RALLY LIFERALLY LIFE
    Facebook Twitter Instagram
    Z obsahu
    • Jänner rallye 2023
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)
    • Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)
    • VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design
    • Zemplén rally 2022
    • Rallye Kroměříž 2022
    • IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce
    • GLOSA: Jaká byla rally v osmdesátkách?
    RSS Facebook Twitter
    RALLY LIFERALLY LIFE
    • Journal
      1. Závody
      2. Osobnosti
      3. Soutěžáky
      4. Lifestyle
      Featured
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      Recent
      By Ivo Nowi Novák2.1.2023

      Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

      By Ivo Nowi Novák29.12.2022

      Eifel Rallye Festival 2022 – Vulkanický benzínový jukebox (1.díl)

      By Ivo Nowi Novák1.11.2022

      IV. Rallye Kroměříž 2022 – divácký průvodce

    • Komentáře/Recenze
    • Galerie
      Featured
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      Recent
      By Jakub Skýpala12.1.2023

      Jänner rallye 2023

      By Ivo Nowi Novák27.12.2022

      VAZ 2105 VFTS – Facek/Drda – by Rallye Design

      By Jakub Skýpala22.11.2022

      Zemplén rally 2022

    • Kalendář
    • Časopis Rally
      1. RALLY magazín 2019
      2. RALLY magazín 2018
      3. RALLY magazín 2017
      4. RALLY magazín 2016
      5. RALLY magazín 2015
      6. RALLY magazín 2014
      7. RALLY magazín 2013
      8. RALLY magazín 2012
      9. RALLY magazín 2011
      Featured
      By Tomáš Plachý8.7.2019

      RALLY magazín 06 / 2019

      Recent
      By Ivo Nowi Novák1.5.2021

      RALLY magazín 03 / 2021

      By Ivo Nowi Novák23.3.2021

      RALLY magazín 02 / 2021

      By Ivo Nowi Novák1.2.2021

      RALLY magazín 01 / 2021

    RALLY LIFERALLY LIFE
    You are at:Home»Journal»Soutěžáky»Legendární Manta 400 slaví třicetiny
    Opel Manta 400
    Soutěžáky

    Legendární Manta 400 slaví třicetiny

    Zdeněk WeiserBy Zdeněk Weiser22.3.2011Updated:3.2.2020Žádné komentáře3 Mins Read

    Před třiceti lety představila značka Opel na Ženevském autosalonu prototyp soutěžního modelu Manta 400 upravený pro skupinu B.

    Dlouhé, nízké kupé s širokými plastovými blatníky a pohonem zadní nápravy bylo v době nástupu čtyřkolek předem odsouzeno hrát druhé housle. Pro německou automobilku z Rüsselheimu to však byl kultovní vůz.

    Sportovní model Manta se objevil v portfoliu značky Opel už na počátku sedmdesátých let. V roce 1975 vznikla druhá generace vozu, označována jako Manta B. Nejsilnější motorizací byl dvoulitr s výkonem 105 koní, který se montoval i do mnohem populárnějšího a kompaktnějšího Kadettu GT/E.


    Opel Ascona B

    Z marketingových důvodů sázel Opel na přelomu desetiletí raději na sedan Ascona B, se kterým vybojoval Jochi Kleint v roce 1979 titul mistra Evropy. Po tomto úspěchu přišla na řadu Ascona 400 skupiny 4 se silnějším motorem o objemu 2,4 litru. Soutěžní tým získal významného tabákového sponzora Rothmans a díky angažmá Waltera Röhrla také řadu úspěchů. Bavorský dlouhán v roce 1982 dokonce v boji o světový titul porazil Michéle Moutonovou s Audi Quattro.

    Opel Manta 400

    Nástupce přichází

    Nástupcem Ascony se stal Opel Manta 400. Jak název napovídá, sportovní model disponoval stejným řadovým čtyřválcovým motorem o objemu 2420 ccm. Šestnáctiventilová hlava motoru pocházela z dílen renomované britské firmy Cosworth. Pohonná jednotka byla osazena dvojitými karburátory Weber DCOE 48 nebo vstřikováním paliva Bosch Jetronic a její výkon dosahoval hodnoty 275 k.

    Hlavní výhodou Manty 400 vůči jejímu předchůdci byla o 80 kg nižší hmotnost, lepší aerodynamika a delší propérování zadních závěsů kol. Díky posunutí motoru o 6 cm dozadu byl vůz lépe vyvážen.

