Britský spolupracovník Martin Holmes navštívil M-Sport. Se šéfem Malcolmem Wilsonem probral nejrůznější témata: homologaci Fiesty RS WRC, kontrakt s Estoncem Tänakem či přípravu vozů pro WRC Academy.
Homologace Fiesty RS WRC
V těchto dnech probíhá konečná homologace Fordu Fiesta RS WRC před oficiální světovou premiérou ve Švédsku.
"Během vývoje fiesty jsme byli neustále v kontaktu s FIA. Snažili jsme se neustále dotazovat, abychom se vyvarovali jakéhokoli nesouladu s novými řády. Očekávám, že tento týden dotáhneme homologaci do zdárného konce, zejména co se týká vyřízení papírových formalit."
Prodej nebo pronájem vozů WRC
Citroën se rozhodl jít cestou pronájmu speciálů WRC soukromým subjektům. Jaká je situace u Fordu?
"Nikdo z našich klientů nebude mít v nové sezoně naprosto identickou smlouvu. I při této skutečnosti je jisté, že žádná Fiesta RS WRC nepojede mimo tovární zázemí minimálně do června. Ať už je prodána nebo ji budeme pronajímat."
"Pro naplnění našich plánů potřebujeme postavit asi 15 – 16 speciálů WRC. Celkem počítáme cca s 20 – 25 speciály s 1,6litrovým motorem. Navíc se budeme snažit vyjít vstříc i jezdcům, kteří budou požadovat zapůjčení vozu pouze na jediný závod, třeba jako PG Andersson do Švédska a Bernardo Sousa pro Portugalskou rally. Na druhou stranu jsme si stanovili limit, že na jedné soutěži budeme servisovat maximálně deset vozů."
"Kvůli váhavosti FIA ale řešíme zásadnější problém. Čeká se na zveřejnění povoleného restriktoru pro S2000 s 1,6litrovým motorem. Týmy jsou netrpělivé, jak to bude s konkurenceschopností těchto vozů, případně současných dvoutisícovek s atmosférickým motorem. Zda si nebudou muset kupovat právě verzi s turbem."
Návrat Michelinu – výhoda pro Citroën?
"Nikdy nebudu zpochybňovat rychlost a schopnosti Sebastiena Loeba! Ale pokud se podíváme zpět, mezi focusem a C4 bylo mnoho technických rozdílů. Tomu tak při současných předpisech nebude. Jezdci jsou s novou fiestou spokojeni, proto věřím, že se zdárně vypořádáme i se změnou pneumatik. Přecházíme od Pirelli, kde kladli důraz hlavně na výdrž, k Michelinu, jehož produkty budou orientovány více soutěžácky. Ale popravdě nás čeká ve věci sladění auta a pneumatik ještě hodně práce."
Pětiletý kontrakt s Tänakem
Estonec Ott Tänak bude v této sezoně pilotovat speciál Ford Fiesta S2000 v seriálu SWRC. Vůz bude připravován v týmu bývalého továrního jezdce Fordu Markka Märtina. Tento Estonec doufá, že v průběhu roku bude mít k dispozici dvě fiesty.
"Dohoda s Ottem Tänakem je jediným dlouhodobým kontraktem takového rozsahu, který máme v tuto chvíli podepsát. Loni nám v PCWRC ukázal svou rychlost, za volantem mitsubishi zajížděl výtečné časy. A to v podstatě s minimem zkušeností ze světových závodů. Proto jsme si ho vybrali, zárukou pro pokračování uzké spolupráce je i osoba Markka Märtina. Věřím, že v příští sezoně udělá další výrazný pokrok."
WRC Academy
V Portugalsku odstartuje projekt WRC Academy pro talentované jezdce. Dále se účastníci představí na Sardinii, ve Finsku, v Německu, ve Francii a Walesu. Sportovním nářadím budou Fordy Fiesta R2.
Prozatím je v nominaci dvanáct "akademiků". Šest z výběru Pirelli Star Drivers 2011 – Fredrik Ahlin (S), Craig Breen (IRL), Jan Černý (CZ), Andrea Crugnola (I), Brendan Reeves (AUS) a Molly Taylorová (AUS), dále Miguel Baldoni (ARG), Alastair Fisher (GB), Egon Kaur (EST), Yeray Lemes (E), Miko-Ove Niinemae (FIN) a Jose Suarez (E).
"Prozatím máme zkompletováno deset vozů. Zatím přesně nevíme, zda už v Portugalsku bude do projektu zapojeno všech 24 jezdců, jak bylo plánováno. Naším cílem je vyrobit 26 – 28 vozů, abychom měli určitou rezervu. Všechny fiesty budou vyrobeny v M-Sportu a až po Portugalsku budou transportovány do naší nové základy v polském Krakově. Zde budou dále připravovány na další podniky. Chceme však prosadit, aby se na přípravě vozů podílely i další konkurenční týmy. Třeba, aby každý měl na starosti čtyři fiesty. Pro tento účel máme vyrobeny i nové návěsy. Přesně pro čtyři auta a řadu nutných náhradních dílů. Auta by i v tomto případě zůstala pod dohledem našich lidí z M-Sportu."