jakých výsledků jste loni dosáhl?
„Máte pravdu, celou sezonu v MMČR absolvuji poprvé. Mým nejlepším loňským umístěním byla pátá příčka v absolutním pořadí na Rally Lužické hory."

Hodláte během roku také přejít do kategorie R4?
„Zatím ne. Uvidíme, jak se kitová sada osvědčí Orsákovi. Pak posoudíme, zda se náklady na přestavbu vozu vyplatí."

 

 

 

Sdílet

O autorovi

Komentáře