    Vznikl i prototyp čtyřkolky, o které se Vatanen při testech vyjádřil, že je lépe ovladatelný než Audi Quattro. Opel však projekt nerealizoval.

    Opel Manta 400

    Za volant usedli dva divocí finští mladíci Ari Vatanen a Henri Toivonen. Jejich atraktivní jízda a hluboký zvuk silného atmosférického motoru patřily k největším lákadlům soutěží mistrovství světa. O největší úspěch se ovšem postaral veterán Rauno Aaltonen, který v roce 1984 obsadil druhou příčku na věhlasné Safari rally. Němec Erwin Weber o rok později dokonce vedl, ale 300 km před cílem odpadl pro poruchu motoru. Za zmínku určitě stojí i čtvrtá příčka z pouštního maratonu Paris – Dakar 1984, kde Guy Colsoul vyhrál hodnocení vozů s jedinou poháněnou nápravou.

    Opel Manta 400

    Na asfaltu vůz nestačil na kralující Lancie 037. Přesto má Manta 400 na kontě několik prestižních národních titulů z Francie (Guy Frequelin) a Velké Británie (Jimmy McRae).

    Na našich tratích si vedl nejlépe Matthias Moosleitner, který dojel na Barum rally 1984 druhý. S Mantou 200, osazenou slabším osmiventilovým dvoulitrovým motorem, startoval v tomtéž roce Leo Pavlík. Obsadil bronzový post a na Moosleitnera v cíli ztrácel minutu.

    Opel Manta 400

    V roce 1988 nahradil Mantu nový sportovní model Opel Calibra. Celkem bylo vyrobeno 275 exemplářů vozu Opel Manta 400. Dnes se jedná o jeden z nejcennějších automobilů v historii německé značky s bleskem ve znaku.


    VIDEO: Představení Opel Manta 400

    cestovní automobily historické automobily Jochi Kleint Opel Opel Manta technika Walter Röhrl závodní automobily
    Share. Facebook Twitter Pinterest LinkedIn Tumblr Email
    Zdeněk Weiser

    Related Posts

    Eifel Rallye Festival 2022 – Hvězdné nebe nad Daunem (2.díl)

    Mitsubishi Lancer EVO III „M5 MRE“ – bojovník ze země, kde se probouzí slunce

    Projekt AUDI Group S – kódové označení: Jen pro Tvé oči

    Leave A Reply Cancel Reply

    Motoristické akce
    <
    < 2023 >
    Leden
    >
    Měsíc
    Měsíc
    Seznam
    Týden
    Den
    PoÚtStČtPáSoNe
          1
    2345678
    9101112131415
    16171819202122
    23242526272829
    3031     
    Témata na RALLYLIFE.cz
    3x od pasu 40 let MS Audi Barum Czech Rally Zlín cestovní automobily design Eifel Rallye Festival ERC fanoušci Ford Group B historici historické automobily historie soutěží Interview IRC Itálie Jan Kopecký jezdci Lancia legendy Německo Peugeot Porsche Rakousko Rallylegend San Marino rallysprinty seriál Slovensko spolujezdci Subaru technika technika WRC trekker Valašská rally Velká Británie Volkswagen Walter Röhrl WRC/Mistrovství světa závodní automobily závody Česko časopis RALLY Škoda Škoda Motorsport
    RALLYLIFE.cz

    RALLYLIFE

    Užití obsahu včetně převzetí, šíření a dalšího zpřístupňování publikovaných materiálů (článků, fotografií, videa a audio záznamů) je bez písemného souhlasu INUA s.r.o. zakázáno.
    Use of content, including receipt, distribution and access to other published material (articles, photos, videos and audio recordings) without the written consent INUA Ltd. prohibited.

    Stránky
    • Autoři
    • Kalendář
    • Kontakt
    • O rallylife.cz
    • Ochrana osobních údajů
    • Portál RALLYLIFE
    RALLYLIFE.cz on INSTAGRAM
    [instagram-feed]
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz
    Copyright 2010-2023 (c) INUA s.r.o. | ISSN - 1804-5219 | O rallylife.cz | Autoři | Ochrana osobních údajů | Kontakt | Sitemap | Správa webu sharkdigital.cz

    Type above and press Enter to search. Press Esc to cancel.